راهنمایان گردشگری-گردشگری تاریخی-بیمه راهنمایان

وعده‌ای دیگر برای بیمه راهنمایان گردشگری

بیش از ۱۴ هزار راهنمایان گردشگری در کشور وجود دارند که معاون گردشگری خبر داده طبق مصوبه مجلس، به‌زودی دوهزار نفر از آن‌ها بیمه می‌شوند.

 پس از یک دهه پیگیری، سرانجام مجلس شورای اسلامی اواخر سال ۹۸ به بیمه راهنمایان گردشگری رأی مثبت داد، هرچند فقط با پرداخت حق بیمه کارفرمایی دوهزار نفر از آن‌ها موافقت کرد. درحالی که طبق آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعداد راهنمایان گردشگری از ۱۴ هزار نفر فراتر رفته است.

قرار بود اعتبار مورد نیاز بیمه دوهزار راهنما از بند ۲۶ تبصره ۱۴، به عبارتی از محل هدفمندی یارانه‌ها تامین شود که بنا به گفته معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به دلیل مشخص نبودن سهم دولت از حق بیمه راهنمایان در قانون بودجه، اجرای آن در سال ۹۹ با مانع سازمان برنامه و بودجه مواجه شد. در نهایت موافقت شد دولت ۲۰ درصد از سهم بیمه دوهزار راهنمای گردشگری را بپردازد. با این وجود اجرای بیمه این دوهزار نفر هم در سال گذشته به نتیجه نرسید و پیگیری آن تا سال ۱۴۰۰ طول کشید.

اینک ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داده که اعتبار مورد نیاز بیمه دوهزار راهنمای گردشگری به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شده و در هفته‌های آینده، اسامی آن دوهزار نفر واجد شرایط نیز در اختیار سازمان متبوع قرار می‌گیرد.

معاون گردشگری در صفحه خود نوشته است: بیمه راهنمایان گردشگری از دغدغه‌های اساسی این بخش در سالیان گذشته بوده که خوشبختانه با تلاش‌های به‌عمل‌آمده، راهنمای گردشگری مشمول بیمه کارفرمایان شده‌اند و از سه ماهه آخر سال گذشته وجه مصوب برای پرداخت ۲۰ درصد حق بیمه کارفرمایی حدود دوهزار نفر از راهنمایان فعال کشور به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شده است. فهرست واجدین شرایط با همکاری کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری و جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و بر مبنای یک‌سری شاخص‌های مورد توافق، تهیه شده که ظرف هفته آتی در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرد.

او یادآور شده است: آن دوهزار راهنمای گردشگری فقط هفت درصد از حق بیمه را پرداخت می‌کنند.

طبق شاخص‌هایی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بیمه شدن راهنمایان تعیین کرده راهنمایانی با «سه سال» سابقه فعالیت مستمر و فعال، بدون سابقه بیمه اجباری، با حداقل ۲۵ سال و حداکثر ۵۰ سال سن، در اولویت بیمه قرار دارند. علاوه‌بر این راهنمایان بین‌المللی یعنی ورودی‌کارها و بعد از آن‌ها راهنمایان داخلی، در اولویت انتخاب برای بیمه قرار دارند. همچنین کارت راهنمای گردشگری در سه سال اخیر (۹۹-۱۳۹۷) باید تمدید شده و دارای اعتبار باشد. راهنمای گردشگری ساکن در استان‌های محروم برای بیمه اجتماعی در اولویت قرار دارند.

اسماعیل برات – معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – گفته است: این شاخص‌ها در جلسه‌ای با نمایندگان کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان سراسر کشور و جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و دستگاه‌های ذی‌ربط پیشنهاد شد که تک تک آن‌ها به بحث گذاشته شده و به جمع‌بندی رسیده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دولت مکلف به پوشش بیمه راهنمایان گردشگری شد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *