وجود میراث فرهنگی، قزوین را محدود کرده است!

گزینه تصدی شهرداری قزوین گفت: همپوشانی بافت فرسوده با میراث فرهنگی ما را محدود کرده است باید در قوانین بازنگری کنیم و این امر نیاز به جسارت دارد. بسیاری از مصوبات من درآوردی است و به شهر آسیب می‌زند باید با حذف مصوبات باز زنده سازی بافت فرسوده را اجرایی کنیم.

محمد پیری، یازدهمین گزینه تصدی پست شهردار قزوین و سومین گزینه بومی در جلسه شورای شهر که امروز ۲۵ مرداد برگزار شد، به ارائه برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود  پرداخت و تصریح کرد: در حوزه مدیریت شهری باید برنامه پنج ساله و چشم انداز ۲۰ ساله در نظر گرفت، شهر هوشمند و استفاده از تکنولوژی برای اداره شهر باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: باغستان سنتی می‌تواند به عنوان برند و هویت شهر قزوین شناخته شود، در حال حاضر منابع آب‌ باغستان در بالادست به بهانه‌های مختلف گرفته و هویت شهر قزوین نادیده گرفته می‌شود، اگر در این زمینه کوتاهی کنیم آیندگان ما را نمی‌بخشند، مدیریت شهری باید به حدی اقتدار داشته باشد که بتواند از منافع شهروندان دفاع کند و یکی از این موارد توجه به حفظ باغستان است.

این گزینه تصدی شهرداری قزوین اظهار کرد: برون‌سپاری خدمات شهری باعث افزایش رضایتمندی شهروندان می‌شود، در حال حاضر ۸۰ درصد مراجعات شهرداری در حوزه شهرسازی است و با توجه به حجم مراجعات، نارضایتی از شهرداری افزایش پیدا کرده است که با برونسپاری می‌توانیم این رضایت خاطر را ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: استانداردسازی آسانسورها باید در دستور کار قرار بگیرد در حال حاضر اغلب آسانسورهای سطح شهر استاندارد نیستند و هنگام خدمت‌رسانی امکان حمل برانکارد با آسانسورها وجود ندارد، پایان کار صرفاً زمانی باید صادر شود که آسانسور استاندارد تعیین شده باشد.

پیری یادآور شد: در سطح شهر باید به کاربری‌های مرکب توجه کنیم، برای مثال خیابان اسدآبادی در حال حاضر محض تجاری و پونک محض مسکونی است، باید برای زنده کردن شهر کاربری‌های مختلف تعیین کنیم مانند خیابان سپه که در آن زندگی جریان دارد و مسجد، بازار و منطقه مسکونی را در کنار هم داریم.

وی بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم در حوزه سرمایه‌گذاری املاک در بورس به عنوان شخصیت حقوقی وارد و صندوق تشکیل دهیم، در حال حاضر املاک ما مغفول مانده است و با این کار می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم.

این گزینه تصدی شهرداری اظهار کرد: میراث فرهنگی در قزوین باعث ایجاد محدودیت شده است، میراث فرهنگی می‌خواهد به ما عبرت دهد نه اینکه مانع از اجرای پروژه‌ها شود، همپوشانی بافت فرسوده با میراث فرهنگی ما را محدود کرده است باید در قوانین بازنگری کنیم و این امر نیاز به جسارت دارد. بسیاری از مصوبات من درآوردی است و به شهر آسیب می‌زند باید با حذف مصوبات باز زنده‌سازی بافت فرسوده را اجرایی کنیم.

در شهرداری باید کارها را بدون داشتن پول انجام داد

وی افزود: در شهرداری باید ریسک کرد و کارها را بدون داشتن پول انجام داد، من معتقد هستم که شهرداری بدهی ندارد بلکه بده و بستان است و پرداخت ۷ میلیارد تومان دیرکرد ماهانه با توجه به وسعت شهر قزوین مسئله خاصی نیست، از طرفی دریافت وام برای پرداخت پرسنل ممنوع است.

پیری یادآور شد: بخشی از مشکلات ما در نواحی منفصل وجود دارد، این نواحی باید دِه می‌ماندند و زمانی که مشکلاتشان به صورت کامل حل می‌شد آن‌ها را به نواحی منفصل تبدیل می‌کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه باغستان می‌توانم بگویم که مدیریت شهری به صورت جدی وارد نشده است و میراث فرهنگی و طرح جامع موانعی گذاشتند، شورای شهر به عنوان شورای شهر نه شهردار باید وارد شود و منافع شهر و باغداران را در نظر بگیرد، باغداران از نظر بیمه، تسهیلات و تامین آب مشکل دارند که باید مورد توجه قرار بگیرد و برای این کار بهتر است معاونت باغستان در شهرداری تأسیس شود.

این گزینه تصدی شهرداری قزوین اظهار کرد: توجه به سالمندان، معلولین، فرهنگسازی برای مصرف بهینه انرژی، ایجاد سامانه شفافیت، تبدیل قزوین به شهر دوستار خانواده، بازیافت زباله‌های ساختمانی، مدیریت بحران کم آبی، احیا و مرمت بافت تاریخی و فرسوده نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی بیان کرد: ایجاد و توسعه فضاهای خدمات عمومی و فرهنگسراها، بالا بردن تراکم در بافت فرسوده، ایجاد کد درآمدی جدید، دریافت عوارض از راه‌آهن، فعال کردن ماده ۷۷، ایجاد بازار خودرو، ایجاد بازار مبل، احداث نیروگاه‌ انرژی پاک، مشارکت با استارت‌اپ‌های فعال، پرورش گل و گیاه اختصاصی، توسعه کارخانه آسفالت، تشکیل شهر سالم، تشکیل شهر حامی زنان، ایجاد سازمان مدیریت پاسخ به بحران نیز از دیگر برنامه‌های من در مدیریت شهری است.

پیری یادآور شد: ممنوعیت تغییرکاربری درمحدوده باغستان سنتی قزوین، ایجاد باغ اشتراکی، ایجاد کتابخانه مشارکتی شهرداری اداره کتابخانه‌ها، استفاده از ظرفیت هیئت‌های‌مذهبی در نهادینه کردن ارتقای فرهنگ مطالعه و ایجادکتابخانه‌های سیار درمحلات، ارتقای سواد رسانه‌ای و کمک به ایجاد اشتغال شهروندان، حمایت از کارآفرینان تحصیل کرده و توسعه کارآفرینی، راه اندازی اداره ورزش همگانی محلات، ایجاد مدارس پایه فوتبال و پایگاه‌های هنری، ایجاد سامانه ایده نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: همیار محله و ارتقای مشارکت شهروندان، اجرای پروژه شهروندان باعنوان طرح محله ما، کمک به احیای صنایع دستی شهر، حمایت ازانجمن معتادان گمنام، ساماندهی کودکان کار و معتادان متجاهر، ایجاد درآمد از پسماندهای تفکیک شده در سایت محمدآباد، تولید برق و مصالح ساختمانی از زباله، ایجاد جذابیت در مناطق شهری، فرصت سازی در شهر، توازن در ارائه خدمات، ایجاد سرمایه‌گذاری برای درآمدهای پایدار، بازممیزی املاک تجاری نیز از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده است.

پیری دارای مدرک کارشناسی ارشد شهرسازی است و در گذشته به عنوان شهردار اقبالیه، شهردار تاکستان و شهردار دانسفهان فعالیت داشته است.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *