قصرشیرین

کشف لایه‌هایی از دوران پیش از تاریخ در قصرشیرین

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از اتمام عملیات کاوش و گمانه زنی در محوطه تاریخی خیابان ساحلی قصرشیرین خبر داد و گفت: بدنبال اجرای عملیات گمانه زنی در این محوطه باستانی، به لایه هایی از دوران پیش از تاریخ تا عصر معاصر برخوردیم.

کیومرث اعظمی با اشاره به ماجرای کشف محوطه‌ای تاریخی در خیابان ساحلی شهر قصرشیرین، اظهار کرد: سال ۱۳۹۰ بدنبال پی کنی یک ساختمان مسکونی در خیابان ساحلی شهر قصرشیرین بقایایی از یک بنای تاریخی به همراه تعدادی مواد فرهنگی کشف شد.

وی تصریح کرد: بعدها پس از انجام بررسی ها مشخص شد که این بنا در یک محوطه بزرگ تاریخی قرار گرفته که در طول چندین دهه تعداد زیادی واحد مسکونی روی این محوطه ساخته شده است.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه با بیان اینکه در زلزله بزرگ سال ۱۳۹۶ بخش های دیگری از این بنای تاریخی نمایان شد، اظهار کرد: باتوجه به اهمیت این محوطه تاریخی طی سالهای گذشته پیگیریهایی برای اجرای برنامه کاوش و گمانه زنی به منظور تعیین قدمت و عرصه و حریم آن انجام گرفت.

وی تصریح کرد: سرانجام زمستان سال گذشته اعتبار مورد نیاز برای انجام یک مرحله کار کاوش و گمانه زنی در این محوطه باستانی اختصاص پیدا کرد و حدود یک ماه مانده به پایان سال این عملیات اجرایی شد.

اعظمی بااشاره به اتمام عملیات کاوش و گمانه زنی محوطه باستانی شهر قصرشیرین موسوم به خیابان ساحلی، اعلام کرد: در این برنامه در ۱۲ نقطه این محوطه گمانه زنی انجام گرفت و طی بررسی های بعمل آمده مشخص شد لایه های از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی در محوطه خیابان ساحلی وجود دارد. همچنین تعدادی مواد فرهنگی، آجرفرش و دیوارهای سنگی نیز در این محوطه کشف شد.

وی با تاکید براینکه اجرای این عملیات بیشتر به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی صورت گرفته، اظهار کرد: نتایج کاوش و گمانه زنی صورت گرفته در محوطه تاریخی خیابان ساحلی بزودی منتشر می شود و پس از آن می توانیم تصمیم درستی را در خصوص چگونگی برخورد با آن بگیریم.

معاون میراث فرهنگی استان در ادامه اظهار کرد: باتوجه به شرایط اقلیمی و وجود یک رودخانه مرزی در قصرشیرین وجود چنین محوطه های تاریخی در این شهرستان طبیعی به نظر می رسد، چرا که از دیرباز استقرار انسانی در حاشیه آب‌ها شکل گرفته است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

روستای پیران

ناگفته‌هایی از گردشگری جنگ در کرمانشاه

آشنایی با آتشکده چهارقاپی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *