کارناک

معبد باستانی کارناک مصر

معبد باستانی کارناک مصر یک سایت باستانی وسیع در نزدیکی شهر قاهره است .معبد کارناک بزرگترین بنای مذهبی است که در حدود ۲۰۰ هکتار زمین راپوشش می دهد و نزدیک به ۲۰۰۰ سال زیارتگاه مصریان بوده است ودومین مکان پربازدید بعد از اهرام جیزه می‌باشد.

این مکان ویران شده دارای معماری بسیار پیچیده‌ای است که به قول دانشمندان هنوز هم می تواند بسیاری از شگفتی های دنیای مدرن را تحت الشعاع قرار دهد و درآن روزگارباید الهام بخش باشد. ساخت آن حتی با تکنولوژی امروزی نیز بسیار سخت و دور از ذهن می‌باشد.

مساحت محوطه مقدس آمون به تنهایی شصت و یک هکتار است و می تواند ده کلیسای جامع اروپایی را در خود نگه دارد. معبد بزرگ در قلب کارناک به اندازه ای بزرگ است که کلیساهای سنت پیتر ، میلان ، و کلیساهای نوتردام در دیوارهای آن جای می گیرند.

این مجموعه، یک موزه وسیع در هوای آزاد است  که از چهار بخش اصلی تشکیل می‌شود که در حال حاضر تنها بزرگ‌ترین آن برای عموم و مردم باز است.

یکی از عجایب این معبد تالار بزرگ هیپوستل با پنج هزار متر مربع مساحت و ۱۳۴ ستون عظیم در شانزده ردیف منظم از دیگر شگفتی‌های عجیب این سایت باستانی می‌باشد هنوز هم بزرگترین اتاق از هر بنای مذهبی در جهان است .چندین معبد کوچکتر و یک دریاچه بزرگ مقدس نیز وجود دارد.

نکته قابل توجه این معبد و تفاوت آن با بسیاری از معابد و مکان‌های دیگر مصر این است که در طول زمان توسعه یافته و مورد استفاده قرار گرفته‌است. ساخت معابد در دوران پادشاهی میانه مصر آغاز شد و در دوران بطلمیوسی ادامه یافت. تقریباً سی نفر از فراعنه به ساختمان هایشان کمک کردند و توانستند این معبد را به ساختار پیچیده ای برسانند که در هیچ مکان دیگری یافت نمی‌شود. بعضی از ویژگی‌های منحصر به فرد کرناک واقعاً بی‌نظیر اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *