گردشگری در منطقه زیبای روستای نیکنامده نور

«این روستا از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران است»

وقتی از طرف کرج به سمت شهر های  شمالی کشور حرکت می کنیم بعد از تونل کندوان در جاده چالوس ؛ به سه راهی پل زنگوله میرسیم . که از آنجا وارد جاده ی یوش(زادگاه نیما یوشیج = علی اسفندیاری) بلده می شویم راهی کوهستانی و بسیار خوش منظره که پس از عبور از دو گردنه (لاوَش  و  تُرک وَش )و چندین روستا ما را به روستای ییلاقی وَنِمِه میرساند .

دو روایت در باره ی نام این روستا بیان شده است:

۱- نام کنونی وَنِمِه که در دوران قاجاریه بر آن نهاده شده ” نیکنامده ” است که هنوز هم بعد از گذشت بیش از صد سال ، جایی در بین آن نواحی نیافته و ییلاق نشینان  ساکن دهکده های اطراف ، این روستا را با همان نام قدیمی وَنِمِه می شناسند . می گویند روزی ناصرالدین شاه در یکی ازسفرهایش از این روستای زیبا گذر می کرد که زیبایی دهکده او را مبهوت خود می سازد . از زیر دستانش نام آن را جویا می شود . آنها پس از  پرس و جو به سلطان گفتند : نام این روستا وَنِمِه است . شاه معنی آنرا پرسید  که به او  گفتند به معنی ” جای نیکی ها ” است . ناصرالدین شاه هم از خودش خلاقیت نشان داد و  نام پر قدمت وَنِمِه را به ” نیکنامده ” تغییر داد و این اسم باستانی هم از شر خراب کاری قوم قاجاریه در امان نماند .

در اصل نام این دهکده ” وَهمَن ده ” بوده که در اثر تکرار در گویش آن با کمی تحریف و به وَنِمِه تغییر پیدا کرده بود . (وهمن = بهمن)

۲- تعدادی از اهالی این روستا در گذشته های دور ساکن روستای نیکنامده­ لواسان بودند که پس از شیوع وبا در آنجا به وَنِمِه مهاجرت کردند.

«این دهکده به صورت دو بخش اصلی (پی کُر) و کناری (پی سِره) بر روی دو کوهِ مقابل هم قرار گرفته است. و افراد آن به زبان مازندرانی (مازنی یا مازرونی یا تبری) گفت و گو می کنند که هرکدام از این دو بخش به محله های کوچک تر تقسیم می شود.

«این دهکده دارای یک زیارتگاه “امامزاده ابراهیم” و دو مسجد (مسجد پایین “پیر مسجد یا مسجد جامع”  و مسجد بالا) و یک حسینیه (که قبلا مکتب خانه بوده ) و یک حمام عمومی (قبلا حمام خزینه بوده) ویک آسیاب آبی (قبلا در آنجا گندم آرد می نمودند) و یک دبستان (در حال حاضر فعالیت ندارد) و چند چشمه و یک قنات آب شرب که تأمین کننده آب مصرفی روستاییان است.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *