قاره آسیا

۲۰ واقعیت باورنکردنی درباره آسیا

آسیا قاره‌ای وسیع با زیبایی‌های طبیعی فراوان، کشورهای زیاد، فرهنگ‌ها و مردمان گوناگون است. با توجه به گستردگی جغرافیایی این قاره و این‌که ۶۰ درصد جمعیت جهان در آن زندگی می‌کنند، نقاط مختلف آن جذابیت‌های فراوانی از سنت‌ها و آداب و رسوم و قوانین اجتماعی گرفته تا ویژگی‌های طبیعی و تاریخی را در خود جای داده است. قبل از هر چیز باید بدانید که آسیا، بزرگ ترین و پرجمعیت‌ترین قاره زمین است که ۱۲ درصد از مساحت سطح زمین و ۳۰ درصد از مساحت خشکی‌های این سیاره را در بر می‌گیرد. این را هم بدانید که آسیا برگرفته از یک واژه یونانی و ریشه آن «Asis» به معنای گل یا «Asu» به معنای روشنایی یا افزایش است.

روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: اکنون شما را با ۲۰ واقعیت جالب و خواندنی درباره آسیا و کشورهایش آشنا می‌کنیم که احتمالا آنها را  نشنیده‌اید.

۱. پرجزیره‌ترین کشورهای جهان در این قاره هستند

بسیاری از کشورهای آسیا و اقیانوسیه، گستره‌های زمینی واحدی نیستند بلکه هزاران جزیره در قلمرو آن‌ها گنجانده شده است! باور نمی‌کنید؟ یکی از این کشورها اندونزی است که با ۱۷ هزار جزیره، پرجزیره‌ترین کشور آسیاست که بیشتر ساکنانش، جزیره‌نشین محسوب می‌شوند. فیلیپین دومین مجمع الجزایر آسیاست که با هفت هزار و ۱۰۷ جزیره رتبه دوم را بعد از اندونزی به خودش اختصاص داده است.  البته از هفت هزار و ۱۰۷ جزیره فیلیپین فقط ۱۰۰ جزیره مسکونی است که ۱۱ جزیره آن به صورت عمده جمعیتِ ساکن دارد و فقط ۲۷۷۰ جزیره دارای نامی خاص هستند. جنوب شرقی آسیا در مجموع شامل بیش از ۲۰ هزار جزیره است که همه آن‌ها در اقیانوس آرام و هند پراکنده شده‌اند و به همین دلیل است که پرجزیره‌ترین کشورهای جهان در آسیا قرار دارند. دارا بودن جزیره‌های متعدد باعث شده است کشورهای اندونزی، فیلیپین، تایلند، مالزی و ویتنام گستره وسیعی از سواحل را برای گردشگران فراهم کنند، سواحلی با استراحتگاه‌های لوکس که می‌توان غروب شگفت‌انگیر خورشید را در آن‌ها شاهد بود و خاطره‌های فراموش‌نشدنی را رقم زد.

۲. حشرات در بعضی کشورهای آسیایی، غذایی خوشمزه‌اند

بسیاری از کشورهای آسیایی حشرات را یک ماده غذایی خوشمزه می‌دانند. کرم ابریشم، عقرب، مار، جیرجیرک و بسیاری از حشرات دیگر را می‌توانید در فهرست خوراکی‌های لذیذ در این قاره بیابید. به طور دقیق‌تر می‌توان گفت کرم ابریشم در کره، ملخ در ژاپن، رتیل در کامبوج، حشره آبی غول‌پیکر و تخم مورچه در تایلند و کامبوج، زنبور در ژاپن، سوسک در چین و کرم بامبو در تایلند جزو خوراکی‌های لذیذ به شمار می‌آیند. در این بین ادعا شده که دردسرسازترین مشکل این روزهای بشر یعنی همین ویروس کرونا هم از این عادت چینی‌ها و از یک خفاش به انسان منتقل شده است.

۳. کشوری که بالاترین امید به‌ زندگی در جهان  را دارد

طبق جدیدترین آمارهای جهانی، یک کشور آسیایی صاحب بالاترین متوسط امید به زندگی است. امید به زندگی مردم ژاپن ۲/ ۸۴ سال و این طولانی‌ترین میزان امید به زندگی در میان کشورهای جهان است. بیش از ۵۰ هزار  نفر در ژاپن بیشتر از ۱۰۰ سال دارند. متوسط امید به زندگی یک مرد ۹/ ۸۰ سال و متوسط امید به زندگی زنان در ژاپن ۴/ ۸۶ سال است.

۴. محل زندگی کوچک‌ترین پستاندار جهان است

تایلند به عنوان یکی از کشورهای جنوب شرق آسیا محل زندگی خفاش خوک‌بینی کیتی است که برخی آن را کوچک‌ترین پستاندار جهان می‌دانند. قد این خفاش ۲۹ تا ۳۴ میلی‌متر و سنگینی آن ۲ تا ۶/ ۲ گرم است و هنوز هیچ پستانداری در جهان کشف نشده است که از این خفاش کوچک‌تر باشد. در ضمن، بزرگ‌ترین گل جهان هم در آسیاست. گل رافلزیا که در جنگل‌های مالزی رشد می‌کند، مشهورترین گیاه مالزی است. این گل با شکوفه‌هایی که می‌توانند تا قطر بیش از یک متر باز شوند، عنوان بزرگ‌ترین گل جهان را به خود اختصاص داده است. گل رافلزیا بوی متعفنی از خود منتشر می‌کند که باعث شده نام مستعار «گل جسد» یا «سوسن متعفن» به آن داده شود. این بو باعث جذب حشرات و مگس‌ها به سمت گل می‌شود و این حشرات گرده‌های گل را به اطراف منتقل می‌کنند. شکل و اندازه متمایز رافلزیا باعث شده این گل به عنوان گل رسمی اندونزی پذیرفته شود.

۵. کشوری که ۱۵۰ آتش‌فشان در آن وجود دارد

در کشور اندونزی که کنار اقیانوس آرام قرار دارد، منطقه‌ای به نام «حلقه آتش» واقع شده است. هم اکنون  ۱۲۷ آتش فشان فعال در این کشور وجود دارد و ۲۳ آتش فشان غیر فعال هم دیده شده است. فعال‌ترین آتش فشان اندونزی در کوه مراپی (Merapi)در جزیره جاوا واقع است. این آتش فشان به طور معمول هر دو یا سه سال یک بار فوران می‌کند و بعد از هر یک یا دو دهه، یک فوران شدید دارد. گفته می‌شود یکی از فوران‌های بسیار عظیم در ۵۰۰ یا ۶۰۰ سال پیش، کل این جزیره را به خاکستر تبدیل کرده است.

۶. ۹۰ درصد برنج جهان در آسیا مصرف می‌شود

برنج غذای اصلی مردم در این قاره است و بیشتر برنج تولید شده در جهان در همین‌جا مصرف می‌شود. آسیایی ها  ۹۰ درصد از کل تولید برنج جهان را مصرف می‌کنند و در این میان کشورهای تایلند، هندوستان، چین و بنگلادش با مصرف سرانه بیش از ۷۰ کیلوگرم برنج در سال در رتبه‌های نخست قرار دارند. در بسیاری از کشورهای آسیایی می‌توانید ناهار، شام و حتی برای صبحانه هم برنج میل کنید!

۷. مردمی که روز تولد همه‌شان یکسان است!

در ویتنام عید سال نو، تت (Tet) نامیده می‌شود. این روز علاوه بر این‌که روز سال نو است، روزی است که در آن یک سال به سن همه مردم کشور اضافه می‌شود. البته این بدان معنی نیست که همه مردم این کشور در یک روز به دنیا بیایند بلکه دلیلش این است که در ویتنام سن افراد از روزی که به دنیا می‌آیند، محاسبه نمی‌شود بلکه تعداد دفعاتی که هر فرد عید تت را جشن گرفته، مبنای محاسبه سن اوست. بنابراین عید تت یک روز تولد عمومی برای همه مردم این کشور به شمار می‌آید. در واقع این عید به معنای یک جشن تولد بزرگ هم هست!

۸. ۳ کشور آسیایی بالاترین ضریب‌ هوشی را دارند

سنگاپور، کره‌جنوبی و ژاپن بالاترین میانگین ضریب هوشی را در جهان دارند. در بررسی‌های صورت‌گرفته در سال ۲۰۲۰ مردم ژاپن باهوش‌ترین مردم جهان معرفی شدند. در این بررسی، سه عامل شامل جوایز نوبل اعطاشده به یک کشور (هوش تاریخی)، میانگین آی‌کیوی مردم (هوش نسل کنونی) و نمره تحصیلی افراد جامعه (هوش بالقوه نسل آینده) مقایسه شده است. گفتنی است ژاپن برنده ۲۲ جایزه نوبل است و این سرانه بیش از هر کشور دیگر آسیایی است!

۹. ارزان‌ترین نقاط جهان برای سفر است

در مقایسه با اروپا یا آمریکا، سفر به کشورهای جنوب شرق آسیا بسیار کم‌هزینه است. متوسط هزینه روزانه سفر به این کشورها برای دو نفر حدود ۵۰ تا ۶۰ دلار و برای یک نفر ۳۵ تا ۴۰ دلار است. لائوس که فاقد گردشگری گسترده است، یکی از ارزان‌ترین کشورهای دنیا برای سفر به شمار می‌آید. گردشگران در این کشور به راحتی می‌توانند اتاق‌هایی با هزینه کمتر از ۱۰ دلار در شب پیدا کنند. کامبوج، فیلیپین، اندونزی، ویتنام و تایلند، کشورهایی هستند که می‌توان تعطیلات فوق‌العاده‌ای را با قیمت مناسب در آنها سپری کرد. سنگاپور هر چند ثروتمندترین کشور جنوب شرق آسیا و یکی از گران‌ترین مناطق این ناحیه برای سفر است، با این حال هزینه سفر به این کشور هم عدد قابل قبولی است.

۱۰. مرتفع‌ترین و پست‌ترین نقطه جهان در این قاره است

اگرچه همه قاره‌های جهان از چشم‌اندازهای متنوعی برخوردار هستند اما یکی از حقایق مسلم آسیا این است که این قاره بیشترین تنوع را در این زمینه دارد. به عنوان مثال مرتفع‌ترین و پست‌ترین نقاط جهان در این قاره واقع شده‌اند. این نقاط به ترتیب کوه اورست با ارتفاع ۸۸۴۸ متر و دریاچه مرده یا بحرالمیت به عمق ۲۰۰ متر پایین‌تر از سطح دریا هستند.

۱۱. ۷ شهر از ۱۰ شهر پرجمعیت جهان در آسیا قرار دارند

یکی از جالب‌ترین واقعیت‌های آسیا این است که این قاره هفت شهر از ۱۰ شهر بزرگ جهان (به لحاظ جمعیت) را در خود جای داده است. این شهرها عبارتند از: شانگهای، پکن، استانبول، کراچی، بمبئی، گوانگژو و دهلی. یکی از شناخته شده‌ترین واقعیت‌ها درباره آسیا این است که دو کشور آسیایی چین و هند بیشترین جمعیت را در جهان دارند. با این حال، واقعیتی که شاید کمتر شنیده باشیم این است که اگر جمعیت تمام کشورهای آسیایی را با هم جمع کنیم، رقمی بیشتر از مجموع جمعیت سایر کشورهای جهان خواهیم داشت. چنین چیزی زیاد هم عجیب نیست؛ کافی است جمعیت عظیم پنج کشور آسیایی را در نظر بگیرید: چین ۱.۳۵ میلیارد نفر، هند ۱.۲۲ میلیارد، اندونزی ۲۵۰ میلیون، بنگلادش ۱۶۳ میلیون و ژاپن ۱۲۷ میلیون نفر.

۱۲. ۱۰ بازار بزرگ دنیا در آسیاست 

شاید به نظر عجیب برسد اما ۱۰ مرکز خرید بزرگ جهان به طرزی باورنکردنی همگی در آسیا واقع شده‌اند. بزرگ ترین مرکز خرید جهان، «مرکز خرید جنوب چین جدید» است که در شهر دونگوان قرار دارد. مساحت قابل اجاره این مرکز خرید ۶۵۹ هزار و ۶۱۲ متر مربع  است و ۲۳۵۰ مغازه بالقوه را در خود جای داده است. با این همه ۹۹ درصد این مرکز خرید خالی است و تعداد بسیار کمی از خرده‌فروشان یا خریداران به این بازار وارد می‌شوند!

۱۳. ۹ ساختمان از ۱۰ ساختمان بلند جهان در آسیاست

یکی از دانستنی‌های جالب درباره آسیا این است که ۹ ساختمان از ۱۰ ساختمان بلند جهان در این قاره واقع شده است. بلندترین ساختمان جهان هم اکنون برج خلیفه در دبی با ارتفاع قابل‌ توجه ۸۲۸ متر است. پس از این برج، برج شانگهای با ارتفاع ۶۳۲ متر دومین برج بلند جهان شناخته می‌شود.

 ۱۴. چاق‌بودن در یک کشور آسیایی، غیرقانونی است

طبق قوانین ژاپن، یک مرد بالای ۴۰ سال نمی‌تواند دور کمر بیشتر از ۸۵ سانتی‌متر داشته باشد و زنان در این محدوده سنی نمی‌توانند دور کمری بیش از ۹۰ سانتی‌متر داشته باشند. این قانون که به قانون متابو معروف است، به این معنی است که دور کمر کلیه شهروندان ژاپنی بالای ۴۰ سال باید توسط مقامات دولتی اندازه‌گیری شود! برای داشتن اضافه‌وزن مجازاتی در نظر گرفته نمی‌شود اما محدودیت‌هایی اعمال و اقدامات پیشنهادی برای کنترل سلامت مانند مشاوره و رژیم‌های غذایی مورد تایید دولت به افراد پیشنهاد می‌شود. به نظر می‌رسد این رویکرد موثر بوده چراکه ژاپن در بین کشورهای صنعتی جهان لاغرترین جمعیت را دارد.

۱۵. ۴ هزار کودک «بازی‌های المپیک» نامیده شده‌اند

بله، درست خواندید! یکی از نکات جالب درباره کشور آسیایی چین این است که مردم این کشور اغلب تمایل دارند نام ارزش‌ها، رویدادها و حتی شعارهایی که آنها را مهم می‌دانند بر فرزندان خود بگذارند. بر همین اساس، در طول ۱۵ سال گذشته، بیش از چهار هزار کودک «Aoyun» نام گذاری شده‌اند که به معنی بازی‌های المپیک است. از نام‌های دیگری که در چین به کودکان داده شده است، می‌توان به دفاع از چین، سازندگی ملت و حتی سفر فضایی اشاره کرد.

۱۶. کشوری که هر ساله ۱۲ میلیون تن انبه تولید می‌کند

هند هر ساله بیش از سایر کشورهای جهان انبه تولید می‌کند. با توجه به این واقعیت که انبه فقط برای سه تا چهار ماه از سال در دسترس است، تولید سالانه ۱۲ میلیون تن انبه در این کشور را باید یکی از عجیب‌ترین شگفتی‌های آسیا دانست. بر همین اساس، در هند بازار عظیمی برای نوشیدنی‌هایی با طعم انبه وجود دارد و مردم این میوه را یکی از علاقه‌مندی‌های ملی هند می‌دانند!

۱۷. بهترین قهوه در آسیا سرو می‌شود

جنوب شرق آسیا منطقه‌ای مناسب برای دوستداران قهوه است. مصرف قهوه در کشورهای جنوب شرق آسیا قدمت زیادی دارد. از اواخر قرن ۱۷ میلادی قهوه در این کشورها کشت و مصرف می‌شود. در هرکدام از کشورهای این منطقه می‌توان نوع متفاوتی از قهوه را یافت. گفته می شود لائوس دارای بهترین نوع قهوه در جهان است. در واقع، قهوه صادرات عمده این کشور را تشکیل می‌دهد. فراموش نکنید که اگر به این کشور سفر کردید، حتما با خودتان مقداری قهوه به عنوان سوغات بیاورید!

 ۱۸. سومین کشور بزرگ جهان فقط یک منطقه زمانی دارد

جالب است بدانید کشور چین به عنوان سومین کشور بزرگ جهان فقط یک منطقه زمانی دارد. وقتی این واقعیت را در نظر بگیرید که شرق تا غرب این کشور، ۶۰ درجه طول جغرافیایی برابر با ۵ هزار کیلومتر با هم فاصله دارند، داشتن یک منطقه زمانی تقریباً باورنکردنی است. این درحالی است که کشور آمریکا با مساحتی نزدیک به مساحت چین دارای شش منطقه زمانی است. دست کم می‌توان امیدوار بود هنگام مسافرت از یک سمت  چین به سمت دیگر آن هیچ گونه سردرگمی یا به هم ریختگی ساعات خواب نداشته باشید!

۱۹. آسیا بیشترین تعداد میلیاردر در جهان را دارد

در سال‌های اخیر، اقتصاد جهان دستخوش تحولات زیادی شده و اکنون تعداد میلیاردرها در قاره آسیا بیشتر از هر جای دیگر جهان است. چین به تنهایی میلیاردرهای بیشتری نسبت به آمریکا دارد که همچنان از رشد اقتصادی کشورهای آسیایی عقب مانده است. با این حال بخش عمده مردم این قاره در فقر زندگی می‌کنند و نسبت به مردمان کشورهای اروپایی، از شرایط مالی ضعیف‌تری برخوردار هستند.

۲۰. کشوری که به سرزمین موتورها معروف است

اگر به ویتنام سفر کنید، متوجه خواهید شد که جاده‌های این کشور پر از موتورسیکلت است. در واقع موتور اصلی‌ترین نوع حمل و نقل در ویتنام به شمار می‌آید. استفاده از موتورسیکلت در شهرهای شلوغ و متراکمی مثل هانوی، ضمن صرفه‌جویی در زمان پارک کردن، به مردم کمک می‌کند از کوچه و خیابان‌های باریک عبور کنند. این وسیله نقلیه همچنین به طرز جالبی برای حمل و نقل بار و کالا استفاده می شود. بیش از ۴۵ میلیون موتور ثبت شده در این کشور وجود دارد، به این معنی که تقریبا نیمی از مردم حداقل دارای یک موتور شخصی هستند.

مرتبط:

نگاهی به ساعات مطالعه در کشورهای جهان

تور ویتنام، سفری فراموش‌نشدنی به زیباترین کشور شرق آسیا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *