سرخپوستان

نگاهی به فرهنگ و هنر سرخپوستان در «موزه ملی سرخپوستان آمریکا»

موزه‌ها همواره از زمان شکل‌گیری در زمره قابل توجه‌ترین مراکز فرهنگی و نمایان‌گر میراث ملت‌ها در طول تاریخ بوده‌اند، امروز در سراسر جهان موزه‌ها با نقش اثرگذار خود در حفظ و نگهداری میراث و فرهنگ‌ ملل و اقوام، تاریخ را زنده کرده و تجربه سیر در زمان را برای بازدیدکنندگان خود به ارمغان می‌آورند.

فرهنگ سرخپوستان همواره برای بسیاری از افراد جذاب بوده و هست؛ شرایط زندگی آن‌ها از طریق داستان‌ها و روایت‌های موجود شنیده‌ایم و با فرهنگ آن‌ها تا حدی آشنا شده‌ایم، اما فرهنگ و سنت سرخ‌پوستان سرشار از تنوع و ویژگی‌های منحصر به‌فردی است که تنها مطالعه و تماشای فیلم‌هایی در این خصوص کافی نبوده و برای آگاهی از فرهنگ آنان بازدید از موزه‌هایی در مورد سرخ‌پوستان  قطعا کمک‌کننده و مفید خواهد بود.

«موزه ملی سرخپوستان ایالات متحده آمریکا» یکی از مراکز مهم فرهنگی آمریکا به شمار می‌رود که در آن تاریخ و هنر بومیان آمریکا به نمایش گذاشته می‌شود. ساخت این موزه در سال ۱۹۰۳ توسط « George Gustav Heye» آغاز شده است. این معمار به اکثر نقاط آمریکای شمالی و جنوبی سفر کرده بود و در این سفرها به جمع‌آوری اشیاء بومی سرخپوستان می‌پرداخت.

blank

 

ساختمان جدید موزه پس از گذشت ۱۵سال در سال ۲۰۰۴ برای بازدید عموم افتتاح شد. ساختمان موزه ملی سرخپوستان دارای ۵ طبقه و مساحتی حدود ۲۵۰ هزار متر مربع است.

معماری و طراحی این پروژه توسط « Douglas Cardinal» انجام گرفته و « John Paul Jones » نیز در ساخت بنای این موزه با معمار اصلی همکاری داشته است. در ساختمان این موزه فضاهای داخلی زیبایی طراحی شده است و مجموعه‌ موجود در ساختمان موزه بیش از ۸۰۰ هزار شیء و ۱۲۵ هزار عکس را شامل می‌شود.

بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان در موزه ملی سرخپوستان آمریکا می‌توانند با فرهنگ و هنر ناب سرخپوستانی که زمانی مورد بی‌مهری سفیدپوستان قرارگرفته‌اند از نزدیک آشنا شوند.

نکته قابل توجه در مورد موزه ملی سرخپوستان آمریکا فراهم شدن سه امکان جداگانه است که در اولین امکان موزه ملی سرخپوستان آمریکا در مرکز ملی واشینگتن دی‌سی گالری‌ها، نمایشگاه‌ها و فضاهایی برای نمایش آثار، سخنرانی‌ها و سمینارها، تحقیقات و آموزش برای علاقه‌مندان ارائه شده است؛ همچنین در مرکز جورج گستاو هیه در شهر نیویورک نمایشگاه‌ها، تحقیقات، فعالیت‌های آموزشی و برنامه‌های هنری در بهترین حالت برگزار می‌شوند.

سومین امکان، مرکز منابع فرهنگی در سویتلند و مریلند است که کلکسیون‌های موزه‌ها را به همراه برنامه‌های نگهداری، بازگرداندن کالا به کشور مبدأ و تصویربرداری دیجیتال و امکانات تحقیقاتی ارائه می‌دهد.

سرخپوستان

 

اغلب از فعالیت‌های موزه ملی سرخپوستان آمریکا به عنوان چهارمین مورد یا امکان یاد می‌شود که شامل وب‌سایت، نمایشگاه‌های مسافرتی و برنامه‌های اجتماعی است.

موزه ملی سرخپوستان آمریکا از بزرگترین مجموعه‌های هنر و مصنوعات بومی آمریکایی در جهان است؛ به گونه‌ای که حدود ۲۶۶ هزار کاتالوگ با۸۲۵ هزار بخش مختلف در این موزه وجود دارد. هر یک از این کاتالوگ‌ها بیش از ۱۲ هزار سال قدمت داشته و بیش از ۱۲۰۰ فرهنگ بومی در سراسر آمریکا را به نمایش می‌گذارد.

این مجموعه دربرگیرنده آثار زیبایی‌شناسی، مذهبی، تاریخی و همچنین کلکسیون مصنوعات مورد استفاده روزمره سرخپوستان است. به این ترتیب این کاتالوگ‌ها، تمام مناطق فرهنگی عمده نیم‌کره غربی را شامل می‌شود که تمام قبایل در ایالات متحده، کانادایی‌ها و تعداد قابل‌توجهی از فرهنگ‌های آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی و کارائیب را تشکیل می‌دهند.

گفته می‌شود که ۶۸ درصد اشیاء به نمایش در آمده در این موزه از ایالت متحده، ۳.۵ درصد از کانادا، ۱۰ درصد از مکزیک و آمریکای مرکزی، ۱۱ درصد از آمریکای جنوبی و ۶ درصد از کارائیب هستند که در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.

سرخپوستان

 

همچنین باید گفت که موضوع اجسام و اشیاء به نمایش درآمده در موزه بسیار متنوع است، به شکلی که ۵۵ درصد از مجموعه‌ها در زمینه باستان‌شناسی، ۴۳ درصد آن‌ها مربوط به قوم‌نگاری و ۲ درصد در ارتباط با هنر مدرن و معاصر هستند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

موزه‌ها آیینه استمرار تاریخ

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *