گردشگری سلامت

گردشگری سلامت برند توخالی یزد جهانی

هرچند برخی کارشناسان و مسئولان معتقد هستند که یزد دارای گردشگری سلامت است ولی معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان اظهار می‌کند: اگر چه گام‌های بلندی در راستای تحقق گردشگری سلامت در یزد در حال انجام است ولی آنچه که اکنون شاهد هستیم نه گردشگری سلامت بلکه تنها سفردرمانی به یزد است.

«محمد میرشمسی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر این که نوع گردشگری مربوط به سلامت در یزد، گردشگری سلامت نبوده و در حال حاضر تنها سفردرمانی است، اظهار می‌کند: گردشگری سلامت نیازمند توسعه زیرساخت‌هایی مانند دهکده‌های سلامت، مجتمع‌های آب درمانی و مراکز مشابهی است که تاکنون چنین مراکزی در یزد شکل نگرفته و هیچ کدام از این تاسیسات در یزد وجود ندارد، ضمن این که نوع گردشگری مربوط به سلامت در یزد نیز اثر اقتصادی شاخصی برای استان در مقایسه با دیگر بخش‌های اقتصادی ندارد.

البته این اظهارات در حالی بیان می‌شود که «یحیی دامن‌خشک» سرپرست مدیریت منابع فیزیکی و طرح‎های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد معتقد است که یزد علاوه بر زیرساخت‌های مناسب در حوزه سلامت، از تعداد قابل توجهی پزشک و متخصص برجسته در حوزه بهداشت و درمان نیز برخوردار است و مراجعه بیماران مناطق جنوبی کشورمان به یزد برای دریافت خدمات درمانی، علاوه بر بازده اقتصادی برای استان منجر به کمک موثری در رونق گردشگری یزد نیز شده است.

با این حال میرشمسی معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی یزد با ذکر این مهم که تنوع گردشگری منجر به تحریک و ارائه خدمات خاص اقامتی، پذیرایی، حمل و نقل، بازار، شرکت‌ها و دفاتر مسافرتی و موارد دیگری می‌شود، می‌گوید: گردشگری سلامت باید از ابتدا تا انتهای زنجیره مشاغل وابسته به گردشگری را تحریک کند و در مواردی نیز به خرید سوغات و صنایع دستی منجر شود.

وی اظهار می‌کند: با تکمیل زیرساخت‌های گردشگری سلامت شاهد این اثر اقتصادی خواهیم بود اما آنچه اکنون وجود دارد، بی‌تاثیری سفر درمانی در اقتصاد جامعه محلی است که علاوه بر آن هتل‎ها، بازارها و حمل و نقل، راهنمایان تور و جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی نیز از این نوع گردشگری تاثیر ملموسی نمی‌گیرند.

وی با بیان این که صنعت گردشگری در استان یزد به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه استان در سند آمایش مطرح است، می‌گوید: یکی از انواع گردشگری که در سند آمایش مورد بررسی و توجه قرار گرفته است، توریسم درمانی یا گردشگری پزشکی یا  گردشگری سلامت است که در این زمینه نیز یزد حرف‌های زیادی برای گفتن در کشور دارد.

.معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با بیان این که یزد از زیرساخت‌های مناسب درمانی مانند بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها برخوردار است، می‌گوید: یزد زیرساخت‌های درمانی مناسبی در حوزه قلب، بیماری‌های روحی و روانی، زیبایی و نازایی دارد که متقاضیانی را از استان‌ها و کشورهای همجوار برای دریافت این خدمات به سوی خود می‌کشاند.

میرشمسی به زیرساخت‌های مناسب بیمارستان «محمد رسول الله» با مجوز بیمارستان قلب و منطقه نمونه بام تفت با رویکرد سلامت اشاره می‌کند و می‌گوید: مرکز گردشگری سلامت «آرمان یاسین» و بیمارستان «امید یاسین» در حوزه اعصاب و روان نیز از زیرساخت‌های ارزشمندی هستند که در حوزه گردشگری سلامت مجوز گرفته‌اند که در آن شاهد سرمایه‌گذاری بیش از ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بر زمینی به مساحت بیش از ۱۵ هزار متر مربع و اشتغالزایی ۹۰۰ نفر با قابلیت‌های تفریحی و بازتوانی و سلامت و درمان هستیم.

وی اضافه می‌کند: این زیرساخت ارزشمند حوزه گردشگری سلامت  تاکنون پیشرفت ۴۰ درصدی داشته و با جذب مشارکت سرمایه‌داران داخلی و خارجی به بهره‌برداری خواهد رسید.

این مسئول با بیان این که زیرساخت‌های حوزه گردشگری سلامت نیاز ترمیم و تکمیل دارند، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر موانع موجود در حوزه سرمایه گذاری در این بخش می‌گوید: وزارت میراث فرهنگی در حوزه تسهیل امور و قوانین مربوط به جذب سرمایه‌گذار، اقدامات تسهیلگرانه‌ای را انجام داده است به طوری که برای صدور مجوز پنجره خدمات سرمایه‌گذاری را صادر و موافقت الکترونیکی در هر دو حوزه داخلی و خارجی، اخذ شده است و مشکلی در این راستا وجود ندارد.

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد اضافه می‌کند: مشکل اصلی این است که اگر بخواهیم گردشگری را در کشور و استانمان توسعه دهیم باید اسناد بالا دستی تهیه و تدوین شده و با همکاری و همراهی همین بالادستی‌ها اجرا شود که لازم است در این راستا شرایط سرمایه گذاری با نگاه سالم و اقتصادی و بدون سیاسی کاری اعمال شود تا امنیت خاطری برای سرمایه گذاران نیز شکل بگیرد.

این مسئول از جذب دو سرمایه گذار خارجی در یزد یاد می‌کند و می‌گوید: دو سرمایه گذار خارجی در این حوزه جذب و مشغول به کار هستند که با توجه به تحریم‌ها، اقداماتی را در جهت انتقال سرمایه در دست انجام دارند.

میرشمسی به همگرایی مدیریت داخلی در این زمینه از سوی استاندار یزد اشاره می‌کند و می‌گوید: قدم‌های خوبی در این راستا متناسب با جهانی بودن شهر یزد برداشته شده چرا که گردشگران خوبی که به یزد سفر می‌کنند در کنار رقبای گردشگری سلامت مانند ترکیه می‌توانند استفاده اقتصادی را در این زمینه بیش از پیش در کشورمان نمایان کنند.

به گفته وی، اداره کل میراث فرهنگی و دانشگاه علوم پزشکی هر دو متولیان گردشگری سلامت و سرمایه گذاری در این زمینه هستند و اگر در صدور مجوزها و تسهیل شرایط سرمایه گذاری همراهی و همکاری بیشتری از طریق کمیته‌های شکل گرفته شود، می‌توانیم شاهد قدم‌های خوب و موثری در استانمان باشیم، با این وجود اداره کل میراث فرهنگی استان از طریق وزارت متبوع و تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری خارجی به طور مستقیم با سرمایه‌گذاران در حال رایزنی است.

البته ایران یکی از کشورهایی با سختگیری‌ها و دشواری‌های فراوان در سیستم سرمایه‌گذاری است که همین مسئله نیز در کاهش جلب سرمایه‌گذاران موثر واقع شده اما به گفته‌ی میرشمسی، استاندار یزد اقداماتی را در راستای کاهش این فرآیند پیچیده در سرمایه گذاری بخش گردشگری به کار گرفته است که چندین مورد از این اقدامات شامل صدور مجوزهای بی‌نام، شفافیت عملکرد زمین‌های واگذار شده به بخش دولتی، تسهیل در امر سرمایه گذاری با صدور مجوزهایی در کمتر از یک ماه، تسهیلات بانکی و شفافیت عملکرد واگذاری اراضی و شفافیت اطلاعات ۴۰ ساله اخیر در این زمینه از جمله اقدامات وی در استان است.

به نظر می‌رسد جلب سرمایه گذاران خارجی در یزد به عنوان شهر میراث جهانی برای رونق و توسعه گردشگری و روابط بین کشورهای مختلف گردشگری می‌تواند نه تنها در این استان بلکه در توسعه گردشگری کشور موثر واقع شود لذا باید بیش از پیش مورد اهتمام مسئولان مربوطه قرار گیرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:مسجد جامع یزد _موزه معماری ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *