معرفی جاذبه‌های گردشگری مشهد مقدس

سال‌هاست که مشهد به یک‌قطب جذاب گردشگری تبدیل‌شده و تور مشهد مخاطبان زیادی پیداکرده است. مشهد از قدیم به خاطر وجود حرم امام رضا (ع) رونق زیادی داشته. حرمی که به خاطر گنبدهای زیبا و طلاکاری شده، زیبایی خاصی به این شهر بخشیده است.

به گزارش ایسنا،اما در کنار حرم اما رضا (ع) جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی وجود دارد که مشهد را تبدیل به یک‌قطب جذاب گردشگری کرده‌اند. اگر قصد استفاده از یک تور داخلی دارید، مشهد ظرفیت گردشگری فوق‌العاده‌ای دارد. در این مطلب با ما همراه باشید تا نگاهی به برخی از جاذبه‌های جذاب گردشگری در مشهد مقدس بیندازیم.

شاندیز، رؤیایی‌ترین ییلاق اطراف مشهد

با شیشلیک شاندیز که آشنا هستید؟ خاستگاه این کباب خوشمزه همین ییلاق خوش آب‌وهوای نزدیک مشهد است. ییلاق شاندیز تنها ۱۲ کیلومتر با شهر مشهد فاصله دارد. این منطقه در دره‌ای خوش آب‌وهوا با درختان بلند و سرسبز، گل‌های زیبای وحشی و رودخانه‌هایی پرآب قرارگرفته. آب‌وهوای معتدل این منطقه و طبیعت جذاب آن باعث شده تا شاندیز به یکی از قطب‌های گردشگری مشهد، تبدیل شود. شهر شاندیز آثار تاریخی و مراکز دیدنی و تفریحی بسیاری دارد که می‌توان به آرامگاه شیخ حافظ ابرده‌ی، رصدخانه نجوم رضوی، پارک جنگلی شاندیز، خیابان آبشار و… اشاره کرد. با سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های اخیر در این منطقه شده، شاندیز در حال تبدیل‌شدن به منطقه‌ای توریست پذیر با ظرفیت‌های بسیارِ فرهنگی و گردشگری می‌شود.

هفت‌حوض، وقتی طبیعت موسیقی می‌نوازد

پارک طبیعی هفت‌حوض مشهد، جاذبه‌ای طبیعی و بکری است که در هفت کیلومتری شهر مشهد واقع‌شده. در این منطقه شما می‌توانید حوضچه‌های سنگی و پرآبی را ببینید که با فاصله کمی در کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند. علت به وجود آمدن به پدیده زیبا، باران‌های اسیدی و واکنش شیمیایی آن با سنگ‌ها در طی هزاران سال است. در این مکان، آب از حوضچه‌ای به حوضچه‌ای دیگر می‌ریزد و شنیدن صدای آب به جذابیت این منطقه افزوده است. پارک طبیعی هفت‌حوض، منطقه‌ای بسیار بزرگ است و پس از عبور این منطقه، به محلی می‌رسید که تک حوض‌های بزرگ قرارگرفته‌اند. این منطقه بسیار بکر است و افراد کمی از آن بازدید می‌کنند. به همین دلیل از آرامش و جذابیت خاصی برخوردار است.

بازار رضا، بازار سنتی مشهد با معماری خیره‌کننده

با توجه به گردشگران قابل‌توجهی که شهر مشهد از قدیم داشته، وجود یک بازار خوب و بزرگ در این شهر احساس می‌شد. به همین دلیل در سال ۱۳۵۵ بازار بزرگ رضا در این شهر ساخته و افتتاح شد. این بازار ۲ طبقه در نزدیکی حرم و در ضلع شرقی خیابان امام رضا واقع‌شده. در این بازار سنتی بیش از ۱۷۰۰ واحد تجاری وجود دارد و با توجه به تنوع محصولات، این بازار تبدیل به مرکز خرید اصلی مردم شهر، زائران و گردشگران شده است. شما در این بازار می‌توانید انواع سوغاتی و صنایع‌دستی مخصوص مشهد را تهیه کنید. البته قبل از این‌که غرق در تماشای ویترین‌های زیبای بازار رضا شوید، حتماً نگاهی به معماری این بازار بزرگ و سنتی بیندازید. بازار رضا توسط معمار بزرگ «داریوش بوربور» طراحی و ساخته‌شده است.

آرامگاه فردوسی، شاعر بزرگ پارسی

اگر می‌خواهید آرامگاه کسی که باعث نگهداشت و شکوفایی زبان فارسی شده را ببینید، باید ۲۵ کیلومتر از شمال غربی مشهد دور شوید تا به آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر پرآوازه ایرانی برسید. آرامگاه فردوسی در باغی به وسعت ۶ هکتار است. علاوه بر آرامگاه، استخر، بنای یادبود، کتابخانه و موزه‌ای هم در این باغ وجود دارد. تخت‌گاه که محل دفن حکیم فردوسی است، ساختمانی به طول ۶ متر و عرض ۵ متر است و معماری آن به سبک دوران هخامنشی است. در داخل بنا، کاشی‌کاری‌ها و سنگ‌های نقش برجسته‌ای را مشاهده خواهید کرد که داستان‌های از شاهنامه فردوسی را بیان می‌کنند. بازدید از موزه و کتابخانه فردوسی و قدم در این باغی که این مجموعه در آن احداث شده، خود یک گردشگری جداگانه محسوب می‌شود. آرامگاه مهدی اخوان ثالث، شاعر مشهور ایرانی هم در این باغ زیبا است.

آرامگاه نادرشاه، آخرین جهانگشای شرق

آرامگاه نادرشاه در دل شهر مشهد خودنمایی می‌کند. این آرامگاه پس از حرم امام رضا مهم‌ترین جاذبه گردشگری در شهر مشهد به شمار می‌رود. بنای یادبود نادرشاه افشار در باغی به وسعت ۱۴ هزار متر ساخته‌شده. این بنا شامل سکویی با ۱۲ پله است. محل دفن با پوششی خیمه مانند پوشیده شده. در کنار قبر سکویی مرتفع ساخته‌شده که مجسمه‌ای بزرگ از نادرشاه که سوار بر اسب است و سه شخص دیگر در پشت او قرارگرفته‌اند، خودنمایی می‌کند. دو تالار و یک کتاب‌فروشی هم در کنار این یادبود بناشده‌اند که به زیبایی‌های این جاذبه گردشگری افزوده‌اند.

منبع خبر:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *