روستا-کران

کران طولانی‌ترین روستای کشور

روستای کران از توابع شهرستان فارسان به علت قرار گرفتن در امتداد یک مسیر به طولانی ترین روستای کشور تبدیل شده است.

استان چهارمحال و بختیاری یک درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است و با وجود اینکه استانی کوچک است اما روستاهای بسیاری را در دل خود جای داده ست.

در این استان بیش از ۹۰۰ روستای کوچک و بزرگ قرار دارد که هر کدام از این روستا ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی دارند.

روستای کران یکی از روستاهای شهرستان فارسان این استان است که طی سالیان طولانی در امتداد یک مسیر احداث شده و هم اکنون به طولانی‌ترین روستای کشور مشهور شده است.

روستای کران ۳۵۰۵ متر طول دارد

رئیس بنیاد مسکن شهرستان فارسان در گفت وگو با خبرنگار مهر در خصوص روستای کران می‌گوید: روستای کُران از نظر هندسی سه هزار و ۵۰۵ متر طول دارد و در یک کیلومتری شهر فارسان واقع شده است.

سید بهادر زیلابی با بیان اینکه این روستا دارای چهار هزار و ۴۹ نفر جمعیت براساس سرشماری سال ۹۵ است، افزود: از این تعداد دو هزار و ۱۱۱ نفر آقا و یک هزار و ۹۳۸ نفر خانم هستند.

blank

وی با اشاره به اینکه دو وجه تسمیه برای روستا وجود دارد، گفت: یک وجه تسمیه «کوهران» بوده که در گذشته این منطقه بافت باتلاقی داشته و دارای چشمه بوده است.

وی بیان کرد: وجه تسمه دیگر این منطقه «کره ران» بوده است که به معنای چمنزار و محل اسب دوانی بوده است.

زیلابی تاکید کرد: خانه‌ها در این روستا دریک خط ممتد ساخته و موجب شده که روستا شکل و ساختار خاصی پیدا کند و هم اکنون به عنوان طولانی‌ترین روستای کشور شناخته شود.

وی یکی از دلایل طولانی بودن این روستا را فرهنگ مردم دانست و گفت: مردم این روستا به واسطه اینکه می‌خواستند در یک سطح باشند تمامی منازل خود را در یک راستا و کنار هم ایجاد کرده‌اند.

خانه‌های روستای کران دریک خط ممتد ساخته و موجب شده که روستا شکل و ساختار خاصی پیدا کند و هم اکنون به عنوان طولانی‌ترین روستای کشور شناخته شودزیلابی ادامه داد: توپوگرافی طبیعی مانند قرارگیری آبراهه در پایین دست نیز در ایجاد روستا در یک راستا نقش زیادی داشته است زیرا امکان احداث بنا در آبراهه وجود نداشته است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۸۸ طرح هادی روستا تهیه شده و طرح جدید در حال بازنگری است، تصریح کرد: ۳۷۰ میلیون تومان تسهیلات توسط بنیاد مسکن برای بازسازی و تعمیرات منازل این روستا پرداخت شده است و تاکنون ۸۰۷ فقره سند برای بناهای این روستا صادر شده است.

رئیس بنیاد مسکن شهرستان فارسان تصریح کرد: در حال حاضر روستا دارای بافتی مناسب و بسیار خوب است.

زیلابی با بیان اینکه امامزاده سید محمد روستا در سال ۵۴۵ هجری قمری در این روستا احداث شده است و نشان از قدمت روستا در زمان اتابک دارد، تاکید کرد: در گذشته به دلیل وجود رودخانه کار مردم این روستا دامداری بوده است و اکنون مردم در زمینه کشاورزی فعالیت می‌کنند.

blank

زیلابی با اشاره به اینکه این روستا دارای چهار تا پنج تپه تاریخی است، گفت: قدمت روستا بر اساس این تپه‌ها سنجیده می‌شود و نام یکی از تپه‌ها «سی وان» است که یک نام کردی است.

وی بیان کرد: این تپه‌ها آثاری از تمدن‌های کهن پیش از اسلام و بعد از اسلام را دارا هستند.

قبرستان روستای کران دارای سنگ قبرهای قدیمی متعلق به دوره صفویه است

مسئول حرائم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: قبرستان روستای کران دارای سنگ قبرهای قدیمی متعلق به دوره صفویه بوده و این قبرستان یک هزار و ۸۵۰ مترمربع وسعت دارد که در سال ۸۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

واحد جولایی ادامه داد: این قبرستان در دو طرف امامزاده سید محمد واقع شده و در حال حاضر مورد استفاده نیست و بخشی از آن نیز به مرور زمان از بین رفته است.

جولایی با اشاره به وجود یک امامزاده در این روستا، بیان کرد: امامزاده سید محمد هم یک مکان تاریخی است و در دوران صفویه شکل گرفته است.

وی بیان کرد: جذابیت قبرستان این روستا به دلیل شیرهای سنگی نفیس آن است که دارای نقوش اسب، شمشیر، تپانچه، سپر و خنجر است که با خط شکست نستعلیق بوده و این قبرستان تاریخی متعلق به دوران قاجار است.

blank

رئیس کانون تعزیه استان چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر تصریح کرد: استان دارای شاهنامه خوان بسیاری است و از گذشته به دلیل نبود رادیو، تلویزیون و…. افراد به شاهنامه خوانی پرداختند.

علی رحم شایان بیان کرد: بسیاری از شاهنامه خوان‌های توانمند استان اهل روستای کران هستند.

وی بیان کرد: آقای امامی نژاد از شاخص ترین شاهنامه خوانان کشور است که اهل این منطقه است.

روستای کران جدا از داشتن ظرفیت طولانی بودن، در منطقه‌ای بکر و زیبا از استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد که این منطقه می‌تواند مقصد مسافرانی وگردشگرانی قرار گیرد که علاقه مند به روستاگردی هستند.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *