غذاهای گرجستان

گرجستان _خوش‌مزه‌ترین‌های سرزمین چهارفصل

عادات غذایی کشور چهارفصل گرجستان از لحاظ جغرافیایی، تحت تاثیر فرهنگ‌های متفاوت از شرق و غرب بوده است. مردم گرجستان نیز در دوران پس از جنگ توانستند با استفاده از ادویه‌هایی که به کشورهای دیگر تعلق داشت و از طریق جاده ابریشم به این کشور راه پیدا کرده بود، دست به خلق خوراکی‌های جدید بزنند و غذاهایی به سبک خودشان به وجود آورند.

با توجه به پیشرفت‌ها و توسعه سال‌های اخیر کشور گرجستان، یکی از مکان‌هایی که گردشگران بسیاری را برای این کشور جذب کرده است، رستوران‌ها و غذاهای طبخ شده آن‌هاست، چرا که گردشگران می‌توانند با امتحان کردن غذاهای گرجی طعم‌های جدیدی را نیز امتحان کنند.

«کاچاپوری آجارولی»، «پخالی»، «خینکالی»، «خارچو»، «اجاب سندالی» و «متسوادی» از جمله غذاهای معروف و محبوب کشور گرجستان بوده که گردشگران زیادی را به چشیدن آن‌ها ترغیب کرده است. این غذاها امروزه در دیگر کشورها نیز سرو می‌شوند و طرفداران خاص خود را دارند.

کاچاپوری آجارولی

کاچاپوری آجارولی

یکی از غذاهای سنتی گرجی «کاچاپوری آجارولی» نام دارد که در بین مردم نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. برای تهیه این غذا خمیر را به شکل قایق درست کرده، روی آن را پر پنیر می‌کنند و در فر قرار می‌دهند تا خمیر برشته و پنیر آب شود.

گفته می‌شود این غذا در تمام جشن‌ها سرو می‌شده و هیچ مراسمی بدون سرو این غذا کامل نبوده است. «کاچاپوری آجارولی» به علت محبوبیت فراوان در میان مردم گرجستان به عنوان غذای ملی گرجستان در لیست میراث فرهنگی این کشور به ثبت رسید.

پخالی

پخالی

«پخالی» از دیگر غذاهای کشور گرجستان است که برای علاقه‌مندان به غذاهای گیاهی که به این کشور سفر می‌کنند، پیشنهاد بسیار خوبی است. این کوفته سبزیجات با هر نوع سبزیجاتی مانند کلم، اسفناج، چغندر و… قابلیت پخته شدن دارد، طبخ پخالی به این شکل است که سبزیجات آب‌پز را پوره می‌کنند و با ترکیبی از آب‌لیمو، سیر، جعفری یا گشنیز و گردو خرد شده سرو می‌کنند.

خینکالی

خینکالی

یکی از قدمت‌دارترین و معروف‌ترین خوراکی‌های گرجستان «خینکالی» نام دارد، این غذا از ترکیب خمیر به همراه انواع گوشت‌ها تهیه می‌شود. خمیر این غذا اغلب با انواع گوشت‌ها پر می‌شود اما می‌توان این غذا را با پنیر ایمرتی و مخلوط قارچ، سبزی‌های معطر و سیب‌زمینی له شده نیز درست کرد.

مهارت آشپزی در پخت این غذا بسیار لازم است؛ چرا که گفته می‌شود هرچه تعداد چین‌هایی که روی خمیر موقع پیچیدن ایجاد می‌شود بیشتر باشد، مهارت آشپز بالاتر است. خوردن این غذا در گرجستان آداب خاص خود را دارد و باید حتما با دست خورده شود، به این صورت که باید سوراخ کوچکی در کنار خمیر پیچیده شده ایجاد کرد و سوپ داخلش را چشید و پس از آن کل خمیر را خورد.

خارچو-غذاهای گرجستان

خارچو

«خارچو» از محبوب‌ترین غذاهای گرجی است که به فرهنگ غذایی کشورهایی مانند روسیه نیز وارد شده است. این سوپ البته با نام «ارچو» نیز در بین گرجی‌ها شناخته شده است.

سیر، تکه‌های گوشت، برنج، آلو، گشنیز و ترکیبی از پنج ادویه گرجستانی از مواد تشکیل‌دهنده این سوپ هستند که برای طبخ آن‌ها ابتدا باید گوشت مزه‌دار شود، پس از آن در سسی که از گردو تهیه شده قرار گیرد و در آخر به همراه تکه‌هایی از لواشک پخته شود. پخت این غذا تا جایی ادامه پیدا می‌کند که مواد آن کاملا له شده تا زمان سرو به همراه نان شوتی، شکلی پوره مانند داشته باشد.

اجاب ساندالی-غذاهای گرجستان

اجاب ساندالی

«اجاب ساندالی» از غذاهایی است که به غیر از گرجستان در کشورهایی چون آذربایجان و ارمنستان نیز پخته می‌شود و طرفداران بسیاری دارد و بیشتر در اواخر تابستان که بادمجان به وفور در گرجستان وجود دارد، این غذا پخته می‌شود.

امتحان اجاب سندالی به علاقه‌مندان بادمجان بسیار توصیه می‌شود و این غذا به خوراک بادمجان ایرانی‌ها بسیار شباهت دارد. اجاب سندالی از ترکیب پیاز، بادمجان، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، هویج، انواع گوشت، فلفل و انواع ادویه‌ها تهیه می‌شود و البته آشپزان گرجی زمان اتمام پخت و سرو، جعفری خرد شده به آن اضافه می‌کنند.

متسوادی-غذاهای گرجستان

متسوادی

یکی دیگر از غذاهایی که در گرجستان بسیار طرفدار دارد «متسوادی» است. محبوبیت این غذا در حدی است که در فستیوال «تبیلیسوبا» تمام خیابان‌های شهر تفلیس گرجستان پر از منقل‌های کباب شده و همه در این جشن به پخت متسوادی مشغول می‌شوند.

برای پخت این غذا تکه‌های گوشت جدا شده و در ظرفی با ورقه‌های نازک پیاز و رب انار ترکیب شده و سپس روی منقل کباب می‌شوند. گوشت‌های داغ کبابی به آرامی پیاز را نرم و پخته می‌کنند، در حالی که رب انار با آب گوشت مخلوط می‌شود و ترکیب هیجان‌انگیزی را پدید می‌آورد.

در مناطق مختلف گرجستان از گوشت‌های مختلفی برای پخت این غذای معروف که مورد توجه پادشاهان قدیمی گرجستان نیز بوده، استفاده می‌شود اما روش طبخ و سرو آن‌ها تقریبا در تمام کشور به یک شکل انجام می‌گیرد.

منابع:

georgianjournal.ge

journalofnomads.com

مرتبط:

گرجستان _سراسر جاذبه توریستی و دیدنی

نکات و قوانین سفر به گرجستان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *