مصر سرزمین فراعنه-گردشگری مصر

مصر سرزمین فراعنه همچنان ستون تاریخ جهان مانده است

اتراق در ساحل زيباي نيل و لذت غواصي در آن با توجه به امکانات گردشگري فراهم شده؛ تنها جاذبه گردشگري کشور مصر نيست. مصر کشور معابد تاريخي، سرزمين اهرام‌ثلاثه و ابوالهول و مکان‌هاي زيباي گردشگري است.

کشوري در شاخ آفريقا با آب و هواي گرم و مرطوب و مردماني خونگرم که در کرانه‌هاي ۴۰ هزار کيلومتري رود نيل سکونت دارند. کشوري با ۸۰ ميليون نفر جمعيت که اغلب شهر‌نشين هستند و در دو شهر بزرگ قاهره و اسکندريه وشهر‌های‌ دلتاهاي نيل زندگي مي‌کنند.

سفر به اين کشور که يکي از قديمي‌ترين تمدن‌هاي بشري بوده است، شما را به هزارتوي تاريخ مي‌برد.

اگر‌چه مصر در سال‌هاي اخير درگير کشمکش‌هاي سياسي بوده است اما همچنان صنعت گردشگري فعالي دارد و ۱۲ درصد از نيروي کار اين کشور در بخش توريسم مشغول به‌کار هستند.

در اين نوشتار ۱۰ جاذبه گردشگري مصر را معرفي مي‌کنيم تا اگر قصد سفر خارجي داريد، با اطلاع بيشتري مصر را انتخاب کنيد.

رود نيل؛ غروب و قايق‌هاي رويايي

رود نيل با ۶۶۷۱ کيلومتر طول، طولاني‌ترين رود جهان است که از رشته کوه‌هاي بلندی سرچشمه  مي‌گيرد و چون ماري آبي‌رنگ، راه طولاني خود را به سمت شمال آغاز مي‌کند و از کشورهايي چون اوگاندا، سودان و مصر مي‌گذرد و سرسبزي را به اين کشورهاي خشک و بياباني هديه مي‌کند و سرانجام به درياي مديترانه مي‌ريزد.

درست در همين نقطه تلاقي نيل و مديترانه که دلتاي نيل نام دارد، شهرهاي مهمي پديد آمده‌اند که به بهترين مکان‌هاي گردشگري مصر تبديل شده‌اند.

تمدن مصر باستان نيز چند هزار سال قبل از ميلاد مسيح در کنار رود نيل شکل گرفت و آثار درخشاني از خود باقي گذاشت.

در جايي که رود نيل به مديترانه مي‌ريزد، منطقه‌اي حاصلخيز به نام دلتاي نيل قرار دارد. آغاز علم هندسه عملي نيز بدين صورت بود که در مصر باستان، زندگاني مردم از راه کشاورزي در سرزمين‌هاي اطراف نيل مي‌گذشت اما هر سال در فصل بهار، نيل طغيان مي‌کرد و زمين‌هاي مردم زير آب مي‌رفت و زماني که شدت آب کم مي‌شد، زمين‌ها دوباره پيدا مي‌شدند، اما تمام نشانه‌هاي مرز و حد هر زمين، به کلي از ميان رفته بود لذا مصريان قديم براي حل اين مشکل به محاسبه طول و عرض زمين‌ها پرداختند و بدين صورت شالوده هندسه عملي را بنا کردند.

سفر دريايي در رودخانه‌ نيل يکي از جاذبه‌هاي اصلي در مصر است. جايي‌که تمام کشتي‌هاي کروز مصر سفر خود را از طريق مسير اقصر‌اسوان انجام مي‌دهند زيرا اين مسير امن، خوش‌منظره و زيبا است. استفاده از قايقي چوبي به نام فلوکه، مي‌تواند سفري پرماجرا براي شما فراهم کند.

 مسجد احمدبن طولون؛ معماري حلزوني

مسجدي با معماري زيبا با مناره‌اي به شکل حلزون که در اطراف يک حياط ساخته شده و از هر طرف داراي تالار سرپوشيده است. اين مسجد بين سال‌هاي ۸۷۶ و ۸۷۹ بعد از ميلاد ساخته شده و يکي از قديمي‌ترين مساجد در قاهره است که توسط فرماندار عباسي مصر راه‌اندازي شد.

 دهب؛ غواصي و شتر‌سواري

اگر به غواصي و شترسواري و بيابان‌گردي با جيپ علاقه داريد، روستاي ساحلي دهب در مصر را حتما ببينيد. روستايي که در ۸۵ کيلومتري شمال شرم‌الشيخ در خليج عقبه، واقع در نزديکي نوک جنوبي صحراي سينا، قرار گرفته است. دهب يک روستاي ساحلي جدا شده و منزوي بود اما از سال ۱۹۸۰ به يک اقامتگاه عالي و ارزان براي مسافران و گردشگران خارجي تبديل شده است.

 واحه سيوا؛ در سايه‌سار نخل

استراحت در سايه‌سار نخل‌هاي بلند و اقامت در هتل‌هايي که غذاهاي محلي طبخ مي‌کند، دو مشخصه اصلي واحه سيوا‌ست. بياباني در نقطه‌اي مشترک بين مصر و ليبي با ۲۳ هزار نفر جمعيت که متعلق به قوم بربر‌هاست. سيوا در مسير تجاري قديمي واقع‌شده و به همين خاطر نيز از لحاظ تجاري بسيار حياتي بوده است. وجود چشمه‌هاي طبيعي و سايه‌ درختان نخل به مسافران اين مسير کمک بسياري مي‌کرد.

موزه مصر؛ ۱۲۰ هزار شي تاريخي

براي کساني که به ديدن اشياي تاريخي و عتيقه‌جات علاقه دارند، موزه مصر بسيار جذاب است. موزه‌اي که ۱۲۰ هزار شي تاريخي را در خود جاي داده که هر‌کدام بخشي از تاريخ مصر را براي بازديد‌کنندگان روايت مي‌کنند. در طبقه‌ همکف مجموعه‌ عظيمي از پاپيروس و سکه که توسط مصريان باستان استفاده مي‌شده، نگهداري مي‌شود. در طبقه‌ اول نيز مصنوعات مربوط به دو سلسله‌ نهايي از پادشاهي مصر و همچنين صنايع‌دستي بسيار از دره‌ پادشاهان وجود دارد.

ابو‌سمبل؛ کنده‌کاري در کوه

ابو‌سمبل يک سايت باستان‌شناسي داراي دو معبد برش‌داده شده از سنگ در جنوب مصر و در ساحل غربي درياچه ناصر است. معابد دوقلو در اصل از کوهستان و در زمان سلطنت فرعون رامسس بزرگ در سده‌ سيزدهم پيش از ميلاد کنده‌کاري شده بودند. اين مجتمع در سال ۱۹۶۰ به دليل جلوگيري از فرو‌رفتن در زير آب جابه‌جا شد، هنوز هم ابو‌سمبل يکي ازبرترين جاذبه‌هاي مصر است.

 دره‌ پادشاهان؛ ديدار پادشاهان در گورستان

اگر مي‌خواهيد آخر و عاقبت پادشاهان را از نزديک لمس کنيد و بدانيد، شاهان همه رفتند و کاخ‌ها به‌جا مانده، سري به دره پادشاهان در مصر بزنيد. جايي که از ۶۳ مقبره تشکيل شده که اندازه‌هاي متفاوتي دارند. مقبره‌ سلطنتي با مناظري از اساطير مصر تزئين شده و سرنخي به عقايد و آيين تشييع‌جنازه آن دوره است.

درياي سرخ؛ سواحل هيجان‌انگيز

اقامت درسواحل درياي سرخ، يکي از زيباترين و رويايي‌ترين لحظات را براي شما فراهم مي‌کند. مکاني زيبا با ديد و منظره‌ وصف نشدني که گردشگران واقعي حتما چندين‌بار آنجا را بازديد مي‌کنند. دريايي با گستره وسيعي از شکل‌های مرجاني در صخره‌هایی که ميزبان هزاران موجود دريايي متفاوت هستند.

 کرنک؛ جايي براي عبادت

اين بنا در طول زمان صدمات زيادي ديده است اما همچنان يکي از جذاب‌ترين مکان‌ها در مصر است که بايد حتما آن را ديد. اين بنا بزرگ‌ترين مکان مذهبي است که ساخته شده و نشان‌دهنده‌ دستاورد ترکيبي سازندگان مصري در طول سال‌هاست. معبد کرنک در حقيقت شامل سه معبد اصلي، معابد محصور در خشکي و چند معبد بيروني در شمال اقصر است. يکي از مشهورترين ساختمان‌هاي کرنک تالار ستون‌داري است که داراي ۱۳۴ ستون بزرگ در ۱۶ رديف است.

 اهرام ثلاثه؛ شکوه ابوالهول

چنانچه به مصر سفر کنيد و اهرام‌ثلاثه و يا همان اهرام‌جيزه و مجسمه با‌شکوه ابوالهول را نبينيد، بايد بگوييم سفر کاملي به اين کشور نداشته‌ايد. اهرامي که در حومه جنوب‌غربي قاهره واقع شده است و يکي از جذاب‌ترين و مشهور‌ترين بناها در مصر است. اهرام جيزه در مصر طي سه نسل يعني توسط خوفو، خفرع و منکورع ساخته شده است. اهرام بزرگ خوفو يکي از بهترين اهرامي است که داراي ۱۳۹ متر ارتفاع است. اين هرم بلندترين هرمي است که توسط بشر ساخته شده است.

در کدام رستوران مصري غذا بخوريم‌؟

خورد و خوراک و استفاده از غذاهاي محلي يکي از بهترين بخش‌هاي سفر به هر منطقه است. در هر شهر مصر رستوران‌هايي وجود دارد که مي‌توانيد با مراجعه به آنجا از خوردن غذاهاي خوشمزه مصري لذت ببريد.

در اسکندريه

اگر به اسکندريه رفتيد، رستوران دهکده بالبا يک رستوران قديمي با فضاي بزرگ و غذاهاي خوشمزه و آماده ميزباني از گردشگران است. انواع غذاهاي گريل شده، کباب‌ها، غذاهاي دريايي و … را شما مي‌توانيد در اينجا سفارش دهيد و از طعم خوب آنها لذت ببريد.

همچنين در اين شهر رستوران «محمد احمد» وجود دارد که مي‌توانيد در آن بهترين فلافل‌ مصري را ميل کنيد. قيمت غذاها فوق‌العاده مناسب و همه‌چيز خوشمزه و بي‌نظير است.

در قاهره

اگر اهل فست‌فود هستيد، در قاهره از هرکس بپرسيد، آدرس رستوران فلافل را به شما مي‌دهد که در آن انواع برگرها و پيتزاها را با طعم‌هاي گوناگون مي‌توانيد ميل کنيد.

در قاهره رستوراني عالي به نام سابايا وجود دارد که با پيش‌غذاها، غذاها و دسرهاي بسيار خوشمزه شبي رويايي را براي شما رقم خواهد زد. گرچه قيمت‌هاي اين رستوران کمي گران است، اما طعم لذيذ غذاهاي لبناني، مديترانه‌اي و مصري در محيطي آرام با خدمه‌اي خوب ارزش چنين هزينه‌اي را خواهد داشت. به گفته بسياري از گردشگراني که به مصر سفر کرده‌اند اين رستوران بهترين غذاهاي لبناني را در تمام اين کشور پخت مي‌کند. همين خود به تنهايي دليلي کافي براي تجربه‌ حداقل يک‌باره‌ اين مکان است.

کوشاري فراموش نشود

ضمنا غذاي معروف محلي مصري‌ها کوشاري نام دارد که بسيار خوشمزه است و در همه رستوران‌هاي مصري سرو مي‌شود. خوردن ان را فرامش نکنيد که حتما با يک بار خوردن مشتري دائم آن خواهيد شد. براي اينکه بدانيد کوشاري چيست همينقدر مي‌گوييم که ترکيبي از برنج و ماکاروني و عدس همراه سس مخصوص که با هم دم پخت مي‌شود و طعم عالي دارد.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *