هم‌‎پیوندی اصفهان با «بنت»

هم‌‎پیوندی اصفهان با «بنت»

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گفت: اصفهان شهر «بنت» را برای هم پیوندی با خود انتخاب کرده تا این شهر را به سطحی از تاب آوری و پایداری برساند و به صورت شبکه‌ای، زیستگاه‌های انسانی و کانون های جمعیتی اطراف آن را نیز متنعم کند.

محمد عیدی اظهار کرد: طرح «هم‌پیوندی» با شهرهای بلوچستان متعاقب سیل بنیان برافکن در این منطقه که هم وطنانمان را متحمل خسارت کرد، مطرح شد.

وی افزود: به لحاظ رنج مضاعفی که سیل بر دوش مردم بلوچستان گذاشته بود و اینکه هموطنان سیل‌زده با وجود ظرفیت‌های بسیار زیاد طبیعی و فرهنگی، در منطقه‌ای محروم زندگی می‌کنند، این طرح بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: همه در کشور عضو یک پیکر هستیم و انتخاب واژه «هم‌پیوندی» دلالت بر اعضای یک پیکر دارد، از این رو باید اصفهان و کلانشهرهایی که توان برداشتن گام‌هایی برای توسعه پایدار را دارند و از سوی دیگر به لحاظ اینکه توسعه پایدار مستلزم ایجاد زنجیره ارزشی از تمام کُنشگران است، تلاش شود که شهرها هم‌پا با یکدیگر رشد کنند.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه وقوع سیل اثرات سوء به لحاظ تخریب منابع طبیعی و اموال مردم بر جای می‌گذارد، اما پس از سیل نیز تألمات روحی ناشی از آن به لحاظ اجتماعی به بار محرومیت اضافه می‌کند، گفت: طرح «هم‌پیوندی» در کلامی ساده بیانگر آن است که شهر اصفهان در مسیر توسعه پایدار دست دیگران را بگیرد و آنها را در این مسیر به لحاظ اجتماعی، فضاهای کالبدی و تاب‌آور شدن، همگام کند.

وی تاکید کرد: فرزندان بلوچستان فرزندان وطن هستند و این شهر به لحاظ داشتن صنایع دستی و فرهنگ بسیار غنی، استعداد آن را دارد که گردشگری طبیعی و فرهنگیِ قدرتمندی در آن متمرکز شود.

عیدی با بیان اینکه صنایع دستی زنان و مردان این دیار نیز می‌تواند تبدیل به یک منبع سودآور باشد، به شرط آنکه شهرهای بزرگی مانند اصفهان از شهرهای بلوچستان حمایت و آن را در مسیر توسعه پایدار قرار دهند، تاکید کرد: فرهنگ مردم این خطه می‌تواند به لحاظ اقتصاد فرهنگ برای آن دیار و کشور درآمدهای پایدار ایجاد کند به شرط آنکه در مسیر توسعه پایدار همگام با هم به بازارهای جهانی متصل شویم؛ بر این اساس کارگروهی در سفر شهردار اصفهان به سیستان و بلوچستان تشکیل و به این موضوع آینده نگرانه نگاه شد و اقدامات فرآیند محور صورت گرفت که متنج به ارائه «طرح هم‌پیوندی» شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران اظهار کرد: شهردار اصفهان طرح «هم‌پیوندی» را به عنوان یک طرح خلاقانه مطرح کرد و مقرر شد یکی از شهرها را برای هم‌پیوندی انتخاب کند، البته از واژه خواهرخواندگی استفاده نکردیم زیرا دلالت بر روابط بین فرهنگی در عرصه و رابط بین‌الملل داشت.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان ادامه داد: شهردارپس از بازگشت به شهر اصفهان در این باره نامه‌ای برای شهردار تهران به عنوان رئیس مجمع کلانشهرهای کشور نوشت و پیرو آن طرح هم‌پیوندی در کمیسیون فرهنگی اجتماعی کلانشهرهای کشور مطرح شد تا ۱۸ کلانشهر کشور، شهرهایی را برای هم‌پیوندی انتخاب کنند.

عیدی با اشاره به انتخاب شهر «بنت» به عنوان خواهرخوانده، گفت: اصفهان شهر «بنت» را برای هم پیوندی با خود انتخاب کرده تا این شهر را به سطحی از تاب‌آوری و پایداری برساند و به صورت شبکه‌ای، زیستگاه‌های انسانی و کانون‌های جمعیتی اطراف آن را نیز متنعم کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران تصریح کرد: امروز باعث افتخار است که طرح «هم‎پیوندی» نه تنها در مجمع کلانشهرها بلکه مورد استقبال مردم بلوچستان نیز قرارگرفته است.

وی با بیان اینکه روز گذشته نامه‌ای از طرف شهردار، رئیس شورای شهر، امام‌جمعه شیعه و سنی، چهار طایفه بزرگ و مردم شهر «بنت» برای شهردار اصفهان ارسال و از اینکه این شهر به عنوان هم پیوند اصفهان انتخاب شده، ابراز خرسندی کردند و به طور رسمی از شهردار اصفهان برای سفر به شهر بنت دعوت به عمل آوردند.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان تصریح کرد: اصفهان آمادگی دارد همراه با تشکل‌های مردم نهاد فعال در حوزه‌های اجتماعی، خدماتی همچنین ساختارهای رسمی فعال در شهرداری اصفهان به کمک مردم شهر بنت شتافته و الگویی از توسعه پایدار را مبتنی بر اقتضائات زیست بومی آن منطقه ارائه کند تا از توسعه پایداری که ایجاد می‌شود همه کشور متنعم شوند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلانشهرها طرح «هم‌پیوندی» مطرح و مصوبه اول آن با حضور نمایندگان ۱۸ کلانشهر کشور در کمیسیون فرهنگی دریافت شد، امیدواریم روز ۱۳ اسفندماه سال جاری که مجمع شهرداران کلانشهرها در شهر اراک برگزار می‌شود، این طرح تصویب و دیگران نیز پیشگام خدمت رسانی به هموطنان خود در سیستان و بلوچستان شوند.

مرتبط:

سفر به اصفهان ؛ شهر خلاق یونسکو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *