لیگ ایده‌پردازی گردشگری

موفقیت دانشجویان ایرانی در لیگ ایده‌پردازی سازمان جهانی گردشگری

یک گروه از دانشجویان ایرانی با ایده‌ای برای حل معضلات روستای توریستی و صنایع دستی «قاسم‌آباد گیلان»، به مرحله نهایی لیگ ایده‌پردازی سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۱ راه یافتند.

هفتاد و هشتمین نشست از ششمین دوره سلسله نشست‌های چشم‌انداز صنعت گردشگری در ایران، به مناسبت روز دانشجو و به انگیزه معرفی ایده و اعضای گروه گردشگری دانشجویی Rt adventures دانشگاه گیلان که به مرحله نهایی لیگ ایده‌پردازی سازمان جهانی گردشگری سال ۲۰۲۱ با موضوع گردشگری روستایی راه یافته‌اند، به صورت مجازی برگزار شد.

صدرا عمویی ـ دبیر ششمین دوره سلسله‌ نشست‌های چشم‌انداز صنعت گردشگری در ایران ـ اظهار کرد: سازمان جهانی گردشگری سال ۲۰۲۰ را به نام «گردشگری و توسعه روستایی» تعیین کرد، نظر به این موضوع دو رویکرد اصلی شامل برگزاری مسابقه ایده‌پردازی با محوریت گردشگری روستایی (Rural Tourism) و دیگر اجرای طرح ابتکاری معرفی بهترین دهکده‌های گردشگری در جهان در این سازمان، در پیش گرفته شد. در مسابقه نخست، بیش از هزار تیم شرکت داشتند که خوشبختانه گروه گردشگری دانشجویی Rt adventures دانشگاه گیلان به عنوان صدوپنجاه‌وپنجمین تیم و ارائه‌دهنده راه‌حلی برای چالش‌های گردشگری روستایی، به مرحله بعد راه یافت.

وی یادآور شد: در زمینه معرفی بهترین دهکده‌های گردشگری نیز سه روستای برندیق (استان اردبیل)، خرانق (استان یزد) و لارک (استان هرمزگان) از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی شده بودند که متأسفانه این سه روستا در فهرست جهانی روستاهای نمونه گردشگری قرار نگرفتند.

عمویی ادامه داد: به باور ما یکی از بهترین کارکردهای دانشگاه و گروه‌های علمی مربوط به گردشگری، کمک به حل مسائلِ مربوط به جوامع میزبانِ محلی و روستاهای کشور از منظر معیارهای سازمان جهانی گردشگری مانند حفاظت از منابع فرهنگی و طبیعی روستاها برای ترویج گردشگری، به کاربستن مبانی توسعه پایدار در روستاها، پایداری زیست‌محیطی، مسائل مربوط به زیرساخت‌ها، ایمنی و مدیریت یکپارچه روستاهای مقصد گردشگری و مانند آن است.

blank

 

در ادامه، دکتر مهدی حسام ـ استادیار رشته گردشگری دانشگاه گیلان و سرپرست گروه لیگ ایده‌پردازی Rt adventures گفت: زمانی که سازمان جهانی گردشگری ایده چنین مسابقه‌ای را داد، در ابتدا شاید کمی از نگاه ما دور بود که بخواهیم در چنین مسابقه‌ای شرکت کنیم و بتوانیم رتبه‌ای در این مسابقه کسب کنیم، اما پس از مطرح‌ کردن این تصمیم با دانشجویان، نهایتاً هفت نفر از بهترین دانشجویان گردشگری دانشگاه گیلان به صورت خودجوش تصمیم گرفتند این کار را انجام دهند.

او با اشاره به شرایط سخت کرونا و غیرحضوری بودن دانشگاه‌ها و همچنین پراکندگی دانشجویان در شهرهای مختلف، افزود: نهایتا با برگزاری جلسات متعدد مجازی، روستاهای بسیاری مورد بررسی قرار گرفت. با توجه با انتخاب موضوع چالش روستایی و ارائه پیشنهادات مختلف، سرانجام روستای قاسم‌آباد به دلایل مختلفی ازجمله ثبت جهانی چادرشب بافی در این روستا و آشنایی کامل دانشجویان با آن، انتخاب شد. جلسات و کارگاه‌های آموزشی متعددی درباره نحوه شرکت و معرفی محورهای مناسب و تاکیدشده از سوی سازمان جهانی گردشگری نیز برگزار شد.

استادیار رشته گردشگری دانشگاه گیلان با ارائه توضیحانی درباره چگونگی تبدیل ایده به طرح همسو با قالب و شاخص‌های سازمان جهانی گردشگری، گفت: مشکلات روستای قاسم‌آباد به عنوان روستایی که ثبت جهانی شده بود، احصا شد. ایده‌هایی که دانشجویان داشتند برای حل این مشکلات به صورت کلی مطرح شد و در مجموع راه‌حلی جامع برای حل این مشکلات در راستای گردشگری روستایی مطرح شد. راه‌حل مدنظر ما برای مشکلات این روستا با رویکرد گردشگری بود. یکی از مشکلات اساسی روستای قاسم‌آباد و البته کل استان گیلان و حتی مازندران مبحث زباله است. تغییر کاربری اراضی در قاسم‌آباد به شدت قابل مشاهده است. همچنین شاهد از بین رفتن اصالت‌های فرهنگی قاسم‌آباد هستیم.

او افزود: از این مشکلات می‌توان متوجه شد که راه‌حل‌ها رنگ و بوی فرهنگی و محیط زیستی به خود گرفته است که می‌توانست بخشی از این مشکلات را حل کند، بنابراین با توجه به تجربه‌ای که سازمان میراث فرهنگی استان گیلان در حوزه ثبت جهانی این روستا داشت، ما هم سعی کردیم از آن تجربیات استفاده کنیم. نکته قابل تأمل، مشارکت مردم و مسؤولان روستا در این زمینه بود.

حسام ادامه داد: طرحی به عنوان توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاهای استان گیلان ارائه شد که اساس آن مشارکت مردم بود و در خیلی از روستاهای ایران نیز انجام شد. ما ۱۴ روستا را مطالعه کردیم و نظرات مردم و مسؤولان روستا را بررسی کردیم و سرانجام از ایده‌ها، نیازها و راه‌حل‌های خلاقانه مردم محلی، مجموعه‌ای از راه حل‌ها پدید آمد که شاید سرتیتر آن‌ها، مسائل محیط زیستی و فرهنگی و نیاز شدید مردم محلی به آموزش‌های فرهنگی بود. برای مثال در برخی از این روستاها همچون روستای توسکا به دلیل آموزش‌های محیط زیستی که مردم دیده بودند مشکل بازیافت زباله‌های تر و خشک برطرف شده بود و این مسأله به چهره روستا و گردشگرپذیری آن کمک شایانی کرده بود.

لیگ ایده‌پردازی گردشگری

 

در ادامه این نشست که به همت مرکز علمی فرهنگی ـ گردشگری دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی برگزار شد، هر یک از دانشجویان گروه گردشگری Rt adventures دانشگاه گیلان، درباره شرکت در لیگ ایده‌پردازی سازمان جهانی گردشگری، کم و کیف همکاری در گروه دانشجویی، دغدغه‌های مربوط به گردشگری روستایی، ضرورت حفظ اصالت روستاها و جلوگیری از تغییر کاربری‌های اراضی، برنامه‌های تحصیلی آتی دانشجویان در حوزه گردشگری، ابعاد و آثار حضور در این رویداد جهانی و ظرفیت‌های گردشگری روستایی در استان گیلان طرح دیدگاه و اظهارنظر کردند. آنیتا طیب‌نژاد، پانته‌آ روغنگیرها، سحر کریمی، ستاره مزجینی، محدثه احمدی و مائده حاجی‌پور از دانشجویان دانشگاه گیلان و دیگر اعضای این گروه گردشگری هستند.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *