موزه نفت‌سوزها

موزه نفت‌سوزها دریچه‌ای به گردشگری جهانی کرمان

 احداث پارک انرژی و راه اندازی موزه نفت‌سوزها در کرمان در قامت یک مسئولیت اجتماعی توسط دستگاه‌های دولتی به مرحله اجرا رسیده که بهره‌برداری از نخستین موزه نفت‌سوز دنیا با وجود ظرفیت‌های داخلی در یک فضای تاریخی، گردشگری کرمان را در سطح جهانی مطرح می‌کند.

نمی توان ایران را بدون نفت تصور کرد و این طلای سیاه به گونه ای وظیفه رشد و توسعه کشور را طی سالیان دراز با ارز آوری و اشتغالزایی برعهده داشته اما متاسفانه با وجود تمامی ظرفیت ها به میراث باقی مانده از این حوزه، تاکنون به نحوی شایسته توجه نشده بود.

دستگاه های ملی و استانی وزارت نفت در کرمان متولی حرکتی تاریخی در روند توسعه گردشگری دیار کریمان شده اند، که در این خصوص موزه نفت سوزها و پارک انرژی با همکاری وزارت نفت، استانداری و شهرداری کرمان برای نخستین بار در دنیا در کرمان احداث می‌شود.

مکان احداث این موزه در آغاز کار عمارت تاریخی کنسول‌گری انگلیس در نظر گرفته شد که سال ها متروک و در دولت تدبیر و امیر عملیات احیا و مرمت آن به منظور این اقدام بزرگ فرهنگی اجرایی شد که تنها با چینش آثار تاریخی، این موزه می تواند گردشگران بسیاری از سراسر دنیا را به استان پهناور کرمان سرازیر کند.

این روزها نبض اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا در دست گردشگری است لذا نقش این صنعت را به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه پایدار در دیار کریمان، نیز نمی توان نادیده انگاشت که در این راستا مسئولان با حمایت از این بخش و با استفاده از ظرفیت های موجود تاریخی و فرهنگی، به دنبال ارتقای معیارهای اقتصاد گردشگری استان هستند و تاکنون نیز اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است.

از سوی دیگر ورود شرکت نفت به حوزه خارج از وظیفه ذاتی خود، یعنی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری اقدامی ارزشمند در جهت عمل به مسئولیت های اجتماعی دستگاه های دولتی قلمداد می شود که در صورت شکوفایی و گسترش ای مسئولیت ها به سایر دستگاه ها، زمینه رشد و توسعه پایدار استان کرمان پیش از موعد مقرر فراهم می‌شود زیرا این صنعت چند وجهی علاوه بر تاثیر مثبت بر حوزه تولید، مراکز اقامتی و بازرگانی، زمینه صادرات فرهنگ ایرانی را نیز فراهم می‌کند.

طی تحقیقات به عمل آمده، شواهد و آثار باقی مانده، عمارت یاد شده در زمان سیدابوالحسن خان بیگلربیگی حاکم کرمان در سال های ۱۱۹۵ الی ۱۲۰۶ هجری قمری یعنی دوران حکومت زندیه در محله زریسف کرمان احداث شد و فضای سرشار از درختان تنومند و تلفیق معماری ایرانی و اسلامی و همچنین نمایش تاریخ نفتی ایران، جذابیت ویژه ای برای این اثر غیرمنقول فراهم کرده که می تواند گردشگران بسیاری را به این خطه جذب کند.

نخستین موزه نفت‌سوزهای جهان در محله زریسف کرمان افتتاح می‌شود

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت نیز با اشاره به راه‌اندازی موزه نفت‌سوزها در کرمان گفت: ساختمان این موزه که عمارت کنسول‌گری انگلیس بوده، طی سال‌های گذشته در معرض نابودی قرار داشت و مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت با توجه به ارزش و قدمت این بنا که مربوط به دوران زندیه بوده، عملیات احیا، بازسازی و مرمت آن را آغاز کرد.

اکبر نعمت‌الهی خاطرنشان کرد: عملیات بازسازی و مرمت عمارت کنسول‌گری انگلیس به پایان رسیده، فقط چیدمان نهایی باقی مانده و به‌زودی به‌عنوان موزه نفت‌سوزها به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی بیان داشت: حدود ۴۰۰ وسیله نفت‌سوز از جمله یخچال، رادیو، اتو، چراغ ، انواع خوراک‌پز و گردسوزها که در گذشته مورد استفاده بوده و اکنون دیگر کاربردی ندارند، در این موزه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت با اشاره به دریافت مجوز موزه نفت‌سوزها و ثبت بنای کنسول‌گری انگلیس در فهرست آثار ملی، یادآور شد: موزه نفت‌سوزها برای نخستین بار در جهان در محله تاریخی زریسف شهر کرمان ایجاد شده است.

نعمت‌الهی عنوان کرد: علاوه بر منحصربه‌فرد بودن موزۀ نفت‌سوزها، بنای بازسازی‌شده آن هم ارزش معماری و تاریخی دارد؛ زمانی باغ آقا، در دوره‌ای کنسول‌گری انگلیس، پلیس جنوب و محل راه‌اندازی تلگراف در کرمان بوده است که بازدید از خود بنا نیز به لحاظ پیشینه‌ای که دارد، برای شهروندان و گردشگران جذابیت ویژه‌ای خواهد داشت.

وی، ضمن قدردانی از حمایت و همراهی شهرداری کرمان در طول اجرای عملیات مرمت عمارت کنسول‌گری انگلیس، بیان کرد: در زمینۀ نصب تابلوها، ساماندهی کوچه‌ها و منطقۀ اطراف ساختمان و محوطه آن نیاز به همراهی شهرداری داریم.

ضرورت مرمت بناهای تاریخی در شهر کرمان

همچنین معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهردار کرمان، اقدام مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت را در مرمت کنسول‌گری انگلیس و راه‌اندازی موزه نفت‌سوزها در کرمان، مدل خوبی برای الگوبرداری سایر دستگاه‌های اجرایی که بخشی از ظرفیت‌های تاریخی و معماری شهر را در اختیار دارند، دانست و افزود: باید تلاش شود این بناهای تاریخی ارزشمند حفظ و مرمت شده و با دادن کاربری مناسب، به عرصه حیات شهری بازگردانده شوند.

محمد جهانشاهی خاطرنشان کرد: متأسفانه ساختمان‌های قدیمی ارزشمندی از جمله «شرکت فرش» در کرمان داریم که رها شده و در حال نابودی هستند که باید هر چه زودتر برای مرمت و باززنده‌سازی آن‌ها اقدام شود.

حمایت شهرداری کرمان از گردشگری و موزه نفت

شهردار کرمان با قدردانی از اقدامات انجام‌شده وزارت نفت و مدیران استانی این وزارت‌خانه درخصوص مرمت و احیای ساختمان قدیمی شرکت نفت و تبدیل آن به موزه، گفت: نگاه حمایتی مسئولان استانی و ملی وزارت نفت به یک بنای تاریخی بااصالت در شهر کرمان و تلاش و هزینه برای حفظ و بازآفرینی آن، اقدامی ارزشمند محسوب می‌شود که  می تواند الگوی سایر ارگان‌های دولتی قرار گیرد.

سیدمهران عالم‌زاده با اشاره به اینکه ساختمان عمارت کنسول‌گری انگلیس در کرمان یک بنای تاریخی ارزشمند و جزو هویت تاریخ و معماری این شهر است، عنوان کرد: علاوه بر مرمت این بنا، درخصوص تبدیل آن به موزه وسایل نفت‌سوز، اقدامات لازم انجام شده که این هویت فرهنگی به صورت مطلوب در دسترس عموم قرار گیرد.

وی بیان داشت: اقدام وزارت نفت همچنین موجب حفظ و انتقال تاریخچه وسایل نفت‌سوز به نسل‌های آینده می‌شود، که جای بسی قدردانی دارد.

شهردار کرمان با بیان اینکه موزه‌ها می‌توانند علاوه بر نمایش آثار، در زمینه آموزش و پژوهش نیز فعال شوند، افزود: شهرداری در هر بخشی که نیاز باشد در ساماندهی محوطه درونی و بیرونی موزه اقدام می‌کند و قبل از افتتاح آن نیز جهت رفع کمبودها، مشارکت خواهیم کرد.

وی ضمن استقبال از ایده تبدیل انبارهای فرآورده‌های نفتی واقع در بلوار آیت‌الله صدوقی کرمان، به مجموعه فرهنگی و هنری یا پارک انرژی، تصریح کرد: آماده‌سازی فضای این انبارها برای ساخت پارک انرژی یا مجموعه فرهنگی و هنری، و در اختیار عموم شهروندان، به نفع شهر کرمان است و ما هر مشارکتی که لازم باشد در چارچوب تفاهم‌نامه مشترک اجرا خواهیم کرد.

عالم‌زاده گفت: نگاه مدیران شرکت نفت به اهمیت و حفظ بناهای تاریخی، باید در سطح ملی توسعه یابد و همچنین در صنعت برق هم چنین ظرفیت‌هایی وجود دارد که باید به آن پرداخته شود.

وی عنوان کرد: آن چیزی که عملکرد یک وزارتخانه را از دوره‌های پیش از آن متمایز می‌کند، این است که خارج از وظایف ذاتی خود، در راستای مسئولیت‌های اجتماعی هم ورود کنند و اقدامات ماندگاری انجام دهند.

شهردار کرمان یادآور شد: چند بنای تاریخی از جمله مدرسه شهرداری و خانه شهر که در اختیار شهرداری کرمان قرار دارد و در حال مرمت هستند، پس از مرمت، با کاربری مناسب در اختیار شهروندان قرار خواهند گرفت.

عمارت قدیمی کنسول‌گری انگلیس در کرمان در محله زریسف توسط سید ابوالحسن‌ خان بیگی، حاکم وقت کرمان در دوره زندیه ساخته شده و پس از دوران زندیه، سال‌ها مقر مأموران انگلیس در شرق ایران و از جمله مقر فرماندهی پلیس جنوب ایران بوده است.

پس از رفتن انگلیسی‌ها، این ساختمان به شرکت نفت انگلیس و ایران واگذار شد و تا زمان ملی شدن صنعت نفت در اختیار آن‌ها باقی ماند، پس از ملی شدن صنعت نفت نیز این عمارت در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان قرار گرفت و از آن برای کاربری مسکونی استفاده می‌شد، این عمارت مدت‌ها به‌صورت متروکه رها شده بود و در معرض نابودی قرار داشت.

مرمت و احیای پارک انرژی و موزه نفت‌سوزها به فرآیند تحول گردشگری که مورد توجه نماینده عالی دولت در استان کرمان نیز قرار دارد، کمک می‌کند و ضمن ایجاد راهی میانبر برای جذب گردشگران خارجی به استان، تقویت اقتصاد جامعه را نیز به‌دنبال دارد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

زخم‌هایی بر تن عمارت تخت درگاه قلی بیگ کرمان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *