همایش ملی قنات

همایش ملی قنات به زودی در کرمان برگزار می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: به زودی همایش ملی قنات با عنوان “میراث ماندگار ایرانیان” در این استان برگزار می‌شود.

فریدون فعالی اظهار کرد: معرفی قنوات استان کرمان به عنوان مواریث مادی و معنوی و همچنین احیا، مرمت و حفظ این آثار تاریخی برای جذب گردشگران، متخصصین و پژوهشگران ایرانی و خارجی از اهداف اصلی این همایش است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: این همایش با حضور مدیرکل امور مجامع و تشکل‌های مردم نهاد وزارت میراث‌فرهنگی و تعدادی از برجسته‌ترین شخصیت‌های علمی و فرهنگی در زمینه‌های آب، قنات، تاریخ و تمدن، باستان‌شناسی، کشاورزی و توریسم برگزار می‌شود.

او با اشاره به اینکه این همایش به مدت سه روز برپا می‌شود بیان کرد: محورهای این همایش قنات و گردشگری پایدار، آشنایی با ابزارآلات و احیای قنات، تکنیک‌های شناسایی و نقشه‌کشی قنات و قنات و محیط زیست خواهد بود و بازدید میدانی از قنات جهانی گوهرریز جوپار و برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع تکنیک‌های شناسایی و نقشه کشی سه بعدی قنات نیز از برنامه‌های بعدی این همایش است.

فعالی به افتتاح مرکز قنات استان کرمان در ماههای اخیر اشاره کرد و افزود: این مرکز با هدف حفظ، احیا و مرمت سازه‌های ارزشمند آبی ایجاد شده است و همایش مذکور در راستای اهداف این مرکز برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه استان کرمان به لحاظ تعداد قنوات در جایگاه هفتم کشور است بیان کرد: قنوات این استان به لحاظ دبی آب در رتبه سوم قنوات ایران قرار دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از راه‌اندازی دبیرخانه مطالعات قنات در برخی از شهرستانهای استان خبر داد و خاطرنشان کرد: این دبیرخانه در راستای رسالت وزارت میراث‌فرهنگی مبنی بر حفظ قنات‌ها به عنوان مواریث فرهنگی بشری ایجاد می‌شود.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *