ویزای گروهی روسیه

مونسان برای لغو ویزای گروهی به روسیه رفت

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای امضای تفاهم‌نامه لغو ویزای گروهی گردشگری ایران و روسیه، به مسکو رفت.

سفر علی‌اصغر مونسان، به دعوت آژانس فدرال گردشگری روسیه انجام شده است و  مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی و محمدرضا دشتی اردکانی رییس فراکسیون گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مجلس ، مونسان را در این سفر همراهی می‌کنند، درحالی‌که هیچ نماینده ای از بخش خصوصی گردشگری در این هیأت، همراه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست.

طرح لغو ویزای ایران و روسیه از سال ۱۳۹۳ مطرح شده است و آمادگی از سمت ایران بیشتر بود، هرچند اداره فدرال گردشگری روسیه آن را جدی پیگیری کرد تا این‌که در سال ۱۳۹۴ «تفاهم‌نامه تسهیل اعطای روادید» به جای لغو روادید، میان وزیران خارجه دو کشور امضا و در ادامه آن، فرآیند دریافت ویزا کوتاه‌تر شد. پس از آن سفیر ایران در روسیه گزارش کرد که سفر شهروندان ایرانی به این کشور ۱۱۵ درصد و سفر اتباع روس به ایران ۴۰ درصد رشد کرد.

ویزای گروهی ایران و روسیه قرار بود در سال ۲۰۱۸ لغو شود که اجرای آن تا امروز به تعویق افتاد. علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ  در شهریورماه ۹۹ اعلام کرد که به روسیه می‌رود تا موضوع لغو دوطرفه روادید بین ایران و روسیه را نهایی کند، اما ویروس کرونا این سفر را بار دیگر به تعویق انداخت.

گروه گردشگری ایران و روسیه قرار گذاشته‌اند روادید را برای گروه‌های مسافری از پنج تا پنجاه نفر لغو کنند. روسیه این مدل را قبلا با هند تجربه کرده است.

کاظم جلالی ـ سفیر ایران در روسیه ـ جمعه گذشته در صفحه توییتر خود با اشاره به سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای امضای سند اجرایی موافقت نامه لغو روادید گردشگری گروهی، نوشت که بر اساس این سند گردشگران دو کشور از طریق شرکت‌های معتبر گردشگری و با ویزای گروهی به ایران و روسیه سفر خواهند کرد.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با لغو گروهی ویزای ایران و روسیه برای جذب ۱۰۰ هزار گردشگر روس در سه ماه اول اجرای این برنامه، هدف‌گذاری کرده است. زمان اجرای لغو ویزای گروهی هنوز اعلام نشده، ضمن این‌که تردد گردشگر بین دو کشور درحال حاضر متاثر از محدودیت‌های ویروس کرونا، متوقف است.

لیلا اژدری _ـ مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی _ در باره سطح تعاملات گردشگری روسیه با ایران، گفته است: طبق آمار در سال ۹۷ تعداد گردشگران ورودی از روسیه به ایران ۳۲ هزار و ۴۱۵ نفر بوده که این تعداد در سال ۹۸ با رشد حدود ۱۲ درصدی به ۳۶ هزار و ۱۹۵  نفر رسید. طبق پیش‌بینی‌ها و بر اساس طرح اقدام نوشته شده، جذب حدود ۱۰۰هزار گردشگر روس به ایران در سه سال اول برنامه و افزایش آن با شیب ۱۰ تا ۱۵ درصدی در سال‌های بعدی را شاهد خواهیم بود و با توجه به رشد ۱۲ درصدی که در سال ۹۸ داشتیم، این هدف‌گذاری دور از دسترس نیست و محقق می‌شود.

او اضافه کرده که برای رسیدن به این هدف‌گذاری معقول که دور از دسترس هم نیست، ترکیه یکی از سرسخت‌ترین رقبای ایران و یکی از اولین گزینه‌های گردشگران روس محسوب می‌شود. در حالی که در سال ۲۰۱۸ تعداد ۳۲ هزار و ۴۱۵ نفر روس به ایران آمدند، سهم  ترکیه ۵ میلیون و ۹۰۱ هزار نفر و ۱۸۲ برابر ایران بوده است.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی معتقد است: ایران برای جذب گردشگران روس دارای ظرفیت‌های زیادی از جمله جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، تجاری  و ورزشی (اسکی و…) است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

قدم‌های بعدی پس از لغو روادید گروهی ایران و روسیه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *