فردوسی-شاهنامه

پذیرش در مهمان‌سراها و زائرسراهای دولتی همچنان ممنوع است

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: ممنوعیت پذیرش در مهمان‌سراها و زائرسراهای دولتی همچنان ادامه و با توجه به شرایط کرونا در استان، همچنان این ممنوعیت وجود دارد؛ لذا مردم فعلا از این زائرسراها و مهمانسراها استفاده نکنند.

محمدصادق براتی در جلسه ستاد خدمات سفر خراسان رضوی، با بیان این مطلب اظهار کرد: عملکرد ستاد اجرایی خدمات سفر بسیار خوب بوده و مدیریت بحران کرونا در استان خراسان رضوی به نحو شایسته‌ای پیش رفته است و امیداورم این اقدامات تداوم پیدا کند.

وی یادآور شد: تا پایان خردادماه در دستورالعمل نحوه استفاده کسب و کارهای حوزه گردشگری برای تسهیلات مشکل داشتیم و این کسب و کارها نمی‌توانستند در سامانه برای دریافت تسهیلات ثبت نام کنند که با پیگیری‌ها مشکلات اساسی به خصوص در حوزه بنگاه‌های گردشگری برطرف شد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: ثبت نام از متقاضیان دریافت تسهیلات تا پایان تیرماه انجام خواهد شد و بانک‌ها نیز تا پایان مرداد پرداخت خواهند داشت. لذا دستگاه‌های اجرایی باید فرآیند تاییدات لازم در این خصوص را تسریع کنند.

براتی عنوان کرد: براساس اعلام اداره‌کل میراث فرهنگی استان، میزان خسارت در حوزه گردشگری برای ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ حدود ۱۰ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال بوده است.

وی با اشاره به بازگشت وضعیت قرمز به استان گفت: در بحران کرونا مدیریت خوبی در استان و کشور صورت گرفت و خسارت‌ها به حداقل ممکن رسید؛ اما با تداوم شرایط، رعایت نکردن پروتکل‌ها باعث شد تا دوباره وضعیت استان قرمز شود.

براتی گفت: امید داشتیم خسارت‌های نوروز را در تابستان جبران کنیم و برنامه‌ریزی هم در حال انجام بود و طرح‌هایی هم ارائه شد. همچنین با توجه به اعزام نشدن کاروان‌ها به حج، برنامه سفرهای کاروان به مشهد را در دستور کار داشتیم و اگر شرایط فراهم شود، برای حضور کاروانیِ زائران خارجی و داخلی به منظور جبران خسارت آمادگی داریم که همه این برنامه‌ها منوط به تائید ستاد ملی و ستاد استانی پیشگیری و مبارزه با کروناست.

وی تصریح کرد: ممنوعیت ورود زائران جزء اختیارات این ستاد نیست؛ در حال حاضر ممنوعیت نداریم و محدودیت‌هایی داریم که اعمال می‌شود.

براتی درباره شیوع کرونا از طریق واحدهای اقامتی گفت: اشغال تخت‌ها قابل توجه نیست و از ۱۱۸ هزار تخت، حدود ۶ هزار تخت اشغال است و مراکز اقامتی مختلف از ۱۰ تا ۱۲ درصد اشغال تخت دارند.

جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی یادآور شد: برابر گزارش‌های کمیته‌های نظارتی، رعایت پروتکل‌ها در اماکن مذهبی به ویژه آستان قدس و بقاع متبرکه و اماکن اقامتی استان به نحو بسیار مطلوبی انجام می‌شود.

براتی با بیان این که نظارت‌ها تشدید و برخورد جدی و قانونی با واحدهای متخلف انجام خواهد شد، اظهار کرد: در این مورد با توجه به حساسیت سلامت مردم هیچ‌گونه اغماض و گذشت صورت نخواهد گرفت.

ثبت نام ۳۱۷ کسب و کار حوزه گردشگری و صنایع دستی برای دریافت تسهیلات

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: تاکنون ۳۱۷ کسب و کار حوزه گردشگری و صنایع دستی در سامانه دریافت تسهیلات ثبت نام کرده‌اند و همچنان ثبت نام ادامه دارد. تعدادی از این پرونده‌ها به بانک رفته است و بانک نیز با توجه به رعایت پروتکل‌ها پرداخت را انجام می‌دهد.

وی با بیان این که در بیش از ۲۳۰۰ تاسیسات گردشگری استان، بالغ بر ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال داشته‌اند، تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود گروه کاری زیرمجموعه ستاد اجرایی خدمات سفر استان ایجاد و برای برون‌رفت از این وضعیت گفت‌وگو، تبادل نظر و چاره‌اندیشی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به نظارت‌های شدید بر تاسیسات گردشگری و واحدهای بین راهی و بین شهری به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تصریح کرد: تعداد ۲هزار و ۳۷ مورد نظارت و بازرسی از تاسیسات گردشگری از ابتدای سال جاری با همکاری پلیس اماکن و تشکل‌های گردشگری در زمینه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های ستاد استانی و ملی کرونا انجام شده است.

مکرمی‌فر گفت: همچنین تعداد ۱۸۳۶ مورد بازدید و بازرسی توسط کارشناسان و بازرسان این اداره کل و ۲۰۶ بازدید نظارتی توسط کمیته اجرایی با اداره اماکن پلیس از ابتدای سال تاکنون انجام شده است. طی این بازدیدها ۱۸۹ مورد تذکر، ۱۳۰ اخطار، ۳۱۸ مورد جلوگیری از فعالیت، ۳۸۳ مورد رسیدگی به شکایت و ۹۹ مورد تمدید پروانه، ۱۱ مورد صدور پروانه صورت گرفته و ۱۹ مورد نیز منجر به پلمب و تعلیق شده است.

دوسوم هتل‌های استان تعطیل‌اند

در ادامه این جلسه یوسف بیدخوری؛ رئیس کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گزارشی از وضعیت اسکان زائران و مسافران در استان ارائه کرد و گفت: از ۲۴۱ هتل دارای پروانه بهره‌برداری در استان، ۷۱ هتل فعالیت می‌کنند و متوسط اشغال نیز ۱۲٫۷ درصد است و تقریبا دوسوم هتل‎ها تعطیل هستند.

وی ادامه داد: همچنین از ۳۰۸ هتل‌آپارتمان دارای پروانه بهره‌برداری در استان، تعداد ۶۵ واحد فعالیت می‌کنند که متوسط اشغال آن‌ها نیز ۱۱ درصد است.

بیدخوری با بیان این که از ۳۸۱ مهمانپذیر استان تعداد ۸۲ واحد فعال و متوسط ضریب اشغال آن‌ها ۱۰ درصد است، افزود: از ۶۰۸ خانه مسافر دارای مجوز از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، تعداد ۱۶۲ خانه مسافر با ضریب اشغال ۱۰ درصد را داریم. همچنین از ۴۱۱ دفتر و شرکت خدمات مسافرتی استان تعداد ۲۰۶ دفتر و شرکت به صورت محدود فعالیت می‌کنند.

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، بیدخوری با ارائه آمار دیگر تاسیسات گردشگری تعطیل و فعال استان تصریح کرد: از مجموع ۲۲۵۵ واحد تاسیسات گردشگری، تعداد ۷۸۴ واحد فعال و بقیه تعطیل هستند. علاوه بر این آمار، از ۱۱۸ هزار و ۸۳۰ تخت استان، به طور متوسط در هر شبانه‌روز فقط ۶هزار و ۶۷۸ نفر تخت اشغال است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

پیش‌بینی رواج اسکان غیر رسمی در مشهد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *