گردشگری-فضایی

گردشگری فضایی، ظرفیت تازه‌ای بر پهنه آسمان شهر جهانی یزد

راه اندازی اولین پارک فضایی در یزد برای اولین بار در کشور رویدادی در راستای توسعه گردشگری فضایی در این شهر به علت آسمان کویری و خاص یزد است که با همت مسئولان این استان، توسعه این نوع گردشگری در کشور را به دنبال خواهد داشت.

یکی از ظرفیت‌های شهر جهانی یزد که مورد توجه یونسکو نیز واقع شده، آسمان این شهر است که علاوه بر پدید آوردن نمای دل انگیز و چشم‌ربایی برای گردشگران یزد، به علت صاف بودن و ویژگی خاص آسمان‌ کویر می‌تواند به عنوان منطقه‌ای برای جذب گردشگر و گردشگران خاص نجوم انتخاب شود.

پارک‌های فضاپایه که از جمله زیرساخت‌های توسعه این نوع گردشگری به شمار می‌روند، می‌توانند در یزد ایجاد و به جذب گردشگران کمک کنند چرا که امروزه گردشگری با موضوع فضا اغلب مورد توجه کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است.

البته به گفته‌ی «مرتضی براری» معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی، حوزه فضایی کشورمان از ۴۰ سال قبل تاکنون از سوی دشمنان نظام و انقلاب با تحریم مواجه بوده اما متخصصان کشورمان با توان علمی خود توانسته‌اند به چرخه کامل فناوری فضایی دست پیدا کنند.

این مسئول که اخیراً به یزد سفر کرده بود، به قدمت بیش از سه هزار ساله نجوم در ایران اشاره و جذابیت آن در بین مردم و همچنین شبیه‌سازی قابلیت‌های فضا در زمین را از دیگر ظرفیت‌های این حوزه اعلام کرده است.

وی از راه‌اندازی اولین پارک فضایی کشور در یزد خبر داده و از نهادها و مسئولان دعوت کرده با همکاری یکدیگر به منظور بسترسازی برای جذب گردشگر و علاقه‌مندان به آسمان و نجوم برای رونق اقتصادی و گردشگری کشور تلاش کنند.

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این که هر نوع فعالیت فضاپایه در حوزه گردشگری فضایی قرار دارد، می‎گوید: فعالیت‌هایی شامل پهپاد، نجوم، پرواز و حتی شبیه‌سازی محیط‌هایی مشابه مریخ در مجموعه این نوع گردشگری قرار می‌گیرد.

وی به ظرفیت غنی یزد در این حوزه اشاره و تصریح می‌کند: آسمان شب یزد و به ویژه در منطقه کویر و رصد خانه تفت در زمینه نجوم، تپه اردشیر و دره گاهان در زمینه پرواز و ایجاد پارک فضایی از جمله مهمترین ظرفیت‌هایی ایت که در شهر جهانی یزد وجود دارد.

این مسئول اضافه می‌کند: با فراهم کردن امکان این نوع گردشگری در یزد می‌توانیم شاهد برگزاری مسابقات متنوع و رویدادهای مختلف گردشگری باشیم که در آینده میتواند به توسعه گردشگری و اقتصادی یزد کمک کند.

وی از اختصاص یکی از آب انبارهای یزد به تحقیقات در زمینه نجوم خبر می‌دهد و می‌گوید: در این آب انبار آسمان شب یزد به نمایش گذاشته و فضای زیبا و قابل توجهی را برای دانش اموزان، دانشجویان و اقشار مختلف و همچنین گردشگران داخلی و خارجی ایجاد می‌کند.

فاطمی در پایان نیز از ضرورت بخش خصوصی به حوزه گردشگری فضایی یاد  و اظهار می‌کند: توسعه این نوع گردشگری بدون ورود بخش خصوصی در یزد امکان‌پذیر نخواهد بود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *