گردشگری مذهبی در همدان

همدان به دنبال رونق گردشگری مذهبی

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه در این استان مرقد چند پیامبر الهی وجود دارد، گفت: علاوه بر این مقابر، امامزاده‌های معتبر دارای شجره نامه در استان هستند که می توانند مقاصد گردشگری مذهبی باشند.

علی خاکسار در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه رونق گردشگری مذهبی در استان همدان مستلزم همکاری اداره اوقاف به عنوان متولی مقابر و اماکن متبرکه با اداره میراث فرهنگی همدان است و نیاز به برنامه‌ریزی در این زمینه دارد، ادامه داد: از جمله تمهیداتی که برای راه‌اندازی تورهای گردشگری مذهبی ضرورت دارد، وجود راهنمایان تخصصی در مکان های موردنظر است چرا که مقابر و امامزاده‌ها نیز مانند موزه و اماکن تاریخی به راهنمای متخصص نیاز دارند.

وی با بیان اینکه تابلوهای معرف بنا از ضرورت های این نوع گردشگری است، اضافه کرد: علاوه بر این لازم است اماکن متبرکه در تاریخ های مشخص آمادگی بازدید عموم را داشته باشند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه رایزنی های اولیه در این زمینه با اداره اوقاف انجام شده است، اظهار کرد: مقرر شده است بروشورهایی از مقابر و امامزاده‌ها تهیه شود که علاوه بر شجره‌نامه مقبره، روند شکل‌گیری بنا، مرمت و جزئیات معماری را نیز در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده و در سایت میراث فرهنگی نیز درج شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان درباره مقبره حیقوق نبی(ع) خاطرنشان کرد: این بنای تاریخی به دوره سلجوقی- ایلخانی تعلق دارد و وظیفه میراث فرهنگی در قبال آن، حفظ ساختمان با همان ماهیت تاریخی است. اگر این بنا به تأسیسات و ارائه خدمات به گردشگران و زائران نیاز داشته باشد، باید با حفظ ضوابط حریم بنا، اقدامات انجام گیرد.

خاکسار در پایان یادآور شد: در این استان امامزاده‌هایی مانند عین و غین، هود و اطهر دارای بنای تاریخی ارزشمند هستند همینطور شاهزاده حسین، امامزاده محسن و امامزاده یحیی دارای شجره‌نامه‌ بوده و همگی می توانند به عنوان مقاصد گردشگری مذهبی مورد استفاده قرار گیرند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *