قزوین

کشف یکی از سکونتگاه‌های قرون میانی اسلام در قزوین

بر اساس اطلاعات و داده‌های حاصل از گمانه‌های تعیین عرصه و حریم و گمانه لایه‌نگاری، محوطه اریک تپه الوند – استان قزوین – یکی از سکونتگاه‌های قرون میانی اسلام (قرن ۶ تا ۷) و با شاخصه سفال‌های لاجوردی و سفال‌های مهرزده است.

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، فریبا محمدی _سرپرست هیئت گمانه‌زنی اریک تپه الوند – استان قزوین – با اعلام این خبر گفت: کاوش اریک تپه به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و لایه‌نگاری این محوطه در محدوده‌ای با مساحت ۵.۴ هکتار و با ایجاد ۲۳ گمانه در ابعاد ۱×۱ و یک گمانه لایه‌نگاری با ابعاد ۱×۲ صورت گرفت.

این باستان‌شناس هدف از انجام این مهم را امکان‌سنجی نهشته‌های باستانی، تعیین دوره‌های فرهنگی، تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه و نیز رفع مشکلات متقاضیان شرکت‌های شهر صنعتی اعلام کرد و افزود: ضرورت انجام این گمانه‌زنی علاوه بر موارد مطرح‌شده قرارگیری این محوطه در محدوده کارخانجات شهر صنعتی البرز بود که مشخص نبودن محدوده محوطه امکان پاسخگویی را میسر نمی‌کرد.

محمدی ادامه داد: قرارگیری تپه در میان کارخانجات صنعتی از یکسو و رودخانه فصلی الوند (با درختان بلند اطرافش) از سوی دیگر به عنوان عاملی غیر مفید و مضر در حوزه نفوذ اثر محسوب می‌شد که همین عامل متاسفانه مامنی جهت دپو نخاله‌های ساختمانی و صنعتی، تبدیل محوطه به پیست موتورسواری و … شده بود.

او با اشاره به این‌که رودخانه فصلی الوند بی‌شک زمانی در شکل گیری دوره سکونتگاهی اریک تپه عامل مفیدی محسوب می‌شده اما متاسفانه در گذر زمان تبدیل به عاملی مضر شده است، بیان کرد: با این وجود در راستای اهداف یادشده ۲۳ گمانه در هشت جهت جغرافیایی ایجاد شد که از این میان ۱۴ گمانه فاقد شواهد باستان شناختی و ۹ گمانه با شواهد و لایه های فرهنگی شناسایی شدند.

محمدی اضافه کرد: بر اساس اطلاعات و داده‌های حاصل از گمانه‌های تعیین عرصه و حریم و نیز گمانه لایه نگاری محوطه اریک تپه الوند – استان قزوین – یکی از سکونتگاه‌های قرون میانی اسلام (قرن ۶ تا ۷) و با شاخصه سفال‌های لاجوردی و سفال‌های مهرزده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

واقعیت جالب روستای مرگ قزوین چیست؟

عمارت سردار مفخم _ دیدنی ترین بنای تاریخی قزوین

خانه‌های تاریخی قزوین در جست‌وجوی گوش شنوای مسئولان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *