روز بزرگداشت سعدی

۱۴۰۰ چگونه به استقبال سعدی می‌رود؟

کوروش کمالی ‌سروستانی ضمن تشریح برنامه‌های روز بزرگداشت سعدی در سال ۱۴۰۰ در هفت روز، این یادروز را ادای دینی به این شاعر عنوان کرد و به ارائه آماری درخصوص کارنامه سعدی‌پژوهی در سال ۱۳۹۹ پرداخت.

 مدیر مرکز سعدی‌شناسی در آستانه اول اردیبهشت‌ماه، روز بزرگداشت سعدی گفت: بی‌شک سعدی شیرازی، استاد سخن فارسی، یگانه‌ای است که سحر کلامش از گذر قرن‌ها، مخاطبانش را پیوسته مسحور می‌کند. بزرگی است که فرهیختگی و روشن‌نگری‌اش بر همگان هویدا است. آفرینش غزل‌های عاشقانه، روایت عارفانه، قصاید فاخر، مجالس حکیمانه، نصیحه‌الملوک خردمندانه و رباعیات و قطعات شاعرانه، هر روز بر صیت سخن شیخ از کران تا به کران قلمرو زبان فارسی می‌افزود و ادیبان و اندیشمندان جهان را به ستایش وامی‌داشت. ما ایرانیان وامدار تمدنی سخت سترگیم که سعدی یکی از ستارگان درخشان آن است.

او در ادامه بیان کرد: برگزاری یادروز سعدی، با همراهی و عنایت سعدی‌پژوهان، هنرمندان و علاقه‌مندان به او ادای دینی است به خوان گسترده حکمت و شعر و اندیشه او که هریک به سهم خویش از آن خوشه چیده‌ایم.

کمالی سروستانی افزود: اول اردیبهشت‌ماه، یادروز سعدی، به یمن خوبی‌ها و زیبایی‌های آثارش چون نامش جهانگیر شده است و امروز در شیراز و برخی از شهرهای ایران و جهان این روز خجسته را که امسال با ماه مبارک رمضان تقارن میمونی یافته است گرامی می‌دارند.

به گفته او، با توجه به شرایط کرونایی ایران و جهان امسال آیین گشایش و نشست‌های علمی و هنری روز بزرگداشت سعدی به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

مدیر مرکز سعدی‌شناسی درباره برنامه‌های یادروز سعدی در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: برنامه‌های یادروز سعدی از روز سه‌شنبه، ۳۱ فروردین‌ماه هر شب از ساعت ۱۸ از اینستاگرام مرکز سعدی‌شناسی به نشانی sadishenasi@ و فضاهای مجازی دیگر نهادهای فرهنگی و انجمن‌های ادبی پخش خواهد شد و صدا و سیمای مرکز فارس و کشور نیز برنامه‌های ویژه‌ای پخش خواهند کرد. در مراسم گشایش حضرت آیت‌الله دژکام، امام‌جمعه شیراز، دکتر رحیمی، استاندار فارس و برخی از مدیران فرهنگی سخن خواهند گفت و استاد کیوان ساکت با غزل‌نوازی این بزم روحانی را خواهند آراست. همچنین به دلیل تقارن یادروز سعدی با ماه مبارک رمضان با استفاده از مناجات‌خوانی درخشان محمد معتمدی براساس اشعار سعدی کلیپ‌های ویژه‌ای ساخته شده که پخش خواهد شد. در صبح اول اردیبهشت‌ماه آرامگاه سعدی گلباران خواهد شد و مجموعه فرهنگی سعدی‌شناسی به همت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس افتتاح خواهد شد.

مدیر مرکز سعدی‌شناسی درباره سخنرانی‌های علمی یادروز سعدی نیز گفت: از اول تا هفتم اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۸ هرشب سه سخنرانی ارائه خواهد شد که در این شب‌ها استادان ارجمند، دکتر رستگارفسایی پیرامون «نثر مجالس سعدی»، استاد بهاءالدین خرمشاهی پیرامون «سعدی سردار سخن»، دکتر اصغر دادبه پیرامون «زبان سعدی»، دکتر کاووس حسن‌لی پیرامون «هنر ترازمندی سعدی در بوستان»، دکتر محمود فتوحی پیرامون «شعر تَر سعدی»، دکتر محمود عابدی پیرامون «ضرورت تصحیح غزلیات سعدی»، دکتر مجدالدین کیوانی پیرامون «زبان و بیان سعدی»، دکتر اکبر نحوی پیرامون «شعر و ادب پیش از سعدی در شیراز»، دکتر سیدمهدی زرقانی پیرامون «گونه‌شناسی آثار سعدی»، دکتر نسرین فقیه مرزبان پیرامون «منظورشناسی سعدی در غزل»، دکتر سیدمحمدمهدی جعفری پیرامون «سعدی و نهج‌البلاغه»، دکتر سیدمهدی ماحوزی پیرامون «زبان غنایی سعدی و جاودانگی زبان و فرهنگ ایرانی»، استاد حسن میرعابدینی پیرامون «جنبه‌های روایی آثار سعدی»، استاد احمد سمیعی پیرامون «هنرآفرینی سعدی در غزل»، دکتر حمید امجد پیرامون «سعدی؛ زمان و زبان»، جعفر شجاع کیهانی پیرامون «سعدی و داستانک»، دکتر محمدرضا خالصی پیرامون «تأملی بر زبان سعدی در گلستان»، دکتر نجمه نظری پیرامون «هنر مناظره در غزل سعدی»، دکتر فریده داوودی مقدم پیرامون «معنادرمانی نیایش‌های بوستان»، دکتر مرتضی جعفری پیرامون «سعدی و رمضان» و دکتر فرح نیازکار پیرامون «زبان عتاب سعدی» سخنرانی خواهند کرد. همچنین در این شب‌ها دکتر جعفر مویدشیرازی، کامیار عابدی‌شال، رضا کیانیان، بلقیس سلیمانی و سایه اقتصادی‌نیا غزل‌های سعدی را خواهند خواند.

کمالی‌سروستانی درباره برنامه‌های جنبی یادروز سعدی اظهار کرد: همزمان با یادروز سعدی در اول اردیبهشت‌ماه کلیات نفیس سعدی شیرازی اثر ارزشمند خاندان هنرمند یوسف مذهب‌باشی به خط میرزا علی‌نقی شیرازی و تذهیب میرزا محمود شیرازی منتشر خواهد شد. مسابقات سعدی‌خوانی، گلستان‌خوانی، بوستان‌خوانی و نیز ساخت و انتشار موسیقی سنتی براساس آثار سعدی به همت نهادها و انجمن‌های فرهنگی از دیگر برنامه‌های جنبی یادروز سعدی خواهد بود. همچنین رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف از جمله ترکیه و هند وبینارهایی برگزار خواهند کرد.

مدیر مرکز سعدی‌شناسی در پایان درباره کارنامه سعدی‌پژوهی در سال ۱۳۹۹ نیز گفت: براساس آمار ارائه‌شده در سال ۱۳۹۹، جمعا ۹۷ عنوان کتاب در شمارگان ۱۰۸۲۷۰ در رابطه با سعدی منتشر شده است. کل کتاب‌های چاپ اول ۵۴ عنوان در شمارگان ۵۱۳۴۰ است که از این تعداد، ۶ عنوان در شمارگان ۱۰۳۰۰ کلیات سعدی، ۱۴ عنوان در شمارگان ۱۰۶۴۰ گلستان، ۵ عنوان در شمارگان ۷۲۵۰ بوستان، ۳ عنوان در شمارگان ۲۵۰۰ غزلیات و ۲۶ عنوان در شمارگان ۲۰۶۵۰ پیرامون سعدی است. کتاب‌های چاپ مجدد نیز ۴۳ عنوان در شمارگان ۵۶۹۳۰ است که از این تعداد، ۱۱ عنوان در شمارگان ۱۸۵۰۰ کلیات سعدی، ۸ عنوان در شمارگان ۱۲۷۵۰ گلستان، ۱۰ عنوان در شمارگان ۱۴۴۰۰ بوستان، ۳ عنوان در شمارگان ۲۷۰۰ غزلیات، ۱ عنوان در شمارگان ۱۰۰۰ قصاید و ۱۰ عنوان در شمارگان ۷۵۸۰ پیرامون سعدی است.

 

بنا بر اعلام، مراسم یادروز سعدی با همکاری شهرداری شیراز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، صدا و سیمای مرکز فارس، دانشنامه فارس، معاونت فرهنگی شهر کتاب، انجمن فرهنگ و ادب شیراز و مرکز سعدی‌شناسی برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دیدنی های زیبا و چشم نواز آرامگاه سعدی

سعدی شیرازی _آموزگار زندگی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *