شعارنویسی بر یک بنای تاریخی میبد

شعارنویسی بر یک بنای تاریخی میبد

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد در واکنش به نصب پارچه سیاه عزاداری محرم و شعارنویسی با اسپری روی دیوارهای قلعه تاریخی مهرجرد میبد، اظهار کرد: دیوارنویسی روی بناهای تاریخی، هر چند ارزش معنوی و دینی داشته باشد ولی از نماد و ارزش بنا کاسته و بر خلاف عرف و قانون است.

«رسول مشتاقان» در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که مذهب و هیئت‌های مذهبی داری جایگاه و ارزش  خاص خود هستند، گفت: آیین‌های مذهبی و مراسم ویژه مذهبی دارای ارزش و جایگاه ویژه هستند که حتی در شهرستان میبد بعضی از این آیین‌های مذهبی نیز به ثبت میراث ملی رسیده و همگی آن را ارج می‌نهیم.

وی افزود: متاسفانه بعضی از حرکت‌ها به نام مذهب، تیشه به ریشه آثار و بناهای تاریخی می‌زند که ممکن است گاهاً این سهل‌انگاری‌ها را نتوان در آینده با ایجاد خسارت‌های که به جا می‌گذارد، جبران و میراث را برای نسل‌های بعدی هویدا کرد.

این مسئول با اشاره به این که ارزش مذهب در کشور و استان یزد از میراث فرهنگی با ارزش‌تر است، اظهار کرد: مخالف هر آنچه که آیین و مذهب اسلام و تشیع را سراپا نگه دارد، نیستیم اما باید به ارزش‌های مذهبی و ارزش‌های فرهنگی در کنار یکدیگر توجه شود.

وی افزود: دیوارنویسی و شعارنویسی قلعه مهرجرد که یک قلعه‌ای تاریخی و  متعلق به دوره‌های زندیه و افشاریه در شهرستان میبد است به نام امام حسین و ائمه اطهار(ع) بسیار ناراحت کننده بود چرا که این حرکت ممکن است پیامدهای ناگواری برای دین و مذهب هم داشته باشد.

رئیس میراث فرهنگی میبد از مردم خواست با توجه به احترام به قوانین و مقررات هر شهر و هر نهاد، عزاداری‌ها و مراسمات مذهبی را به شکل خاص خود برگزار کنند و ارزش‌های دینی، مذهبی و فرهنگی در کنار هم شکل گیرد و با تکرار چنین ضد ارزش‌هایی، برخورد جدی شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

ضربه مهلک کرونا به زیلوبافان میبد

میبد ،شهری به قدمت تاریخ

ثبت جهانی زیلوی میبد؛ روزنه‌ای برای راهیابی آن به بازارهای جهانی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *