سنگ‌افراشته‌

کشف سنگ‌افراشته‌های ۳ و ۵ متری با چشمان باز

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اردبیل با اشاره به کنده‌کاری‌هایی که روی سنگ‌افراشته‌های کشف شده در اطراف قلعه احمدآباد به چشم می‌خورد، گفت: این کنده‌کاری‌ها شامل چشم‌ها و بینی انسان هستند اما شمایل کاملی از انسان را ندارند. چشمان این سنگ‌افراشته‌ها باز است و به صورت مردمک نشان داده شده است.

 چندی پیش خبر شناسایی و کشف چندین سنگ‌افراشته در اطراف قلعه احمدآباد در روستای احمدآباد شهرستان مشگین‌شهر منتشر شد. این سنگ‌افراشته‌ها به طول ۳ تا ۵ متر ازجمله بزرگ‌ترین سنگ‌افراشته‌هایی هستند که تاکنون کشف شده‌اند.

سیدروح‌الله محمدی (سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی استان اردبیل) با اشاره به کشف چند سنگ‌افراشته در اطراف قلعه احمدآباد در روستای احمدآباد شهرستان مشگین‌شهر گفت: تاکنون ۴ سنگ‌افراشته از زیر خاک خارج شده‌اند و قرار است در همان مکان در قالب موزه سنگ به نمایش گذاشته شوند.

 

به گفته او، ارتفاع این سنگ‌افراشته‌ها از ۳ تا ۵ متر متغیر است. قرار است این آثار مورد بررسی قرار گیرند. این سنگ‌افراشته‌ها به شکل انسان هستند و روی آن‌ها کنده‌کاری شده است. قدمت این سنگ‌افراشته‌ها به دوره عصر آهن بازمی‌گردد و بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارند.

محمدی درخصوص کنده‌کاری‌هایی که روی سنگ‌افراشته‌ها دیده می‌شود، اذعان داشت: این کنده‌کاری‌ها شامل چشم‌ها و بینی انسان هستند اما شمایل کاملی از انسان را ندارند. موها نیز کنده‌کاری شده که در ادامه تبدیل به دست‌ها می‌شوند. کمربند دارند که شمشیر یا خنجر متصل به آن روی این سنگ‌ها حکاکی شده. چشمان این سنگ‌افراشته‌ها باز است و به صورت مردمک نشان داده شده است.

 

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی استان اردبیل با اشاره به آنکه نمونه‌هایی از سنگ‌افراشته‌های شبیه انسان از جاهای مختلف از آسیاب مرکزی گرفته تا شرق اروپا کشف شده‌اند، یادآور شد: در حوزه قفقاز تعداد این سنگ‌افراشته‌ها بسیار بیشتر است. از اوکراین گرفته تا آذربایجان و… همچنین در استان‌های شمال غربی کشور از آذربایجان شرقی گرفته تا اردبیل شاهد کشف تعداد زیادی از سنگ‌افراشته‌ها هستیم که شبیه انسان هستند. حتا در شهر یری بیش از ۵۰۰ سنگ‌افراشته کشف شده که قابل توجه است.

او ادامه داد: سنگ‌افراشته‌های بدست آمده در احمدآباد نیز شبیه به سایر سنگ‌افراشته‌ها هستند فقط در برخی از جزییات متفاوت هستند. تمام این سنگ‌افراشته‌ها به یک سنت فرهنگی بازمی‌گردند فقط ارتفاع آن‌ها متفاوت است و از آنجا که عموما این سنگ‌افراشته‌ها در کنار قبر افراد مهم برافراشته می‌شدند این احتمال را می‌دهیم که تفاوت ارتفاع آن‌ها به دلیل جایگاه و منزلت آن فرد بوده باشد.

 

محمدی درخصوص چگونگی کشف این تعداد سنگ‌افراشته در اطراف اطراف قلعه احمدآباد در روستای احمدآباد شهرستان مشگین‌شهر و این مهم که آیا از جای دیگری به این مکان آورده شده بودند یا خیر، گفت: بر اساس گزارش مردم محلی درصدد کشف و خروج این سنگ‌افراشته‌ها از زیر خاک برآمدیم. بر روی این تئوری تحقیق می‌کنیم و این احتمال را می‌دهیم که از جای دیگری به این مکان منتقل شده باشند. ممکن است طی سال‌های گذشته این جابجایی انجام شده باشد. هرچند این امر احتمال است و نیازمند مطالعات تطبیقی بیشتری است. برای جلوگیری از تخریب این سنگ‌افراشته‌ها، این سنگ‌ها در محوطه قلعه داخل روستا نگهداری خواهد شد و پس از ساماندهی تبدیل به موزه سنگ خواهد شد.

منبع: ایلنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *