کلیسای ماتیاس

کلیسای ماتیاس (Matthias Church) در مجارستان

بوداپست، پایتخت مجارستان بدون شک یکی از جذاب ترین شهرهای اروپاست، شهری که نسبت به دیگر مقاصد شناخته شده اروپایی مثل پاریس و لندن معروف نیست اما آنقدر جذاب است که مطمئنا غافلگیرتان می کند. کلیسای ماتیاس یکی از جذاب ترین کلیساهای بوداپست و از منحصربفردترین کلیساهای اروپاست، کلیسایی که نماد گذشته باشکوه شهر است و با قدمتی بیش از ۷۰۰ سال مراسم تاجگذاری زیادی را به خود دیده است، به طوری که حتی مراسم ازدواج پادشاه بزرگ مجارستان، ماتیاس هم در این کلیسا انجام شده است.

کلیسای ماتیاس (Matthias Church) در بوداپست قرن ها محل وقوع رویدادهای تاریخی زیادی بوده است. برج های پر زرق و برق، طراحی منحصربفرد نما و سقفی با موزائیک های سفید و قرمز کلیسای ماتیاس را به جاذبه ای فراموش نکردنی و میراث باشکوه بوداپست تبدیل کرده است. با اینکه اینجا کلیسای جامع بوداپست نیست اما مطمئنا تحت تاثیر معماری خاص و تاریخ شنیدنی اش قرار خواهید گرفت. تضاد جالبی که سنگ کاری های گوتیک سفید و موزائیک های قرمز رنگ سقف به نما داده تصویری تماشایی از این کلیسا به وجود آورده که در بین دیگر کلیساهای اروپایی کمتر به چشم می خورد.

طراحی داخلی کلیسا هم به باشکوهی نمای آن است، نقاشی های دیواری، شیشه های رنگی پنجره، مجسمه ها و عناصر تزئینی شکوه و جذابیت خاصی را به نمای داخلی بنا داده است. منبر کلیسا در سال های ۱۸۹۰ تا ۱۸۹۳ در جریان نوسازی های گسترده با سنگ ماسه ساخته و روی آن با نقاشی های تزئینی نئو – رومانسک و مجسمه هایی جذاب پوشیده شده است. اولین منبر این کلیسا در سال ۱۶۹۳ بعد از مرمت های تبدیل دوباره مسجد به کلیسا، ساخته شد اما هیچ اطلاعاتی درباره ظاهر آن در دست نیست.

 

کلیسا ۷ ناقوس دارد که ۶ تا از آن ها در برج ناقوس قرار گرفته و ۲ تا از آن ها از ناقوس های تاریخی هستند. وقتی از رود معروف دانوب به این کلیسا نگاه می کنید مناره های مخروطی آن شکوه جذابی را به منطقه داده و همان تضاد جالب سفید و قرمز، کلیسا را از دیگر بناها متمایز کرده است. کلیسا به نام پادشاه ماتیاس نامگذاری شده چون او از طرفداران سرسخت ساخت مجدد کلیسا بود. برج جنوبی به ارتفاع ۸۰ متر هم به نام ماتیاس نامگذاری شده چون پادشاه ماتیاس دستور مرمت آن را صادر کرد و اعلام کرد که باید برج با نماد او یعنی کلاغ سیاه نشانه گذاری شود.

تاریخچه کلیسای ماتیاس

اینجا قدیمی ترین کلیسای بوداپست است؛ ساخت این کلیسا در سال ۱۲۵۵ در زمان حکومت «پادشاه بلا چهارم» شروع شد، پادشاهی که بعد از حمله مغول در سال های ۱۲۴۱-۱۲۴۲ شروع به ساخت مجدد کشور کرد برای همین یکی از برج های کلیسا به نام این پادشاه نامگذاری شده است. در واقع، دروازه شرقی کلیسا در قرن ۱۳ بعد از حمله مغول و تاسیس شهر بوداپست ساخته شد. بخش مرکزی کلیسا در حوالی سال ۱۴۰۰ بنا شد و از اوایل قرن ۱۴ پادشاهان زیادی در این محل تاجگذاری کردند. در واقع اینجا کلیسای تاجگذاری مجارستان بوده و پادشاهان زیادی مثل چارلز روبرت و فرانس جوزف در این کلیسا تاجگذاری کردند. در قرن ۱۵ مراسم ازدواج سلطنتی پادشاه ماتیاس در این کلیسا برگزار شد.

کلیسای ماتیاس

جالبه بدانید که این کلیسا به مدت ۱۵۰ سال مسجد بوده است خیلی از کلیساهای شهر در طول قرن ۱۶ در زمان حکومت ترک ها به مسجد تبدیل شدند و کلیسای ماتیاس هم از این قائده استثناء نیست. خیلی زود به سبک تمام مساجد دیگر، دیوارها سفید شدند و کف زمین با فرش پوشیده شد. بعد از تصرف ترک ها شهر به ویرانه تبدیل شده بود اما کم کم تلاش ها برای مرمت کلیسا به سبک باروک شروع شد و شکوه قرن سیزدهمی دوباره به آن بازگشت.

بعد از پیمان صلح اتریش – مجارستان در سال ۱۸۶۷، این کلیسا میزبان یکی از بزرگ ترین مراسم تاجگذاری بود، روزی که فرانس جوزف و همسرش الیزابت بعد از تاجگذاری، امپراتوری اتریش – مجارستان را تاسیس کردند. کلیسا در سال های پایانی قرن ۱۹، مرمت های گسترده ای را به خود دید و در نوسازی بنا از بسیاری از بخش های اصلی استفاده شد به طوری که دوباره به شکوه قبلی اش رسید. سقف بنا پوشیده از سرامیک های معروف است که جذابیت آن را دوچندان کرده است. امروز کلیسای ماتیاس همچنان یکی از برجسته ترین بناهای شهر است و گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند.

 

قلعه ماتیاس

قلعه ماتیاس یکی از قدیمی ترین بناهای نواحی غربی شهر بوداپست است و نه فقط یک کلیسا بلکه موزه ای تماشایی ست چون نقاشی های دیواره ها و سقف آن توسط معروف ترین نقاشان مجارستانی طراحی شده اند. از طرفی کلیسا میزبان یک موزه هنری کوچک است که آثار مذهبی و یادگاری های تاریخی زیادی در آن به نمایش در آمده است، تعدادی از نمادها و بنرهای نظامی سابق هم زمانی در اینجا نگهداری می شدند.

 

کلیسای ماتیاس نه فقط یکی از بهترین جاذبه ها و یکی از رمانتیک ترین مکان های بوداپست برای بازدید است بلکه جایی عالی برای شرکت در کنسرت های کلاسیک هم هست، کنسرت هایی که توسط معروف ترین هنرمندان شهر اجرا می شود و می توانید با پرداخت ۱۳ یورو در آن ها شرکت کنید. هر سال در این کلیسا کنسرت های زیادی از موسیقیدان های خارجی و داخلی برگزار می شود که یکی از معروف ترین این کنسرت ها ساندی ارگان ناستس (Sunday Organ Nights) است. از آنجایی که این کلیسا بر روی تپه قلعه قرار دارد در نزدیکی آن جاذبه های بسیاری هست که ارزش بازدید دارند. می توانید بر روی این تپه ساعت ها پیاده روی کنید و در همانطور که در خیابان های سنگ فرش شده قدم می زنید بناهای زیبا و جذاب را تحسین کنید، بناهایی که همچنان سبک قرون وسطایی خود را حفظ کرده اند.

امروز این کلیسا به محلی برای اجرای مراسم، کنسرت ها، نمایشگاه ها و … تبدیل شده و قطب پرهیاهوی مذهبی و فرهنگی شهر است. نیازی به گفتن نیست که انجام این مراسم زمان باز شدن درهای این کلیسا را تحت تاثیر قرار می دهد و باید قبل از اینکه به دیدن کلیسا بروید زمان بندی آن را چک کنید.

 

مرتبط:

کلیسای جامع سنت پیتر مجارستان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *