میدان-فدرال-ملبورن

چگونه یک میدان ۱۷ ساله جز میراث فرهنگی شد؟

زمانی‌که سخن از میراث فرهنگی به میان می‌آید، تصور یک بنا یا آثار تاریخی چند هزار ساله به ذهن خطور می‌کند. اما وقتی یک میدان ۱۷ ساله عنوان میراث فرهنگی را به خود اختصاص می‌دهد، باید دلایل و شرایط آن را سنجید.

میدان فدرال در شهر ملبورن استرالیا یکی از میادین فرهنگی و اجتماعی در این کشور به شمار می‌رود که قدمتی ۱۷ ساله دارد. نکته جالب توجه این‌جاست که در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی این میدان به فهرست میراث دولتی و فرهنگی ویکتوریا اضافه شد و به ثبت رسمی رسید.

در این میان بسیاری از کارشناسان و محافظان میراث فرهنگی جهان به این ثبت جهانی واکنش نشان داده و علت این اقدام را جویا شدند. در سال ۲۰۱۸ میلادی یکی از کارشناسان برجسته استرالیایی این میدان را به میراث ویکتوریا معرفی کرد و دلایل خود را برای ثبت میراثی این بنا نیز اعلام نمود. اما حدود ۲ سال به طول انجامید تا تحقیق و تفحص‌ها در این زمینه به نتیجه رسید و سرانجام این میدان به ثبت میراث فرهنگی ویکتوریا درآمد.

در واقع هدف اصلی از این اقدام محافظت از این میدان فرهنگی و اجتماعی عنوان شده تا بتوانند آن را برای نسل‌های آینده تکامل دهند. لازم به ذکر است که اماکن و اشیا ذکر شده در ثبت میراث ویکتوریا از حمایت‌های قانونی برخوردار هستند. میدان فدرال ملبورن نیز با برخورداری از ۲ هزار و ۵۰۰ مورد در بخش‌های مناظر و باغ‌ها گرفته تا ساختمان‌ها، یادبودها و آثار باستانی توانسته پیوند ایده‌الی را میان آن‌ها برقرار کند.

blank

برای ایجاد یک تغییر اساسی در چنین مکان‌هایی، مالک و متولی آن باید برای دریافت مجوز به میراث ویکتوریا مراجعه کنند. میراث ویکتوریا بر هرگونه تغییر حتی بسیار جزئی نظارت خواهد داشت و اجازه تغییر هویت آن میراث را نمی‌دهد. از این رو به دلیل اهمیتی که میدان فدرال ملبورن از لحاظ فرهنگی و اجتماعی برای این کشور داشته، ضرورت حفظ و نگهداری از آن احساس شده و درنتیجه به ثبت رسمی میراث ویکتوریا درآمده است.البته باید یادآور شد که میراث ویکتوریا چند وقت گذشته تغییراتی در زمینه تونل مترو و وضعیت رفت‌وآمد شهروندان را برای این میدان درنظر گرفته، اما این تغییرات هیچ‌گونه آسیبی به این بنا وارد نمی‌کند و کاملا از آن حفاظت خواهد کرد. بنابراین می‌توان گفت که از مدت‌ها قبل حمایت موقت از این میدان از سوی میراث ویکتوریا آغاز شده بود.

blank

همچنین میدان فدرال ملبورن در بالای ایستگاه تاریخی پرینس واقع شده است که برای حفاظت از این اثر تاریخی می‌بایست به نگهداری و حفظ میدان فدرال نیز توجه ویژه‌ای داشت.لازم به ذکر است که میراث فرهنگی ویکتوریا یک مشاوره عمومی را با حضور متخصصان و کارشناسان خبره این حوزه برگزار کرد که از ۷۵۴ نفر تنها ۳ نفر با این ثبت ملی مخالفت کردند و همگان حمایت خود را از این بنای فرهنگی و اجتماعی اعلام داشتند.

منبع:اسکان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *