موزه

بازگشت آثار باستانی به کشورهای مبدا

این روزها بحث بر سر آن‌که موزه‌ها تا چه اندازه احتیاج به اصلاح دارند و باید آثار آن‌ها تحلیل و بررسی مجدد شوند، بسیار زیاد است و اکثر کارشناسان معتقدند که آثار فرهنگی هر موزه‌ای باید به کشور مبدا بازگردانده شود.

بسیاری از کارشناسان و فعالان حفظ آثار فرهنگی در سراسر جهان بر این باورند که کلیه آثار باستانی که در موزه‌ها وجود دارند باید مورد بررسی مجدد قرار گیرند و آثاری که متعلق به کشورشان نیست، به کشور مبدا برگردانده شود.

این کارشناسان معتقدند این اقدام موزه‌ها به گونه‌ای غارت به شمار می‌رود و کشور نمایش‌دهنده آن‌ها فرومایه می‌شود. هر کشوری این حق را دارد که آثار خود را به نمایش بگذارد و می‌بایست حق مسلم خود را از سایر کشورها که به هر دلیلی آثار تاریخی آن‌ها را در موزه‌های خود به نمایش درمی‌آورند، بگیرد.

بسیاری از کشورها به دلیل جنگ‌های انجام شده، معاملات حاکمان زمان خود و یا غارت‌های زمان درگیری و جنگ، آثار فرهنگی  میراث کهن خود را از دست داده و هم اکنون این آثار را در موزه‌های دیگر کشورهای جهان مشاهده می‌کنند. از این رو طبق مذاکراتی که بین کارشناسان و مسئولان میراث فرهنگی کشورهای جهان انجام شده، همگان به این اتفاق‌نظر دست یافتند که باید این اثرها به کشورهای مبدا بازگردانده شوند.

این در حالی است که اخیرا نیز موزه منچستر آثاری که مربوط به ۱۰۰ سال پیش استرالیا بوده را به این کشور برگردانده است.
حال برای انجام این امر مهم و رفع مشکلات ناشی از آن، اخیرا برخی از کارشناسان و محققان اقدام به طراحی یک برنامه هوشمند کرده‌اند که می‌تواند آثار فرهنگی را به صورت سه بعدی چاپ کرده و به نمایش عموم درآورد. این چاپگر سه بعدی قادر است عین اثر را بدون هیچ تغییری طراحی و چاپ کند تا موز‌ها بتوانند اثر اصلی را به کشور مبدا برگردانده و آن اثر کپی شده را در کشور خود نمایش دهند.

این تصویربرداری و چاپ سه بعدی این امکان را فراهم می‌آورد تا موزه‌ها به نسخه‌های دیجیتالی و فیزیکی آثار دسترسی پیدا کنند و بازدیدکنندگان آن‌ها نیز از نزدیک با آثار و اطلاعات مربوط به آن آشنا می‌شوند.

در واقع کپی کردن اثرهای فرهنگی دارای سابقه طولانی است و همانطور که می‌بینیم در حال حاضر بسیاری از آثار مربوط به یونان باستان، نسخه‌های مختلفی در دیگر کشورهای جهان دارند. اما به دلیل آنکه کپی کردن آن‌ها کمی سخت و زمان‌بر بوده و هزینه بالایی را نیز دربر دارد، همه کشورها اقدام به انجام چنین کاری نمی‌کنند.

هم اکنون ساخت این چاپگر سه بعدی می‌تواند این مشکل را به‌طور کامل رفع کرده و امکان کپی و ایجاد نسخه‌های فیزیکی را برای آثار متعلق به دیگر کشورها فراهم آورد. همچنین این چاپگر دارای یک اپلیکیشن نیز است که بازدیدکنندگان با اسکن آن اثر می‌توانند به اطلاعات ابتدایی آن دست پیدا کرده و به طور دقیق متوجه شوند که اثر متعلق به کدام کشور بوده و چند نسخه از آن کپی شده است.
منبع:اسکان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *