آغاز سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی

نمایشگاه گردشگری کلیشه‌ای شده و هیچ دستاوردی ندارد

رئیس هیأت‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی معتقد است نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران دیگر هیچ دستاورد جدیدی برای مردم و مخاطبان گردشگری ندارد و فقط به محلی برای تفریح و گذران وقت مردم تبدیل شده است.

امیر سزاوار در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ارزیابی‌اش از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران اظهار کرد: در نمایشگاه گردشگری تهران شرکت نکردم. برگزاری نمایشگاه به طور کلی خوب و مفید است، اما در حال حاضر که در شرایط کرونایی قرار داریم، حتی اگر تمام پروتکل‌های بهداشتی هم رعایت شود، با توجه به جو جامعه، استقبالی از نمایشگاه صورت نمی‌گیرد. در سال گذشته نیز شاهد این قضیه و استقبال اندک مردم از نمایشگاه بودیم. در سال جاری نیز استقبال خوبی از نمایشگاه صورت نگرفت و بیشتر تجمعی برای دست‌اندرکاران گردشگری و دولتی‌ها بود.

وی افزود: حضور و تجمع دست‌اندرکاران گردشگری بی‌اثر نیست، اما در نمایشگاه گردشگری همایش که نمی‌خواهند برگزار کنند. اگر قرار به برگزاری همایش بود، یک سالنی را اجاره می‌کردند تا یک نفر پیرامون مسائل گردشگری در آن سخنرانی کند.

رئیس هیأت‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی تصریح کرد: وقتی نمایشگاهی برپا می‌کنیم باید بدانیم مخاطبان نمایشگاه چه کسانی هستند. نمایشگاه برای ارائه دستاوردهای جدید، افزایش شناخت مردم و تشویق آن‌ها برای استفاده بیشتر از امکانات گردشگری کشور برپا می‌شود. فکر نمی‌کنم این دست از نمایشگاه‌ها کمترین اثر ممکن را در گردشگری ایران داشته باشد. مگر اینکه کرونا تمام شود و به وضعیت بهتری برسیم تا برگزاری نمایشگاه تاثیرگذارتر باشد.

نمایشگاه‌ها برای مردم حالت تفریح پیدا کرده است

سزاوار خاطرنشان کرد: نمایشگاه گردشگری نمی‌تواند از حالت مردمی خارج باشد. مخاطب ما مردم و هر کسی که از خدمات گردشگری استفاده می‌کند، هستند. محصول ما را مردم استفاده می‌کنند. گردشگر به طور مستقیم با تاسیسات گردشگری در ارتباط است و واسطه‌ای نیز در این میان وجود ندارد. نمایشگاه‌ها در اکثر مواقع برای مردم حالت تفریح پیدا کرده است. مردم ساعتی را در نمایشگاه می‌گذرانند، بستنی و آش رشته‌ای می‌خورند، دوری می‌زنند و بازمی‌گردند. اینکه مخاطب نمایشگاه گردشگری نباید مردمی باشد و فقط محلی برای تعامل و جلسات دست‌اندرکاران گردشگری باشد مخالفم.

وی گفت: نمایشگاه باید هر دو این موضوعات را در کنار هم داشته باشد و در آن کار تخصصی شکل گیرد و موضوعات جدیدی ارائه شود، نه اینکه استان‌هایی مانند خراسان رضوی، اصفهان، تهران و… در نمایشگاه غرفه‌ای بزنند و چیزی که مردم از آن شناخت دارند را دوباره به آن‌ها نشان دهند. استان‌ها چهار بنر در غرفه خود نصب کرده و جاذبه‌های خود را معرفی می‌کنند. به عنوان مثال استان اصفهان سی‌وسه‌پل را معرفی می‌کند. آیا مردم ایران سی‌وسه‌وپل را نمی‌شناسند؟

نمایشگاه گردشگری دیگر برای مردم جذابیتی ندارد

رئیس هیأت‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: در نمایشگاه گردشگری دستاورد جدیدی برای مردم ارائه نمی‌کنیم، از همین رو برای مردم هم جذابیتی ندارد. در تمام نمایشگاه‌هایی که تا کنون مشاهده کرده‌ام، مخاطب مصرف‌کننده یا مردم بوده و در کنار آن نیز جلسات B۲B و آموزشی برگزار می‌شده است.

سزاوار عنوان کرد: نمایشگاه گردشگری ایران کلیشه‌ای شده و هر سال هم آن را تکرار می‌کنند. نبود محصول جدید برای ارائه و عدم حضور شرکت‌های قدر داخلی و خارجی در نمایشگاه بین‌المللی تهران باعث شده مخاطبین از نمایشگاه زده شوند. اگر به آمار نمایشگاه‌های گردشگری توجه کنید متوجه خواهید شد که استقبال از نمایشگاه‌های گردشگری سال به سال کاهش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: اگر فرایند نمایشگاه به همین شکل در سال‌های آتی ادامه یابد، دست‌اندرکاران گردشگری هم دیگر علاقه‌ای ندارند که در نمایشگاه غرفه داشته باشند. شخصا در چند سال اخیر در نمایشگاه شرکت نکرده و غرفه‌ای هم نگرفته‌ام، در حالی‌که در ۱۰ سال قبل هر ساله در نمایشگاه غرفه گرفته و شرکت می‌کردم، اما در حال حاضر هیچ انگیزه‌ای برای این کار ندارم، چون می‌دانم هیچ اتفاق و نتیجه مثبتی رخ نخواهد داد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دستاوردهای نمایشگاه گردشگری تهران چیست؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *