گردشگری مذهبی

گردشگری مذهبی، مکمل گردشگری سلامت

در دنیای کنونی، گردشگری تعریف پایه‌ای خود را از ‌تفریح و گشت و گذار صرف‌ به ‌شناخت و کسب آگاهی‌ تغییر داده و این خود باعث به‌وجود آمدن زیر شاخه‌های متعددی در این صنعت شده است.

گردشگری مذهبی از مسائل مهم و مورد‌بحث جامعه کنونی جهان و ایران است. قطب گردشگری مذهبی ایران شهر مقدس مشهد است که در حال‌حاضر با ورود ۲۵ میلیون گردشگر، اعم از داخلی و خارجی‌ به این شهر، به یکی از مقاصد مهم توریستی ایران تبدیل شده است. این شهر، اسکان، زیارت و دیدار ۵۰ درصدی از گردشگران ورودی به کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

شهر مقدس قم، شیراز، تهران و سایر شهر‌هایی که مدفن امامزادگان و مطهرین و نوادگان امامان هستند، جمعا کشور ما را به مقصد نهایی گردشگری مذهبی تبدیل کرده‌اند که در نوع خود بی‌نظیر و قابل‌تامل است.

بر اساس نظرات موجود، اثرات گردشگری مذهبی بر کشور را می‌توان به چهار بخش: اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تقسیم کرد. حال اما از لحاظ فردی، اثراتی چون: فردی، معنوی، آسودگی روحی و روانی بر گردشگری مذهبی مفروض است.

اثرات مثبت معنوی، روحی، روانی و بعضا جسمی زائرین در هرجای دنیا، پس از زیارت بر کسی پوشیده نیست.

بیماری که با عنوان گردشگری سلامت وارد کشور می‌شود، با تکیه بر اعتقادات فکری خود؛ اطمینان به پزشک و دایره پزشکی ایران و اعتقادات مذهبی خود؛ توکل به خداوند متعال و امید بلاشک شفاعت ائمه اطهار و امامان و به‌جای آوردن اعمال مذهبی، روند بهبودی را طی می‌کند.

حال با این تفاسیر می‌توان فصل جدیدی از گردشگری مذهبی – سلامت را در کشور گشود؛ گردشگری سلامت کشور‌های اسلامی که کلا زیرشاخه گردشگری حلال قرار خواهند گرفت.

بر این اساس تمهیداتی اندیشیده می‌شود که گردشگر مسلمانی که جهت درمان به کشورمان سفر می‌کند، با هدایت به شرکت در مراسم مذهبی و مناسبات دینی (با عنایت به تقویم) و یا درکل با زیارت امامان و امامزادگان و مطهرین، پیش از انجام و یا در خلال و پس از درمان و اقدامات پزشکی، از این موهبت استفاده کرده و روند بهبودی سلامت خود را سرعت بخشد.

ادعیه بهبودی بیماران و شکرگذاری به سبب بهبودی و سلامت، از جمله اعمالی است که شاید به جرات بتوان گفت بایسته پزشکی ایران است. هرچند در موارد داخلی نیز شاهدیم که به شکرانه بهبودی، نذورات مادی و معنوی به‌جای آورده و قصد زیارت می‌کنند.

در این بین وظیفه مبلغان دینی، راهنمایان تور‌های سلامت و تبلیغات مناسب که به‌هم پیوستگی این دو رشته را معین می‌سازد، به خوبی نمایان می‌شود. مبلغان دینی در داخل کشور و خارج از ایران، از طریق دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران و یا رایزنان فرهنگی کشور، هدایت بیماران و گردشگران سلامت به مراکز معنوی و مراسم عبادی را به عهده بگیرند و راهنمایان گردشگری سلامت، با چینش مناسب بسته سفر، بر این اصل تکیه و تاکید کنند. البته ناگفته نمی‌گذاریم که به علت بدعت این رشته‌ که به نوعی بسته تور ترکیبی سلامت – مذهبی انگاشته می‌شود، نباید در ابتدا انتظار استقبال چندان و بی‌شماری از این نوع گردشگری را داشت. خدمات خوب و برنامه‌ریزی دقیق، به نحوی که حالات جسمانی و روحی بیمار در آن درنظر گرفته شده باشد، خود به تنهایی بار تبلیغ معمول را به دوش می‌کشد و هر گردشگر که مشتاق استفاده از این بسته تور باشد، با تبلیغ لسانی، شرایط و روند ورود مسافر را به کشور تسریع می‌کند.

این رشته مشترک که برخاسته از مذهب و سلامت است و بر اعتقادات کشور‌های اسلامی متکی است، فصل جدیدی از گردشگری را تعریف می‌کند که می‌توان به جرات گفت در انحصار ایران اسلامی است. چه در پزشکی سرآمد منطقه و شاید جهانیم و چه در گردشگری مذهبی، دارای پتانسیل‌های اعتقادی بی‌شمار و منحصر‌به‌فردیم که توامان تعریف جدید گردشگری مذهب – سلامت را در سرفصل مقاصد منطقه می‌گشاید.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *