جنگل های ارسباران

۸۰ درصد آتش سوزی در جنگل های ارسباران خاموش شد

فرماندار خداآفرین با اشاره به حضور همه جانبه مردم و نهادهای مسوول اعلام کرد: ۸۰ درصد آتش سوزی در جنگل های ارسباران خاموش شد.

علی امیری راد یکشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۲۰ درصد باقیمانده از آتش سوزی در جنگل های ارسباران نیز به صورت جزیی و لکه ای است.

وی افزود: هم اکنون نیروهای محلی و اعضای شوراها و دهیاریها در منطقه حاضر هستند و اشراف کامل به اوضاع دارند.

وی با بیان اینکه نیروهای امدادی و آتش نشانی به اندازه کافی در منطقه مستقر هستند، افزود: صبح فردا هم نیروهای آتش‌نشانی برای لکه گیری در منطقه حاضر می شوند و نیازی به اعزام نیروهای امداد کوهستان نیست.

فرماندار خداآفرین با بیان اینکه منطقه آتش سوزی جنگل های ارسباران در خداآفرین قدری گسترده است، اما صعب العبور نیست، اظهار کرد: نیروهای مردمی، سپاه و هلال احمر آتش را مهار کردند.

آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های روستای آوارسین و منطقه هوچ سفلی در شهرستان خداآفرین از صبح امروز آغاز شد.

در همین حال محمدباقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اذربایجان شرقی هم در گفت و گو با ایرنا از اعلام آمادگی نیروهای آتش نشانی و هلال احمر تبریز به منطقه خبر داد و گفت: اما فرماندار خداآفرین اعلام کرده که نیازی به این امر نیست و نیروهای محلی آتش را مهار کرده اند.

تیر ماه امسال هم منطقه قره تیکانلوی شهرستان خداآفرین دچار آتش سوزی شد.

جنگل های ارسباران، در سال گذشته نیز به مدت ۴ روز در ۳ نقطه متقاوت در شهرستان مرزی خداآفرین به دلیل خطای انسانی دچار آتش سوزی شد.

گفته می شود در این حادثه حدود ۳۰۰ هکتار از این جنگل ها در آتش سوخت.

جنگل های ارسباران، با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظط تنوع گونه های گیاهی و جانوری آن شمرده می شود، به گونه ای که گفته می شود ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه های گیاهی شناخته شده کشورمان در این لکه جنگلی یافت می شود.

جنگل های ارسباران که در شمال و شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حایز اهمیت فراوان است.

همین ویژگی ها سبب شده که پرونده جنگل های ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شود.

منبع:ایرنا

مرتبط:

از جنگل های ارسباران تا قره داغ

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *