پمپئی

کشف یک اغذیه‌فروشی باستانی در ویرانه‌های پمپئی

بقایای یک اغذیه‌فروشی باستانی در شهر تاریخی پمپئی در ایتالیا کشف شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، باستان‌شناسان بقایای یک اغذیه‌فروشی باستانی را در ویرانه‌های پمپئی کشف کردند که از غذاهای محبوب در بین شهروندان این شهر تاریخی پرده برداشت.

ماسیمو اوسانا (Massimo Osanna) رئیس پارک باستان‌شناسی پمپئی دیروز (شنبه ۶ دی) گفت اگرچه تاکنون حدود ۸۰ اغذیه‌فروشی در این شهر باستانی کشف شده اما این اولین بار است که یک ترموپولیوم به طور کامل از دل خاک بیرون کشیده می‌شود؛ ترموپولیوم نامی است که رومیان باستان به فست‌فودهایی داده بودند که در آنها نوشیدنی و غذای گرم سریع و ارزان سرو می‌شد.

بخشی از پیشخوان این ترموپولیوم در سال ۲۰۱۹ طی عملیات دیرک زدن برای جلوگیری از ریزش ویرانه‌های پمپئی کشف شد. از آن زمان تاکنون، باستان‌شناسان به کار حفاری ادامه داده و به یک پیشخوان چندوجهی رسیدند که بر روی آن حفره‌هایی بزرگ برای نگه داشتن غذای داغ تعبیه شده است، درست مثل ظرف سوپ‌هایی که در میزهای سلف سرویس رستوران‌های امروزی وجود دارد.

کارشناسان گیاهی و جانوری هنوز در حال بررسی بقایای پیدا شده در این اغذیه‌فروشی هستند که پیشخوان آن با تصویر دو اردک وحشی وارونه و یک خروس با پرهای قرمز پوشانده شده است، نقاشی‌هایی که احتمالا نقش تبلیغ منوی رستوران را داشتند.

والریا آمورتی (Valeria Amoretti) از انسان‌شناسان پمپئی می‌گوید: تجزیه و تحلیل‌های اولیه تأیید می‌کند تصاویر نقاشی شده روی پیشخوان نشانگر غذاها و نوشیدنی‌هایی بود که در این اغذیه‌فروشی سرو می‌شد.

به گفته وی، قطعاتی از استخوان اردک همراه با بقایایی از بز، خوک، ماهی و حلزون در محل پیدا شده است. باستان‌شناسان همچنین در انتهای ظرف نوشیدنی روی پیشخوان نیز آثاری از دانه‌های فاوا پیدا کردند که در دوران باستان برای طعم بخشیدن و شفاف شدن رنگ، به نوشیدنی‌ها اضافه می‌شد.

رستوران‌داران موفق به اهمیت انتخاب محل مناسب برای کسب‌وکار به خوبی واقفند، چیزی که گرداننده این اغذیه‌فروشی باستانی نیز ظاهرا به آن آگاه بود؛ به گفته اوسانا، درست در بیرون این اغذیه‌فروشی یک میدان کوچک با فواره وجود داشت که آن را به محل مناسبی برای جلب مشتری تبدیل می‌کرد.

ویرانه‌های پمپئی یکی از معروفترین جاذبه‌های گردشگری کشور ایتالیاست. پمپئی (شهر سوخته) در سال ۷۹ میلادی بر اثر فوران آتش‌فشان کوه وزوو که در نزدیکی ناپل امروزی در جنوب ایتالیا قرار دارد، زیر خاک مدفون شد. بخش اعظمی از این شهر باستانی هنوز کشف نشده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

احیاء تاریخ مدفون شده موزه باستان‌شناسی ناپل

کشف نقاشی‌دیواری از گلادیاتورها در پی حفاری‌های پمپئی ایتالیا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *