اسکاتلند

کشف سنگ‌نگاره‌های چندهزارساله در اسکاتلند

سنگ‌نگاره‌های چندهزارساله‌ به شکل گوزن در یکی از مشهورترین مناطق نوسنگی اسکاتلند کشف شده است.

به نقل از گاردین، یک باستان‌شناس آماتور در اسکاتلند با کاوش در مقبره‌ای واقع در یکی از شناخته‌شده ترین مناطق نوسنگی این کشور سنگ‌نگاره‌هایی به شکل گوزن قرمز کشف کرده‌ است که گمان می‌رود در نوع خود قدیمی‌ترین سنگ‌نگاره‌های بریتانیا باشند.

این سنگ‌نگاره‌ها دو گوزن قرمز نر را با شاخ‌های بزرگ و چند طرح دیگر که به نظر می‌رسد گوزن‌های جوان‌ باشند به تصویر می‌کشند.

باستان‌شناسان قدمت این آثار را بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال یعنی دورانی که از نوسنگی تا اوایل عصر برنز را در برمی‌گیرد تخمین زده‌اند.

 

«همیش فنتون» باستان‌شناس آماتوری که موفق به کشف این سنگ‌نگاره‌ها در یک مقبره تاریخی شده است می‌گوید زمانی که چراغ قوه را به سمت دیوار این مکان گرفته با حکاکی‌هایی مواجه شده است که به نظر نمی‌رسید بر اثر عوامل طبیعی ایجاد شده باشند. «فنتون» در ابتدا تصویر یک گوزن را مشاهده کرده و پس از مدتی متوجه تصویر حیوانات دیگر می‌شود.

کارشناسان به منظور تسهیل روند مطالعه این حکاکی‌ها تصاویر سه‌بعدی و مدل‌های دیجیتالی خلق کرده‌اند.

به گفته یکی از محققان، با این‌که تعداد کمی از حکاکی‌های طرح گوزن ماقبل تاریخ در بریتانیا کشف شده است، آن دسته از حکاکی‌های متعلق به اوایل عصر برنز کشف‌شده نیز طراحی ساده‌ای دارند. حکاکی‌هایی که در اسکاتلند کشف ‌شده‌اند از نظر جزئیاتی که برای طراحی آن‌ها به کار رفته قابل توجه هستند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

قلعه کرایژیوار _ قلعه ای صورتی در اسکاتلند

غار فینگال اسکاتلند (Fingal’s Cave)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *