گلاب گیری میمند فارس

گلاب گیری میمند فارس

کاشت گل محمدی و گلاب گیری در ایران قدمتی حدودا ۷ هزار سال دارد که میمند فارس هر  ساله اوایل فصل بهار با گل های محمدی تبدیل به بهشتی می شود که عطر دل انگیزش تا کیلومترها به مشام می رسد. میمند با دارا بودن یک هزار هکتار باغ های گل محمدی  و تولید سالانه ۱۱ میلیون لیتر گلاب به  یکی قطب‌های گل محمدی در کشور و همچنین به گلخانه فارس شهرت گرفته است. کاشت گل محمدی  نیازی به آب فراوان ندارد و در مراتع کم آب هم رشد می کند همین خاصیت کم توقع بودن آن موجب شده نوع آب‌ و خاک میمند مکان خوبی برای رشد این گل باشد و هرساله برزمین های زیر کشت آن افزوده شود.

غنچه گل محمدی پس از باز شدن مدت زمان کمی روی شاخه می ماند و اگر برداشت به موقع صورت نگیرد گلاب بدست آمده کیفیت بالایی نخواهد داشت. برداشت گل محمدی با آیین و مراسم خاصی همراه است که قبل از طلوع آفتاب و گرم شدن هوا صورت می گیرد و گل ها را پیش از پژمرده شدن به کارگاه‌های عرق‌گیری انتقال می دهند. انبوهی از گل های چیده شده به استان های اطراف برده می شود و بخش اعظمی از آن خشک شده و به خارج صادر می گردد. از گل محمدی علاوه بر گلاب گیری برای تغذیه زنبورهای عسل، تولید مربا و اسانس استفاده می شود.

بهتر است بدانید گل محمدی علاوه بر طعم و عطر بهشتی که دارد برای درمان بیماری هایی نظیر صرع، زخم معده، تقویت قلب و ضعف عمومی بسیار مؤثراست.

علاقه مندان به گلاب گیری می توانند در ابتدای اردیبهشت ماه به میمند سفر کنند و آیین گل‌چینی، گلاب گیری و جشنواره گل را از نزدیک تماشا کنند. این مراسم آیینی هزار ساله دارد و هر ساله میلیون ها گردشگر را از سراسر کشور به سمت خود می‌کشاند.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *