جشن سنتی 'هولی

هولی؛ جشن‌ بهاره رنگ‌ها و عشق در هند

درجشن سنتی ‘هولی’ كه از دیرباز درمیان مردم هند رواج داشته اقشار مختلف از پیر و جوان با آواز و موسیقی و شیرینی به پایكوبی می پردازند.
مردم در این روز با پاشیدن رنگ و آب برروی یكدیگر از صبح تا غروب روز هولی را جشن می گیرند.
جشن رنگ ها یكی از آیین های سنتی مردم هند بویژه پیروان آیین هندو است كه در آغاز فصل بهار براساس تقویم هندی برگزار می شود و امسال این جشن با سیزدهم مارس (۲۳ اسفند ) مقارن شده است.
این روز در سراسر هندوستان تعطیل رسمی است و موجی از شادی و خوشحالی درمیان مردم به چشم می خورد.
جشن «هولی» ریشه در باورهای اساطیری هندوها دارد و كلمه هولی در زبان هندی به معنای سوختن است و دراصل بر پیروزی خوبی ها و سوختن بدی ها دلالت دارد.
هولی روزی است كه هند در دریایی از انواع رنگ ها غرق می شود. زنان و مردان به خصوص جوانان ،نوجوانان و كودكان چهره و لباس یكدیگر را بقدری رنگین می كنند كه شناختن آنان حتی برای نزدیكان دشوار می شود.
مردم هند برای شركت درجشن هولی از چند روز قبل آماده می شوند. پرتاب بادكنك های كوچك پراز آب از جمله سنت های این جشن به شمار می آید كه بویژه كودكان از چند روز قبل آن را آغاز می كنند و هر رهگذری دست كم یك بار تجربه خیس شدن و رنگی شدن را داشته است.
جشن هولی علاوه بر هندوستان در نپال و پاكستان و كشورهایی كه جمعیت هندو در آن جا زندگی می كنند برگزار می شود.
بزرگترین جشن برای هولی در منطقه ای به نام «براج» در غرب هند كه به «كریشنا» الهه هندوها تعلق دارد برگزار می شود.
دراین آیین شاد همهٔ افراد اعم از زن و مرد و پیر و جوان شركت می كنند و باور دارند كه با فرارسیدن بهار بار دیگر روشنایی برتاریكی و خوبی بر بدی پیروز شده است.
در شب منتهی به روز هولی، مردم در محله های خود آتش به پا می كنند كه به هولی كوچك معروف است.
هولی در پایان زمستان جشن گرفته می شود در آخرین شبی كه قرص ماه كامل است .
از نظر كارشناسان اجتماعی یكی از بزرگترین ویژگی های این آداب و رسوم شكسته شدن فاصله طبقاتی و نزدیك شدن مردم از طبقات مختلف در جامعه بیش از یك میلیارد نفری است.
آنان می گویند هولی حتی برای یك روز هم كه شده شكاف گسترده بین طبقات اجتماعی را برطرف می كند و اقشار مختلف را در كنار یكدیگر قرار می دهد زیرا غنی و فقیر و كوچك و بزرگ در كنار یكدیگر در این شادی شركت می كنند.
گرامیداشت این سنت قدیمی ،فرصتی برای جذب گردشگران خارجی است . بسیاری از گردشگران با توجه به هوای مناسب و معتدل سفر خود را به هند دراین ایام قرار می دهند.
بیش از ۲۵ هزار پلیس در شهرهای بزرگ هند مانند دهلی نو در روز هولی برای برقراری نظم و امنیت در آماده باش كامل بسر می برد و به همین دلیل این نیروها یك روز بعد در مقرهای و پاسگاه های خود ضمن برپایی جشن این آیین سنتی را برگزار می كنند

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *