نقش سفرنامه در صنعت گردشگری

در حالیکه شرایط اقتصادی در دنیا با تغییرات زیادی همراه شده و برای مردم زندگی روزانه شان بسختی می گذارد. خصوصاً در ایران با اوضاع ارزی که امیدواریم بزودی سر و سامانه ای داده شود چون قیمت  همه چیز  از جمله بلیط هواپیما دو برابر شده  و بحران سختی را برای گردشگری بوجود آورده بهترین کار در شرایط خواندن سفرنامه است. حسن سفرنامه خواندن این است که هم به سرانه کتابخوانی کمک میکند و هم این  که از دنیای کلمات و کاغذ به سفر رفته ایم. البته سفرنامه باید روان و خواندنی باشد .جهانگردان خارجی در سفر به ایران  سفرنامه‌های خوبی نوشتند که خواندنی هستند.

  • برادران امیدوار به دور جهان سفر کردنند . آنها اولین جهانگردان ایرانی هستند بین سال های ۱۳۳۳ تا ۱۳۴۳ بفاصله ده سال به قاره های آفریقا- آسیا- آمریکا – اروپا و استرالیا سفرکردنند. هدف آنها زندگی انسانها و نحوه پیدایش انسان در بخش های مختلف کره زمین
  • محمد حسین جعفریان – خبرنگار جنگی است یاداشت هایی از افغانستان  در سال ها ۱۳۷۲ در شمال افغانستان مجروح و از یک پا فلج شد . سفرنامه او درباره ملا محمدعمر رهبر طالبان و خاطرات  سفر جنگی بوده و بیشتر خاطرات درپاکستان و افغانستان است.
  • سیاحت نامه ابراهیم بیگ: این سیاست نامه در اواخر سلطنت و حیات ناصرالدین شاه توسط زین العابدین مراغه ای چاپ شده کتابی خواندنی از رفتار خلقیات و مناسبات اجتماعی ایران دوره قاجار است.
  • سفرنامه ناصر خسرو: سفر هفت ساله به حج که از مرو شروع میشود و تا تبریز- سوریه -مکه و مدینه- مصر و قاهره ادامه پیدا می کند.

جهانگردان خارجی –ابن بطوطه- ژان شاردن- ژان باتیست تاورینه  -توماس هر برت و مارکوپولو  ۱-ابن بطوطه: این  سفرنامه بیشتر ارزش جغرافیایی و تاریخی دارد. مراکشی بود و سفر او ۳۰ سال طول کشید و چهار بار هم به ایران آمده و فقط اصفهان – یزد- شیراز و آبادان را می بینند.

۲- ژان شاردن: جهانگرد فرانسوی کتاب ده جلدی ( سفرهای سیرژان شاردن)  یکی از بهترین سفرنامه ها درباره ایران و شرق نزدیک به حساب میاید . پرا زتوصیف های دقیق جزئیات است شاه عباس دوم به او لقب( تاجر شاه) داده بود.

۳-ژان باتیست تاورینه: جهانگرد و بازرگان فرانسوی است که در عصر صفوی بارها به ایران و شرق زمین سفر کرده است . مسائل مختلف مربوط به راه ها – روستا ها و شهرهای متعدد را بخوبی و درستی توضیح می دهد.

  • توماس هربرت: درباره مسائل اجتماعی و اقتصادی ایران – شهرها – باغ ها- علوم جغرافیایی تاریخ- باستان شناسی و حتی مسائل مربوط به رام کردن حیوانات را بخوبی چندین بار به زبانهای مختلف دنیا چاپ کرده است . تصاویر ارزشمندی از ایران دوره صفوی بخوبی در این سفرنامه دیده میشود.
  • مارکوپولو: مهمترین جهانگر ونیزی دنیا است که وارد ایران شده ۲۲ سال طول کشید سفر به سرزمین های مانند چین- ایران- ترکستان- هندوستان- فلسطین بصورت ویژه در سفرنامه خود به تبریز و بندر عباس پرداخته است. مارکوپولو شهر یزد را بزرگ زیبا و پررونق توصیف می کند. با سفرنامه خواندن می توان به اکتشفات جدید رسید لطفی که شاید در خود سفر ایجاد نشود .

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *