قلعه الموت

پیگیری ثبت جهانی قلعه الموت و سرای سعدالسلطنه

علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از قزوین گفت: از جمله برنامه‌های مهم ما در سال جاری ثبت جهانی قلعه الموت و سرای سعدالسلطنه است که پس از پایان بحران جهانی کرونا و شروع به کار سازمان‌های بین‌المللی این حوزه، هر دو پرونده را دنبال خواهیم کرد.

خزائلی با بیان اینکه پرونده ثبت قلعه تاریخی الموت در حال تکمیل شدن است، افزود: بعد از غلبه جهانی بر ویروس کرونا و از سرگیری دوباره فعالیت یونسکو پرونده ثبت این اثر تاریخی را تکمیل و به این سازمان جهانی ارائه خواهیم کرد تا در بخش یونسکوی اسلامی ثبت بین‌المللی شود.

وی همچنین از تهیه و تکمیل پرونده ثبت جهانی سرای تاریخی سعدالسلطنه خبر داد و گفت: ثبت جهانی این کاروانسرای درون شهری را از دو مجرا پیگیری می‌کنیم که یکی مربوط به ثبت بازار صنایع دستی سعدالسلطنه است که پرونده آن کامل شده و قرار است آن را در شورای جهانی صنایع دستی ثبت بین‌المللی کنیم.

خزائلی ادامه داد: پرونده ثبت جهانی بازار سعدالسلطنه مورد تایید بازرسان این شوراست؛ اما در نوبت قبلی که پرونده‌های برای ثبت جهانی در این شورا طرح می‌شد، نوبت به سعدالسلطنه نرسید.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با ذکر اینکه پرونده دوم ما در خصوص ثبت جهانی سعدالسلطنه در یونسکو جریان دارد، گفت: طبق تمهیدات سازمان میراث فرهنگی، پرونده ثبت تعدادی از کاروانسراهای کشور در قالب یک بسته آماده و برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو ارائه می‌شوند که کاروانسرای درون شهری سعدالسلطنه هم در بین این کارونسراها قرار دارد.

خزائلی اضافه کرد: امیدواریم هر دو بنای تاریخی در سال میلادی جاری به ثبت جهانی برسند تا بیش از گذشته توجه گردشگران خارجی را به بازدید از ابنیه و میراث تاریخی استان قزوین جلب کنند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه یکی از معدود استان‌هایی هستیم که قابلیت ثبت جهانی آثار تاریخی و میراث فرهنگی را داریم، متاسفانه در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم که یکی از سیاست‌های ما جبران ضعف‌های گذشته در این حوزه بوده و تاکنون ۱۴۱۹ اثر از آثار تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع:تسنیم

مرتبط:

قزوین را از دریچه فضای مجازی متفاوت ببینیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *