۷ بنای تاریخی و زیبا در استان لرستان

 استان لرستان را بیشتر با جاذبه های طبیعی اش می شناسد كه بی شک وجود این جاذبه های خدادادی این استان كشور عزیزمان را تبدیل به یكی از توریستی ترین و جذاب ترین استان ها كرده است. علاوه‌بر جاذبه های طبیعی، آثار باستانی استان لرستان نیز  جزء آثار باستانی مطرح در کشور می باشند.

مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد، استان لرستان

مسجد جامع بروجرد یكی از شاخص ترین بناهای تاریخی ایران  می باشد که با قدمتی چند صد ساله، خصوصیات معماری اسلامی و باستانی ایران( ساسانیان) را در خود جای داده است. مسجد جامع بروجرد یكی از اولین مسجدهای ساخته شده در ایران است كه در قرن ۲ تا ۳ هجری در یكی از محله های تاریخی شهر به اسم دودانگه ساخته شده و به لحاظ معماری و قدمت، از بناهای بی همتای لرستان و شهر بروجرد شمرده می شود.بر اساس تخمین مورخان، طاق میانی مسجد جامع بروجرد آتشكده ای باستانی بوده كه بعد از ورود دین اسلام و توسعه آن به ایران به مسجد تبدیل شده است. گنبد مسجد كه در قسمت میانی ساختمان بنا شده تا سطح زمین ارتفاعی برابر ‎۲۰ متر دارد و دو مناره آن كه در سال ‎۱۲۰۹ هجری قمری ساخته شده در دو طرف گنبد قرار دارد.

بنای‎ اولیه‎‎ این‎ مسجد به صورت‎ مجموعه‌ای‎ شامل‎ مسجد، حمام‎، آب‎ انبار، ساختمان‎‎ غـریب‎ خانه‎، میدان و سایر متعلقات‎ بوده‎‎‎ که امروزه بعضی‎ از این‎ آثار از بین‎ رفته‎ است‎. بنای‎ مسجد جامع‎ از نظر شکل‎ از نوع مساجد تک ایوانی اسـت‎ کـه‎ دارای‎ دو در ورودی‎‎ در قسمت‎‎های شرقی‎‎ و غربی است. بنا شامل‎ یک‎ حیاط مرکزی،‎ ایوان‎، فضای‎‎ گنبدخانه‎ و شبستانهای اطراف‎ آن‎ و یک‎ شبستان‎ وسیع‎ زمستانی‎ در طرف‎ شمال‎ حیاط مرکزی است. بنابر شواهد موجود، صفویان، زندیان و قاجار تعمیرات بنیادی در مسجد انجام داده‌اند و بخش‌هایی به آن افزوده اند.

بر بالای محراب و دیوارها كلمات مقدس و آیات قرآن با آجر و خط كوفی نوشته و بر بالای درب غربی مسجد هم سنگ نوشته ای قرار دارد كه تاریخ ورود شاه عباس صفوی در سال ۱۰۲۲ هجری قمری به شهر بروجردرا نشان می دهد.

یكی از دیدنی های مسجد جامع بروجرد منبر چوبی ۹پله آن است كه بسیار هنرمندانه ساخته شده و حكاكی روی آن، تاریخ ۱۶۰۸ هجری قمری را نشان می دهد. این بنا در گذشته به صورت یك مجموعه مشتمل بر مسجد، حمام، آب انبار ، غریب خانه( آبریزگاه كنونی)، میدان و دیگر متعلقات بوده كه امروزه بخشی از این آثار از بین رفته است. بنای موجود مسجد جامع بروجرد از نظر شکل از نوع مساجد تك ایوانی است كه دارای دو درب ورودی در جهت های شرق و غرب بوده و شامل یك حیاط مركزی مستطیل، ایوان، فضای گنبدخانه و شبستان های پیرامون آن و یك شبستان بزرگ زمستانی در طرف شمال حیاط مركزی است.

طبق پژوهش های انجام شده، قدیمی ترین بخش این مسجد، فضای زیر گنبدخانه است كه مربوط به اواسط قرن چهارم هجری است و شواهد آن در عمق ‎۱۸۰ سانتی متری از كف فعلی مسجد به صورت سالم یافت شده است. مسجد جامع بروجرد كه به شماره ۲۲۸ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بعنوان یكی از شاخص ترین بناهای تاریخی بروجرد در ایامسال مورد توجه مسافران و گردشگران است.

كاروا نسرای چشمک لرستان

كاروانسرای چشمک در استان لرستان

یکی دیگر از مکانهای تاریخی لرستان کاروانسرای چشمک می باشد که در منطقه چشمک از توابع شهرستان پلدختر و در مسیر راه باستانی شاپور خواست به خوزستان قرار گرفته است. شكل اصلی بنا به صورت چهار ضلعی و ارتفاع آن به ۵ متر میرسد طول و عرض با روی این كاروانسرا ۴۴* ۴۸ متر و محل ورود آن به طرف جنوب و هلالی شكل است و دارای ۱۲ اتاق و از دو قسمت ساخته شده است كه بخشی برای سكونت كاروانیان و بخشی ديگر جهت نگهداری چهارپایان مورد استفاده قرار گرفته است.

قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک در استان لرستان

این قلعه زیبا و جالب با ۵۳۰۰ متر مربع مساحت بر فراز تپه ای در مرکز شهر خرم آباد، با چشم اندازی فوق العاده زیبا قرار گرفته است. حریم این تپه باستانی، از شرق و جنوب غربی به رودخانه خرم آباد و از غرب به خیابان و محله دوازده برجی و از سمت شمال به خیابان فلک الافلاک محدود می شود.

فلک الافلاک به معنای« سپهر سپهران» است. قلعه فلک الافلاک با نام های گوناگونی در طول زمان شناخته شده است. دژ شاپورخواست، سابر خواست، قلعه خرم آباد، دوازده برجی و کاخ اتابکان از آن جمله اند. قلعه خرم آباد از دوره قاجار به بعد با نام فلک الافلاک ضبط شده است. با توجه به اینکه ممکن است دوازده برجی، اشاره ای به دوازده برج فلکی باشد، ممکن است نام فلک الافلاک نیز از همین جا ریشه گرفته باشد.

نام قدیم آن که به زمان ساسانیان بر می گردد، دژ شاپور خواست بوده و دارای ۸ برج مدور و دیوارهای مرتفع و محکم است. وسعت محوطه باستانی که محل واقعی تحولات تاریخی بناست، حدود ۴۰۰×۳۰۰ متر مربع و ارتفاع تپه با احتساب دیوارهای بنا از سطح خیابان های هم جوار حدود ۴۰ متر است. فضای داخلی بنای فعلی به چهار تالار نسبتا عظیم حول دو حیاط و تعدادی تالار و اتاق تقسيم شده است. ابعاد حیاط اول ۵/۲۲×۳۱ متر و ابعاد حیاط دوم ۲۱×۲۹ متر است. در محل ورود بنا در سمت شمال و در بدنه برج شمال غربی تعبیه شده است. دورتا دور قلعه را پرتگاهی مخوف فرا گرفته که دارای پوشش گیاهی است و راه ورود به فلک الافلاک را دشوارتر می کند.

نام قلعه فلک الافلاک به معنای آسمان نهم و بالاترین فلک است که به صورت مجازی دست نیافتنی بودن آنرا می رساند. احداث بنا بر فراز صخره های سنگی و اشراف کامل آن بر دره تاریخی خرم آباد و همچنین جاری شدن چشمه پر آب گلستان از دامنه شمالی تپه از خصوصیات اصلی بنا به شمار می آیند. از طرف ديگر نزدیکی قلعه فلک الافلاک با غارهای قبل از تاریخ دره خرم آباد و ديگر آثار دوران تاریخی مانند سنگ نوشته ، مناره آجری، آسیاب گبری، پل شاپوری و گرداب سنگی بیانگر پیوستگی تاریخی قلعه با آثار نامبرده است.

سنگ نوشته ای در استان لرستان

سنگ نوشته ای در استان لرستان

در مركز شهر خرم آباد( ضلع شرقی خیابان شریعتی) و در مسیر قدیمی شاپور خواست به خوزستان سنگ نوشته ای به شكل مكعب كه به صورت یكپارچه متصل به صخره ای طبیعی بوده است، قراردارد. ارتفاع متون كتبیه دار با احتساب دوپله در چهار ضلع سنگ نوشته ۳۴۴ سانتیمتر است این كتیبه به خط كوفی و زبان فارسی دور تا دور ستون سنگی تحریر شده است در زمان گذشته به بردنوشته مشهور بوده است.كتیبه با بسم الله آغاز شده و موضوع آن مربوط به حكم امیر اسفهسالار كبیر ظهیرالدین و الدوله معین الا سلام طغرل لتكین ابوسعید برسق در مورد بخشش علفچر در چراگاه های شاپور خواست و ممنوعیت بعضی سنت هایی ناپسند در عهد سلطنت ملكشاه سلجوقی به تاریخ ۵۱۳ هجری قمری است. این یادمان فرهنگی مربوط به دوره سلجوقی و به شماره ۳۹۸ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مناره آجری

مناره آجُری زیبا در استان لرستان

مناره آجُری یکی از آثار تاریخی شهر خرم آباد و مربوط به قرن چهارم هجری قمری است. این بنا با قدمتی حدود ۹۰۰ سال در جنوب خرم آباد و در کنار مکان شهر قدیمی شاپورخواست بر روی پایه سنگی بنا شده و حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد. قطر سطح زیرین مناره آجری ۵/۴ متر است و با طی کردن ۹۹ پله دورانی میتوان به بام مناره صعود كرد. بقاياي معماری سنگ و گچ با دیوارهای ضخیم در نزدیکی مناره( پارك، میدان شقایق فعلی) بیانگر وجود تاسیساتی مانند كاروانسرا و مسجد و …. گرداگرد بنا در گذشته است. باتوجه به سبك معماری بنا، احیانا تاریخ احداث آن به دوره فرمانروایی دیلیمان برمی گردد. بلندای آن بر اثر عوامل طبیعی كاهش یافته و اكنون با احتساب پایه سنگی، ارتفاع آن به ۳۰ متر می رسد. قطر بنا در پائین ترین قسمت به ۵/۴ متر كاهش می یابد. فضای داخلی مناره آجری از ۹۹ پله تشكیل شده است و محل ورود مناره در جبهه غربی روی سطح پایه قرار گرفته است. این بنا ارزشمند مربوط به دوره آل بویه( دیلمیان) است.

آسیاب گبری

آسیاب گَبری

آسیاب گَبری یکی از آثار تاریخی جنوب شهر خرم آباد است. این بنا درمحله قاضی آباد خیابان اول خرم آباد واقع شده و احتمالاً در شهر باستانی شاپورخواست کاربرد عمومی داشته است آسیاب گبری دارای ساختمانی مکعب مستطیل شکل است که طول آن ۲۶ متر و عرض آن ۶ متر و ارتفاع آن ۱۱/۵ متر است.ساختمان آسیاب را با استفاده از سنگهای تیشه خورده و قلوه سنگ همراه با ملات ساروج ساخته شده و تاریخ احداث آن مربوط به دوره ساسانیان است. این اثر تا دوره قاجار مورد استفاده مردم قرار گرفته است.

پل آجری

پل آجری در استان لرستان

پل آجری در مركز شهر خرم آباد و بر روی رودخانه گلال واقع شده است. این پل دو قسمت شرقی و غربی شهر را به هم وصل کرده و دارای ۲۴ چشمه طاق است. طول آن بیش از ۳۵۰ متر، پنهای آن ۵/۸ متر و ارتفاع آن از كف رودخانه تا روگذر پل ۸ متر است. مواد و مصالح آن در قسمت پایه ها از سنگ های تراشیده شده با ملات آهك و گچ و پایه های چشمه طاق ها از آجر ساخته شده است. برسینه ای شمالی پل كتیبه های سنگی نصب شده است كه با حروف مقطعه نوشته شده و بعنوان طلسم مشهور است.

بخش میانی پل و شاه نشین آن تشابه زيادي با شاه نشین پل خواجو در اصفهان دارد كه در اثر سیل خراب شده و مجددا با سیمان بازسازی شده است. این اثر باارزش در طول شاه سلطان حسین صفوی ساخته شده ومنسوب به حسین خان والی لرستان است. پل آجری در دوره قاجاریه به پل محسنیه معروف شد. این بنا به شماره ۲۳۵۴ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گردآوری: بخش گردشگری سرپوش

مرتبط:

آبشارهای لرستان را بشناسید

معرفی دریاچه دیدنی گهر لرستان

تنگه شیرز کوهدشت بهشت پنهان و گمشده لرستان

منطقه ی سنگ نوردی پل خواب

منطقه ی سنگ نوردی پل خواب در استان البرز و در کنار جادهٔ کرج – چالوس در ۷۰ کیلومترى تهران و در انتهاى یک جاده فرعى است. در این منطقه مکانى به نام تکیه سپه‌ سالار وجود دارد که چشم ‌انداز آن قلهٔ هفت‌خوان‌ها است. منطقه سنگ نوردی پل خواب نزدیک كرج و تقریبا در ۳۵ کیلومتری آن می باشد. دیواره پل خواب با توجه به ارتفاع زیاد آن محل مناسبی برای صعود كننده های sport و big wall  بوده و از دیر باز مورد توجه سنگ نوردان كرجی و تهرانی قرار گرفته است.

منطقه سنگنوردی پل خواب

دیواره پل خواب با توجه به تنوع زیاد مسیر ها امكان تمرین برای همه سطوح را فراهم كرده و همچنین محل مناسبی برای تمرین صعود های مصنوعی و دیواره ای می باشد به طوری كه اكثر سنگ نوردان كه قصد صعود دیواره علم را دارند از اوایل بهار به تمرین بر روی این دیواره مشغول می شوند. با توجه به پتانسیل بالایی كه این منطقه دارد و هر هفته میزبان سنگ نوردان زیادی است معرفی مسیر های آن در درجه اول اهمیت قرار می گیرد به طوری كه هر شخصی با توجه به توانایی خود نوع مسیر را انتخاب می نماید. دیواره از پای آن تا قله حدود ۱۵۰ متر ارتفاع دارد و بلند ترین مسیر صعود آن ۱۱۰ متر می باشد. البته از مسیر های دیگر هم می شود صعود دیواره را تمام كرد كه نیاز به كار با ابزار دارند.

منطقه سنگنوردی پل خواب
مسیر دسترسی:
پل خواب از كرج ۳۵ كیلومتر فاصله دارد و فاصله ان از اول سد كرج تا دیواره حدود ۱۵ كیلومتر بوده و در منطقه ای به نام پل خواب قرار گرفته كه توسط  پلی فلزی به ورودی روستای مورود متصل می شود. از پای جاده تا دیواره یك مسیر صعود خاكی با شیب متوسط ۴۵ تا ۵۰ درجه قرار گرفته كه برای صعود آن حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان لازم است. برای دسترسی به این منطقه بدون وسیله نقلیه شخصی باید در میدان اصلی كرج مینی بوس یا سواری های گچسر را سوار شده و در روبروی دیواره كه همان منطقه پل خواب است پیاده شوید.

مرتبط:

سفر به دریاچه ولشت گوشه ای از بهشت چالوس

همه چیز در مورد آبشار سواسره چالوس که باید برای سفر به این طبیعت زیبا بدانید

شهرستانک _ییلاق ناصرالدین شاه قاجار

قلعه کانوی _یکی از قلعه های باشکوه جهان

قلعه کانوی در شهر زیبای کانوی در ساحل شمالی ولز قرار گرفته است. قلعه کانوی به عنوان نمونه ای از بهترین معماری نظامی اواخر قرن سیزده و اوایل قرن چهارده در اروپا در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

قلعه کانوی در انگلستان قرار دارد و یکی از مستحکم ترین قلعه های قرون وسطایی در ساحل شمال ولز( Wales) است. ولز ‎از پادشاهی های گذشته است که امروزه همراه با انگلستان، اسکاتلند و ایرلند شمالی کشور بریتانیا را تشکیل می دهند. مرکز ولز شهر کاردیف است. ولز در جنوب غربی جزیره بریتانیا واقع است و از سوی شرق با انگلستان هم مرز است.

قلعه کانوی

قلعه کانوی به وسیله پادشاه ادوارد اول بین سال های ۱۲۸۳ تا ۱۲۸۹ ساخته شده است. این قلعه بعنوان یکی از برترین آثار معمار James of St. George شناخته می شود.

قلعه کانوی، قسمتی از یک پروژه گسترده برای ایجاد استحکامات دفاعی شهر کانوی احداث شد، تخمین زده می شود که در آن زمان ۱۵٫۰۰۰ پوند برای ساخت قلعه هزینه شده بود. قلعه کانوی در جنگ هایی که در چند قرن بعد رخ داد نقش مهمی داشت و در زمانهای گوناگون در نبردها بعنوان پناه‌گاه از آن استفاده شده است.

قلعه کانوی

قلعه کانوی، پس از وقوع جنگ داخلی در سال ۱۶۴۲، به وسیله نیروی های چارلز اول تسخیر شد و در سال ۱۶۴۶ به تصرف ارتش پارلمانی در آمد بعد از آن قلعه توسط ارتش پارلمانی تقریباً خراب شد تا از هر گونه هرج و مرج در آن زمان جلوگیری گردد و سر انجام در سال ۱۶۵۵ بطور کامل در هم کوبیده شد و جز خرابه چیزی از آن باقی نماند.

blank

قلعه کانوی، در اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ از جاذبه های توریستی بالاخص برای نقاشان قرار گرفت. در نیمه دوم قرن ۱۹ بازسازی اولیه این قصر انجام شد و تعداد بازدیدکنندگان آن روز به روز افزایش یافت و در قرن ۲۱ قلعه کانوی به یکی از جذاب ترین جاذبه های توریستی در ولز تبدیل شد.

مرتبط:

عجایب شهر/هتلی مجل از کانتینرهای بازیافتی در لندن

دانستنی‌های سفر به لندن + بهترین زمان سفر

ساعت بیگ‌بن، معروف‌ترین نماد تاریخی شهر لندن

موزه اوفیتزی ارمغان پرشکوه هنر رنسانس

تماشای آثار هنری و تاریخی به جا مانده از جوامع گذشته برای هر فردی هیجان‌انگیز است، دیدن این آثار موجب آشنایی افراد با تفکر جامعه قبل از خود می‌شود و سفری در زمان برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. موزه‌ها از مکان‌هایی هستند که این تجربه هیجان‌انگیز و سفر در زمان را برای بازدیدکنندگان خود به همراه دارند.

موزه «اوفیتزی» نیز از مجموعه‌های ارزشمندی است که در مرکز تاریخی شهر فلورانس در ناحیه توسکانی ایتالیا قرار گرفته و مملوء از شاهکارهای هنری است. موزه اوفیتزی یکی از مهم‌ترین و پربازدیدترین موزه‌های ایتالیا و جهان به حساب می‌آید که مجموعه‌های ارزشمندی به ویژه آثاری از هنرهای دوره رنسانس را در خود جای داده است.

موزه اوفیتزی

ساختمان این موزه در ابتدا دفتر و اداره‌ای برای تجار و قضات فلورانس بود که بین سال‌های ۱۵۶۰ تا ۱۵۸۰ توسط واساری ساخته شده است. یکی از طبقات این ساختمان که جزء دارایی‌های شخصی یکی از خانواده‌های اشراف‌زاده ایتالیا بود، به گالری شخصی این خانواده که علاقه‌ زیادی به جمع‌آوری آثار هنری داشتند، تبدیل شد. این گالری معروف که در آن مجسمه، نقاشی، جواهرات، نسخ خطی، سنگ‌های قیمتی، سکه و پرتره‌های حکاکی شده سنگی کوچک، ابزارهای علمی و حتی اسلحه را در خود جای داده، به یکی از باارزش‌ترین و جالب‌ترین مجموعه‌های دنیا تبدیل شده است.

آثار معروف موجود در این قسمت به واسطه هنردوستی این خانواده اشراف‌زاده ایتالیایی است که جمع‌آوری آن‌ها باعث شد اوفیتزی در سال ۱۸۶۵ به موزه تبدیل شود و اتاق‌های زیادی از ساختمان موزه به محلی برای نمایش نقاشی‌های قرن ۱۵ تا ۱۸ میلادی اختصاص پیدا کند.

شکل موزه به صورت هزارتویی بلند و یو مانند است که آثار در آن به ترتیب زمانی چیده شده‌اند و بازدیدکنندگان می‌توانند توالی اتفاقات و نوآوری‌هایی که در طول قرن‌ها رخ داده است‌ را به خوبی ببینند و تجربه هیجان‌انگیزی داشته باشند.

موزه اوفیتزی

یکی از دلایل تجربه هیجان بازدیدکنندگان این موزه، نقاشی‌ها و آثار قرن ۱۴ آن است؛ این آثار شامل شاهکارهای هنرمندانی چون «لئوناردو داوینچی»، «سیمونه مارتینی»، «پیرو دلا فرانچسکو»، «جوتو دی بوندونه»، «فرا آنجلیکو» و هنرمندان برجسته آلمانی، هلندی و… است.

کشور ایتالیا و شهر فلورانس وجود موزه «اوفتیزی» را مدیون آخرین بازمانده خاندان مدیچی است، چرا که «آنا ماریا» در سال ۱۷۴۳ این گالری را به توسکانی(ناحیه‌ای در ایتالیا به مرکزیت فلورانس) بخشیده و تاکید کرده است که میراث این گالری باید در دسترس عموم قرار گیرد و تمام مردم بتوانند از آن بازدید کنند.

از آثار موزه اوفیتزی می‌توان به مجموعه نقاشی‌های «چیمابوئه» و «جوتو دی بوندونه» اشاره کرد که در واقع می‌تواند شروع‌ بازدید برای علاقه‌مندان این موزه باشد. اولین سالن این موزه حس بودن در کلیسایی باستانی را برای بازدیدکنندگانش به ارمغان می‌آورد و علاقه‌مندان به این موزه هم‌چنین با چشم‌اندازی زیبا از کلیسای مینیاتو، باغ باردینی و پل زیبای پونته وچینو بر فراز رودخانه آرنو روبه‌رو خواهند شد.

موزه اوفیتزی

از دیگر آثار موجود در این موزه نیز می‌توان به نقاشی مشهور تولد ونوس و پریماورا اثر «ساندرو بوتیچلی»، نقاش مشهور فلورانسی دوران رنسانس اشاره کرد. این موزه هم‌چنین میزبان اثر «خانواده مقدس» میکل‌آنژ در قلب خود است. از دیگر نقاشی‌های مطرح این موزه می‌توان به نقاشی «ونوس» اثر تیتان و نقاشی‌های لئوناردو داوینچی اشاره کرد.

بازدیدکنندگان این موزه معتقدند که «اوفتیزی» گنجینه‌ای ارزشمند از اشیاء گوناگون است که با گذر زمان باز هم از چیزهای تازه‌ای برای علاقه‌مندان به این فضا و حوزه رونمایی می‌کند.

یکی از نکات قابل توجه در مورد این موزه امضای تفاهم‌نامه همکاری مسئولان آن با انجمن جهانی اسلام است. هدف از ایجاد این تفاهم‌نامه اجرای طرح‌های آموزشی و فرهنگی با هدف معرفی تمدن اسلام، حمایت از طرح‌های توسعه آموزش و ترویج گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها، معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی به شکلی صحیح، تحکیم و تقویت پیوندهای دوستی و تفاهم متقابل میان جوامع بوده است.

در این تفاهم‌نامه دو طرفه، علاوه بر اهمیتی که به نقش موزه‌ها در تقویت تبادل فرهنگی و فعالیت‌های آموزشی داده شده، تلاش خواهد شد تا سمینارها و دوره‌های آموزشی نیز برگزار شود.

منابع:

www.uffizi.it

theculturetrip.com

مرتبط:

قصر وکیو _از زیباترین بناهای تاریخی فلورانس

کلیسای جامع فلورانس

باغ های بوبولی در ایتالیا، نگین شهر فلورانس

گردشگری ایران در سایه کرونا _کاهش چشمگیر سفر

کاهش چشمگیر سفر همزمان با شیوع ویروس کرونا باعث رکود صنعت گردشگری شده است.

کنفرانس خبری آنلاین گردشگری و کرونا با تمرکز بر وضعیت کسب و کار‌های کوچک، امروز (۱۸ شهریورماه) با حضور کارشناسان گردشگری برگزار شد. در این نشست تحلیلی وضعیت صنعت و پیش‌بینی افزایش شدید سفر در پایان سال، فرصت‌های آینده‌ گردشگری، اهمیت سفرپاک و مسئولانه و نقش ساختارها مطرح شد.

در این مراسم علی طالشی، کارشناس حوزه‌ گردشگری با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری در رشد و توسعه‌ جامعه و عدالت اجتماعی و توزیع ثروت گفت: از اوایل دهه‌ ۸۰ در کشور که مردم با گردشگری محلی و داخلی به واسطه‌ تور‌های تفریحی و ظهور اینترنت آشنا شدند و به واسطه‌ ظهور اماکن اقامتی کوچک همچون بومگردی‌ها، دیگر مقاصد گردشگری، منحصر به سواحل شمال و جنوب و شهر‌های بزرگ نیست، بلکه کم‌کم اقتصادی شکل گرفته که تبدیل به شریان‌ها، رگ‌ها و مویرگ‌های رشد اقتصادی در جوامع کوچک و محلی شد. این جریان اقتصادی که به نوعی سرریز درآمد مناطق شهری و پردرآمدتر به مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی بود، با خود نه فقط درآمد برای جوامع محلی و کسب‌وکار‌های مستقر در آن‌ها فراهم کرد بلکه به عدالت اقتصادی و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته، احیای جوامع محلی، مهاجرت معکوس و حفظ محیط زیست کمک کرد.

او در زمینه‌ اثرات کلی کرونا بر جامعه و اقتصاد محلی و کوچک گردشگری اظهار کرد: امروز همه‌ ما در خانه‌ها و محل کارمان در شهرها، از عوارض مبارزه با کرونا در امان نبوده‌ایم.

طالشی با بیان اینکه این بیماری متاسفانه جان هزاران نفر از هموطنان ما را گرفته و بیکاری و مشکلات اقتصادی و استرس‌های تنهایی و سفر نرفتن باعث ایجاد مشکلات زیادی شده است افزود: آن وجهه از اثرات کرونا که هنوز از معرض دید اکثر ما پنهان مانده، اتفاقی است که برای میلیون‌ها ایرانی شاغل در کسب‌وکار‌های کوچک گردشگری در شهر‌های کوچک و روستا‌ها افتاده آسیب‌هایی است که به آن‌ها خورده است.

این کارشناس گردشگری افزود: حتی پس از واکسیناسیون گسترده و کاهش ابتلا به کرونا هم صنعت گردشگری، تا سال‌های سال تحت تاثیر ویروس کرونا خواهد بود و عادات سفر هیچگاه به قبل باز نمی‌گردند.

او ادامه داد: اگر همین امروز تمامی مسئولان، کارشناسان و کسب‌وکار‌های بزرگ ملی، برای آن اقدامی نکنند، باید منتظر فاجعه‌ای بزرگ در کشور بود، ولی از طرفی دنیایی از فرصت‌ها در سایه‌ تغییر عادات سفر همچون تغییر اجباری از گردشگری بین‌المللی به داخلی و سفر‌های نزدیک ایجاد شده است که می‌توان در سایه‌ آن‌ها رشد گردشگری را شاهد باشیم.

در ادامه این برنامه آماری از کرونا و گردشگری ارائه شد به طوری که این آمار نشان می‌دهد که تمایل مردم به خرید آنلاین که به صنعت گردشگری هم وارد شده، گردشگری داخلی به جای گردشگری بین‌المللی، تکثر و تعدد سفر‌های کوتاه به جای سفر‌های بلند و فصلی، تمایل مردم به سفر‌های به مناطق نزدیک (سفر به نزدیک یا Go Near)، استفاده از ماشین شخصی به جای هواپیما و قطار و اتوبوس، افزایش سفر‌های برنامه‌ریزی نشده و یا برنامه‌ریزی شده در زمان کم، تمایل به استفاده از ساختار رزرو جا و اماکن اقامتی به هدف افزایش ضریب اطمینان از بهداشت سفر، سفر به مناطق متنوع‌تر و دوری از مراکز شهری، از اتفاقاتی است که در حال حاضر در صنعت گردشگری در حال وقوع است.

او به رشد سفر در اواسط اردیبهشت و شهریورماه به اماکن اقامتی اشاره کرد، گفت: به زودی چه بخواهیم چه نخواهیم، شاهد انفجار سفر در کشور و به خصوص نوروز ۱۴۰۰ خواهیم بود که در آن هم همچنان کرونا با ماست و باید برای توزیع سفر به جای مناطق توریستی عادی به مناطق متنوع‌تر، آموزش سفر مسئولانه و حفظ بهداشت و نظارت بیشتر آماده شویم که نقش ساختارهای گردشگری در این زمینه حائز اهمیت و تاثیرگذار خواهد بود.

در ادامه این برنامه شهاب شهوازیان، کارشناس دیگری در حوزه گردشگری، به اقدامات نوآورانه و خلاق این سامانه در طی بحران کرونا اشاره کرد و گفت: «مردمی که از راه‌های خاص سفر و مقصد گردشگری خود را انتخاب می‌کنند، به بهداشت و رعایت شیوه نامه‎ها حساسیت بیشتری دارند و بنابراین از اقدامات موثر که می‌تواند کمک و یا فرهنگ‌سازی و الگو برای شرکت‌ها، سازمان‌های مسئول و سفر مسئولانه و پاک باشد، افزایش نظارت و آموزش‌هایی است که هم به میزبانان و هم مهمانان برای حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی مبارزه با کرونا در سفر داده شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

مرتبط:

نیازمند آموزش گردشگری مسئولانه هستیم

بخشودگی‌ مالیاتی _راه نجات صنعت گردشگری از چالش کرونا

باید فکری به حال معیشت فعالان حوزه گردشگری کرد

احداث فضای شهری باباکوهی شیراز آغاز شد

شهردار منطقه سه شیراز با بیان اینکه عملیات فضای شهری باباکوهی با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان واقع در خیابان باباکوهی حدفاصل بولوار آزادی تا بولوار جمهوری اجرا می‌شود، اظهار کرد: فضای شهری باباکوهی با حفظ دید آرامگاه باباکوهی احداث می‌شود.

مسعود طهماسبی در مراسم کلنگ زنی این پروژه با اشاره به اینکه همکاری با ارتش برای اجرای پروژه احداث فضای شهری بابا کوهی باعث افتخار است، اظهار کرد: احداث پروژه فضای شهری باباکوهی از پروژه‌های شاخص این منطقه است که فاز اول از بلوار آزادی تا بلوار جمهوری بوده و فاز دوم آن با احداث پل سبز بر روی محور بلوار جمهوری و ارتباط با مجموعه باباکوهی اجرا می‌شود

وی با اشاره به اینکه این پروژه با در پیش گرفتن رویکرد اجتماعی، فرهنگی احداث می‌شود و منطبق بر رویکرد اکولوژیک محیط است، افزود: این پروژه در فضایی به مساحت ۱۳ هزار متر مربع و با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود که شامل ۶۰۰ متر مسیر دوچرخه سواری، فضای سبز و نورپردازی است و تلاش داریم طی مدت زمان ۹ ماه آن را بهره برداری کنیم.

شهردار منطقه سه شیراز ایجاد ورودی و محل اتصال بین طبیعت و شهر و ارتفاعات آرامگاه باباکوهی، توسعه فضای سبز شهری، افزایش سرزندگی، تقویت روابط اجتماعی، ایجاد محیط مناسب گردشگری را از اهداف احداث پروژه فضای شهری باباکوهی دانست و تصریح کرد: شهرداری منطقه سه طی هشت ماه گذشته بیش از ۲۰ پروژه فضای شهری را طراحی کرده است که همزمان با این آئین سه پروژه آن کلنگ زنی شده و مابقی پروژه‌ها به چرخه کلنگ زنی و افتتاح خواهد رسید.

طهماسبی خاطرنشان کرد: پروژه‌هایی که در سطح این منطقه اجرایی می‌شود، با نگاهی متوازن اجرا شده که این موضوع نشان از توزیع عدالت در مناطق شهری دارد زیرا براساس اعلام نظر شهردار شیراز، منطقه سه حساس‌ترین منطقه شهری است.

وی با اشاره به برخی از پروژه‌های در حال اجرای شهرداری منطقه سه شیراز افزود: اتصال شهرک سعدی به کمربندی شرق شیراز، ساماندهی محور خرامه، تعیین تکلیف خیابان حاج عزت، جا به جایی شبکه برق، تکمیل و بهسازی آرامگاه سعدی و همچنین احداث ۱۰ پارک در سطح منطقه که اجرای آنها در دستور کار است و در حال حاضر نیز سه پارک با پیشرفت فیزیکی بیش از ۴۰ درصد در حال اجراست از پروژه‌های اجرایی منطقه سه است که با احداث این پارک‌ها سرانه فضای سبز این منطقه به پنج هکتار افزایش می‌یابد.

شهردار منطقه سه شیراز از دیگر پروژه‌های این منطقه یاد کرد و افزود: پیست دوچرخه سواری به طول سه کیلومتر در ارتفاعات کوهستان نور با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دهه فجر بهره برداری می‌شود و طراحی بیست فضای شهری و احیای محور عرفان، پیاده رو سازی و اجرای ۱۰ پروژه خرد و کلان در منطقه است.

وی با بیان اینکه عملیات فضای شهری باباکوهی با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان واقع در خیابان باباکوهی حدفاصل بولوار آزادی تا بولوار جمهوری اجرا می‌شود، اظهار کرد: فضای شهری باباکوهی با حفظ دید آرامگاه باباکوهی احداث می‌شود.

منبع:ایمنا

مرتبط:

باباکوهی شیراز گردشگاهی آرامش بخش

راهنمای سفر به شیراز/ اماکن دیدنی

ساحل _رویای فراموش‌شده بندرنشینان

نبود توجه کافی به رعایت حریم ساحل در توسعه شهری بندرعباس و ورود بی رویه فاضلاب شهر به دریا ، شهر را از ماهیت بندری خود خارج کرده و شهروندان را از استفاده از این موهبت الهی محروم کرده است.

تلاش برای رسیدن به توسعه و پیشرفت امری است که همه جوامع دنبال آن بوده و هستند اما نباید فراموش کرد که تحقق این امر نیاز به مطالعه و بررسی منطقی همه جوانب و در نظر گرفتن پیامدهاست.

نبود توجه کافی به این امر در بندرعباس، باعث شده اکوسیستم دریایی تحت الشعاع قرار گیرد و نه تنها صدای اعتراض افراد بومی و محلی و کارشناسان محیط زیست بلند شود بلکه دل هر گردشگری که در این شهر گذران وقت می‌کند نیز به درد آید.

با گردشی در شهر بندرعباس و نگاهی اجمالی به نوار ساحلی این شهر به نبود هماهنگی میان تلاش برای توسعه و توجه به ماهیت بندری شهر پی خواهیم برد تا جایی که عملاً ساحل، به همان شکل که در ذهن برای یک شهر زیبای بندری تداعی می‌شود دیگر وجود ندارد.

ایجاد زیر ساخت‌های شهری و ساخت و سازهای بی برنامه بدون در نظر گرفتن حریم ساحل از یک سو و سرازیر شدن فاضلاب از بافت فرسوده، شهرک نیروی دریایی و پساب غیراستاندارد تصفیه‌خانه بندرعباس از سوی دیگر ساحل را برای بندرنشینان صرفاً به یک خاطره خوش در ایام دور تبدیل کرده است.

این مسئله تا جایی باعث نارضایتی شهروندان شد که هشتگ “بندرعباس من کجاست؟ ” در فضای شبکه‌های اجتماعی به‌طور گسترده‌ای منتشر شد و شهروندان سعی کردند تا توجه مسئولان را به موضوع مهم ساحل‌خواری و از بین رفتن بافت ۱۵ کیلومتری ساحل بندرعباس جلب کنند.

 

مقصر مردم هستند یا مسئولان؟

درد دل هر شهروند بندرعباسی خود مثنوی هفتاد من است، شهروندانی که قدم زدن بر ماسه‌های داغ ساحل کم کم به خاطره‌هایشان می‌پیوندد و از یاد خواهند برد تماشای غروب در ساحل بدون استنشاق بوی تند فاضلاب چه لذتی خواهد داشت.

یکی از همین شهروندان می‌گوید: عملاً ساحل استفاده‌ای برای ما ندارد، دیواره‌های سنگی زیبایی ساحل را گرفته و به جای اینکه روی شن‌های ساحل قدم بزنیم باید پشت این حصارها بایستیم و به دریا خیره شویم.

شهروند دیگری معتقد است: هرجای دنیا که بروی شهرهای بندری هر نوع ورزش و تفریح آبی که بخواهی دارند، مردم شهر هم درآمد خوبی از ارائه این تفریح‌ها دارند اما چند سال است ساحل را از بندرعباس گرفته‌اند و هیچ تفریح و ورزش ساحلی برای مردم نمانده است؛ دریای بندرعباس تنها یک محل ترانزیت شده برای کسب در آمد تهرانی‌ها.

یکی از شهروندان میانسال بندرعباس نیز می‌گوید: وقتی به عکس‌های چند سال پیش بندرعباس نگاه کنیم، ظلمی که به این شهر و مردمش شده را می‌فهمیم، فرهنگ این مردم با دریا گره خورده است، بندرعباسی‌ها از دل دریا آمده‌اند، کسی که ساحل را تخریب می‌کند بر ریشه این مردم تیشه می‌زند.
دیگری همه را مقصر تخریب ساحل می‌داند، چه مردم و چه مسئولان: عمده مشکلات سواحل به خاطر بی‌توجهی و سردرگمی مسئولان است اما نباید فراموش کرد که خود مردم هم تا حدودی مقصرند و در ساحل زباله می‌ریزند و آن را آلوده می‌کنند اما باز هم این مسئله مسئولان را تبرئه نمی‌کند. به فاضلابی که وارد ساحل سورو که یکی از قدیمی ترین محلات و زیباترین ساحل بندرعباس است نگاه کنید، سال هاست اعتراض می‌کنیم و سال هاست وعده پیگیری و حل معضل داده شده اما تا همین لحظه هیچ اقدامی نشده است و فاضلاب مجموعه ساختمانی نیروی دریایی هنوز هم وارد ساحل می‌شود.

 

پیشنهاد توسعه عمودی به جای افقی در شهرهای بندری

محمد درویش کارشناس محیط زیست با بیان اینکه در برخی شهرها از جمله بوشهر و بندرعباس شاهد بروز تغییراتی در خط ساحلی هستیم، می‌گوید: با توجه به اینکه سواحل یکی از مهم‌ترین اکوتن‌ها هستند در واقع ما بیشترین تنوع زیستی و تخم‌ریزی را در سواحل داریم، وقتی سواحل از عملیات تکنوژنیک متأثر می‌شوند در حقیقت ما با پدیده ساحل خالی به بهانه توسعه روبرو می‌شویم که می‌تواند اثرات جبران ناپذیری بر اکوسیستم دریایی باقی بگذارد.

وی ادامه می‌دهد: باید قبل از تدوین سند جامع توسعه شهر یک سری از متخصصان محیط زیست، شهرسازی و زمین شناسی تحقیق و بررسی‌های لازم را در همه جوانب انجام دهند و بر اساس آمایش شهرسازی این زمین طراحی شود، اگر مسئله محقق شود و ارزیابی وضع زمین به درستی انجام شود، می‌توانیم شاهد کمترین طبعات توسعه در ساحل باشیم.

این کارشناس محیط زیست معتقد است: جایی که امکان توسعه افقی وجود ندارد به جای اینکه به سمت دریا پیشروی کنیم و اکوسیستم دریایی را به سوی نابودی پیش ببریم بهتر است به توسعه عمودی روی بیاوریم که به مراتب خطر کمتری همراه دارد.

درویش در ادامه به معضل ورود فاضلاب و پساب به سواحل بندرعباس اشاره کرده و می‌گوید: با وجود اعتراضات موجود، ورود فاضلاب به سواحل و دریا همچنان ادامه دارد. اگر در نظر داریم کیفیت اکوسیستم را رعایت کنیم، باید اولویت دولت این باشد که به سرعت تصفیه‌خانه‌های لازم احداث شود و اجازه ندهند یک لیتر فاضلاب و پساب بدون تصفیه وارد خلیج فارس و عمان شود، در این باره حتی نگرانی جدی نسبت به کاهش کیفیت آبزیان و نابودی جزیره مرجانی وجود دارد که تبعات این مسئله می‌تواند بر کیفیت غذای مردم نیز اثر بگذارد.

 

مخالف تخریب ساحل هستیم

اسلام باوقار رئیس شورای شهر بندرعباس در این رابطه می‌گوید: مخالف تخریب ساحل هستیم و با هر کس که به این کار مبادرت کند برخورد خواهد شد ولی از زمانی که این دوره از شورا روی کار آمد ساحل تصرف و تخریب شده بود و تنها کاری که توانستیم بکنیم بهسازی وضع ساحل بود.

وی ادامه می‌دهد: چیزی که از اسکله بندرحقانی تا اسکله صیادی مشاهده می‌شود بحث بهسازی ساحل بوده که به شهر کمک کرده است، در ادوار گذشته ساحل به این صورت وجود نداشته است و در واقع یک دیواره بود که عقب نشینی کرد و تخریب شد و آنچه مشاهد می‌شود بهسازی برای ساخت پیاده رو، خیابان و دیگر مسائل بوده است.

باوقار معتقد است: در مکان‌هایی مانند خواجه عطا و حاشیه ساحلی، بلوار کشیده شده بود و تنها کاری که شهرداری انجام داده است بهسازی ساحل بود، ما به شدت مخالفیم که ساحل شن و ماسه‌ای تخریب شود و قطعاً با این قبیل مسائل و تخلف جدی برخورد خواهیم کرد.

ساحل خواری تا حدی در شهر بندرعباس به امری معمول تبدیل شده که اراضی بناهای مهم دولتی و خصوصی مانند استانداری یا بازار جدید ماهی فروشان، ماحصل تخریب ساحل و پر کردن دریاست.

بی توجهی مسئولان و متولیان وقت در طراحی و معماری شهری نیز باعث شده تا بندرعباس از چهره یک شهر بندری آنگونه که شایسته است، محروم بماند و شهروندان نتوانند از نعمت ساحل بهره‌مند شوند و عملاً سیمای امروز بندرعباس با آنچه در ذهن و خاطره ساکنان اندکی قدیمی‌تر شهر نقش دارد فاصله زیادی دارد.

اکنون از بندری بودن شهر چندین تن آهن در اسکله‌ها، نمای سنگی زمخت و بوی نامطبوع فاضلاب شهری در نوار ساحلی باقی مانده که علاوه بر چهره زشت و ناشکیل شهر، زندگی و اکوسیستم دریایی را نیز تحت تأثیر قرار داده است بنابراین شاید وقت آن رسیده باشد که برای یافتن پاسخ “بندرعباس من کجاست؟ ” اولاً مداخلات در ساحل متوقف شود و پس از آن از هر اقدامی که اکوسیستم بی‌نطیر بندر را برهم میزند جلوگیری شود؛ شاید بار دیگر بندرعباس خاطره‌انگیز سال‌های نه چندان دور، احیا شود.

گزارش از: سمانه کمالی باغستانی، خبرنگار ایمنا

مرتبط:

ساحل چمخاله _ساحلی اروپایی در گیلان

ساحل ناواگیو _تمثیلی از کشتی یونانی جزیره کیش

هتل ‌های ساحلی کیش

نیازمند آموزش گردشگری مسئولانه هستیم

مدیرعامل شرکت اجاره‌ اماکن اقامتی در حوزه گردشگری گفت: بر اساس ارزیابی رفتار مسافران طی ماه‌های اخیر، در حالی پیش بینی می‌شود با انفجار سفر در تعطیلات نوروز مواجه هستیم که کرونا تعدیل نشده است، بنابراین نیازمند آموزش گردشگری مسئولانه هستیم.

علی تالشی روز سه شنبه در وبیناری که با عنوان تاثیر بحران کرونا و فضای گردشگری جهان و ایران برگزار شد، گفت: امروز یک روز عادی نیست، یکی از مهم‌ترین اتفاقات اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی کشور در سایه کرونا در حال وقوع است و برای آن امروز کنار هم جمع شده‌ایم تا هرگونه کمکی برای جلوگیری از فاجعه می‌توان کرد، انجام دهیم و فرصت‌های رشد هم به جامعه گردشگری کشور معرفی شود.

وی افزود: جایگاه گردشگری هنگامی که در مورد این صنعت صحبت می‌شود را در کنار سایر صنایع قرار دادن، اجحاف به میلیون‌ها کسب و کار کوچک و آدم‌های عادی فعال در این صنعت است.

سفر رشد جامعه بشری را تسریع کرد

این فعال حوزه گردشگری گفت: اگر سفر نبود انسانِ امروز با این همه رشد و پیشرفت هم نبود و با جوامع محصور در کلونی‌های خود، هیچگاه چنین دنیایی را شاهد نبودیم و هرچه ابزار و امکانات سفر بیشتر شد، رشد جامعه‌ بشری در جهان هم تسریع شد و هرجایی از دنیا که در فراهم کردن این زیرساخت‌ها عقب ماند، از قافله‌ی رشد عقب ماند.

مدیر عامل اتاقک گفت: سفر چه ماهیت تفریحی داشته باشد و چه ماهیت کسب‌وکار و تجارت، در طی هزاران سال، صنعت امروز گردشگری را شکل داد که به یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین صنایع جهان برای رشد و پیشرفت جوامع بدل شد.

وی با بیان این که صنعت گردشگری چند خصوصیت مهم دارد، که آن را بدل به یکی از مهم‌ترین ارکان رشد جوامع کرده، گفت: که اگر آن را درک کنیم، متوجه می‌شویم که چه اتفاقی در این ۶ ماه به خصوص در ایران افتاده است.

وی افزود: اول اینکه گردشگری یکی از بزرگ‌ترین صنایع جهان است که برای بسیاری از کشورهای جهان به عنوان مهم‌ترین و درآمدزاترین صنعت کشور عمل می‌کند. اگرچه ایران در این بین از قافله‌ گردشگری جهانی عقب افتاده اما لازم است روندهای اثرگذاری این صنعت را از سه بعد در ایران بررسی کنیم.

طالشی ادامه داد: از بعد اقتصادی، از اوایل دهه‌ ۸۰ در کشور که مردم با گردشگری محلی و داخلی به واسطه‌ تورهای تفریحی و ظهور اینترنت آشنا شدند، دیگر مقاصد گردشگری تنها سواحل شمال و جنوب و شهرهای بزرگ نیست بلکه کم‌کم اقتصادی شکل گرفت که تبدیل به شریان‌ها، رگ‌ها و مویرگ‌های رشد اقتصادی در جوامع کوچک و محلی شد.

کمک به مهاجرت معکوس با توسعه گردشگری

این فعال حوزه گردشگری گفت: این جریان اقتصادی که به نوعی سرریز درآمد مناطق شهری و پردرآمدتر به مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی بود، با خود نه فقط درآمد برای جوامع محلی و کسب‌وکارهای مستقر در آنها فراهم کرد بلکه به عدالت اقتصادی و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته کمک کرد. این روند حتی باعث ایجاد روند مهاجرت معکوس هم شد و کسانی که برای کار به شهرهای بزرگ می‌رفتند، در شهرها و روستاهای خود با راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک که نماد آن اقامتگاه ها و بومگردی ها بود اقدام به کارآفرینی هرچند در مقیاس کوچک کردند.

وی گفت: در این مدت، تعداد زیادی خانه‌های متروک برای اقامت مهمانان بازسازی شد و چقدر کسب‌وکارهای حاشیه‌ای آنها توانستند با تکیه بر درآمد گردشگران داخلی، زنده بمانند و رشد کنند.

تالشی با بیان این که اثر این روند در ایران تنها مالی و اقتصادی نبود، گفت: این اتفاق به حفظ و رویندگی فرهنگ محلی نیز کمک کرد و خرده‌فرهنگ‌هایی که در سایه مهاجرت به شهرهای بزرگتر در حال نابودی بودند زنده شدند و نه تنها دیگر خود را در سایه هضم در دل فرهنگ رایج و شهری نمی دیدند، بلکه به خود افتخار هم کردند و آن را در رسانه‌ها به اشتراک گذاشتند.

وی گفت: از بعد محیط زیستی این روند باعث حفظ و نگهداری و مشارکت جوامع محلی از ذخایر طبیعی و طبیعت هم شد و به خصوص صنعت بومگردی و اقامتگاه های اقتصادی که رونقشان به طور مستقیم وابسته به محیط اطراف است، بیشترین نقش را در این امر ایفا کرده است.

مدیر عامل اتاقک اضافه کرد: امروز همه‌ ما در خانه‌ها و محل کارهایمان در شهرها، از عوارض مبارزه با کرونا در امان نبوده‌ایم. از بیماری که متاسفانه جان هزاران نفر از هموطنان ما را گرفته تا بیکاری و مشکلات اقتصادی و استرس‌های تنهایی و سفر نرفتن. اما آن وجهه از اثرات کرونا که هنوز مخفی مانده و از معرض دید اکثر ما پنهان مانده، اتفاقی است که برای میلیون‌ها ایرانی شاغل در کسب‌وکارهای کوچک گردشگری در شهرهای کوچک و روستاها افتاده است.

گردشگری در مسیری بی بازگشت

این فعال حوزه گردشگری گفت: طبق آمار، حتی پس از واکسیناسیون گسترده و کاهش ابتلا به کرونا صنعت گردشگری تا سال‌های سال تحت تاثیر ویروس کرونا خواهد بود و عادات سفر هیچگاه به قبل باز نمی‌گردند و به همین دلیل به جرات می‌گویم اگر هرچه سریعتر ابعاد اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی آن بررسی نشده و اگر همین امروز تمامی مسئولان، کارشناسان و کسب‌وکارهای بزرگ ملی، برای آن اقدامی نکنند، باید منتظر فاجعه‌ای بزرگ در کشور بود ولی از طرفی دنیایی از فرصت‌ها در سایه‌ تغییر عادات سفر همچون تغییر اجباری از گردشگری بین‌المللی به داخلی و سفرهای نزدیک ایجاد شده است.

وی گفت: اگر حواسمان نباشد فاجعه نه تنها در کوتاه‌مدت و میان‌مدت باعث مهاجرت به شهرها و حاشیه‌نشینی می‌شود بلکه از نظر فرهنگی باعث از بین رفتن دستاورد دو دهه رشد و بالندگی جوامع محلی در سایه گردشگری محلی شده و سپس محیط زیست ما نیز قربانی بلند مدت آن خواهد بود.

تالشی افزود: ده‌ها خانواده نسل دوم و سوم از یک خانواده مهاجر از روستا به شهر را داریم که به روستای مادری اجداد خود برگشته‌اند و میزبان مسافران از سراسر ایران و جهانند. صدها خانواده را داریم که داشته‌هایشان را صرف بازسازی خانه گلی و قدیمی خود برای استقبال از مسافران کرده‌اند.

وی مهاجران را جامعه خاموش و دیده نشده توصیف کرد گفت: آنها امروز تنها هستند و نیازمند یاری. البته یاری به آنها از جنس وام و کمک بلاعوض، تنها مسکنی است که این روزها همان هم از اکثرشان دریغ شده، اما کمک ما به آنها باید از جنس توانمندسازی و برنامه‌هایی همچون رزرو سفر برای آینده‌ای نه چندان دور باشد.

تمایل مردم به سفرهای نزدیک

وی با اشاره به وقوع بحران کرونا و اعمال محدودیت های مرزی در حدود ۱۲۷ کشور جهان که تا پیش از این حتی در زمان جنگ های جهانی نیز این اتفاق نیفتاده بود، گفت: کاهش ۵۷ درصدی سفر، لغو ۶۷ میلیون سفر به ارزش ۸۰ میلیون دلار در این مدت اتفاق افتاد و پیش بینی می‌شود کاهش درآمد ناشی از گردشگری به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

تالشی در ادامه به خطر از دست رفتن ۱۲۰ میلیون شغل مرتبط با حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: قطعاً نیازمند سیاست هایی برای تعدیل این زیان هستیم.

وی در ادامه به رشد ۱۲۷ درصدی بازار اجاره اقامتگاه ها در جهان در ۶ هفته میانی فصل بهار نسبت به شروع این همه‌گیری اشاره کرد و گفت: از اواخر فروردین آلمان رشد ۳۶۷ درصدی رزروها را تجربه کرد و در رتبه بعد نیز آمریکا و فرانسه با ۲۲۰ و ۲۰۰ درصد رشد در میزان رزرو مواجه بودند، رشد استرالیا نیز ۱۸۹ درصد بود که رشد خوبی در تعداد رزرو است.

وی اضافه کرد: این آمار نشان می‌دهد با وجود قرنطینه و محدودیت ها در سطح جهانی علاقمندان سفر به صورت گسترده در حال رزرو برای تعطیلات منتهی به آخر سال هستند. که این آمار نیز می تواند برای کشور ما نیز صادق باشد.
تالشی در خصوص تغییرات شکلی گردشگری پس از دوران بحران کرونا گفت: تغییر مدت زمان اقامت، تغییر متفاوت رزرو اقامتگاه و محبوبیت نوظهور مقاصد گردشگری که قابل دسترسی از طریق خودور هستند همه و همه از تغییراتی است که به دوران پسا کرونا مربوط می شود. سفر به مقاصد گردشگری نزدیک، پس از شیوع کرونا ۹۲ درصد رشد داشته است.
مدیرعامل پلتفرم اتاقک ظرفیت بازار اقامتگاه های اجاره ای ایران را ۱۵ هزار میلیارد تومان ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون ۲۰ هزار نفر در اقامتگاه‌های گردشگری کشور مشغول فعالیت هستند.
تالشی در ادامه درباره افت و خیز مسافران از زمان شیوع تاکنون گفت: در اسفندماه سال گذشته رزروهای اتاقک نسبت به ماه مشابه در سال قبل ۵۰۰ درصد رشد منفی داشته است.

رشد ۶۶درصدی گردشگری در شهریورماه

وی گفت این آمار در فروردین سال جاری به ۲ هزار و ۹۰۰ درصد رشد منفی رسید و و شاهد تعداد زیادی از افراد بودیم که خواهان لغو رزروهایشان در این قالب بودند.
تالشی گفت: ولی آمار جدید در شهریور ماه جاری نشان از رشد ۶۶ درصدی رزرو مسافر به نسبت سال قبل داشته است و این نشان می‌دهد که نمی‌توان مردم را مجبور به سفر نکردن کرد.
فعال حوزه گردشگری افزود: در این مدت شاهد بودیم مردم به سمت خرید آنلاین علاقمند شدن همچنین برای رفتن به سفر بیشتر به پلتفرم‌ها اعتماد می‌کنند و همچنین علاقه مند سفرهای داخلی و اقامت در مکان های نزدیک شدند.

تالشی با اشاره به این که مردم را تشویق به سفر نمی کنیم، ولی آمار تعطیلات گذشته نشان می دهد برخی از مردم در این شرایط نیز به سفر می روند، گفت: آموزش رعایت شیوه نامه های بهداشتی از سوی مسئولان اقامتگاه و گردشگران از جمله ضروریاتی است که امروز به شدت به آن نیاز است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

ابلاغ سند راهبردی توسعه گردشگری توسط معاون اول رییس جمهور

۶ اثر تاریخی شیروان نیاز به مرمت دارد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان گفت: اینک ۶ اثر تاریخی این شهرستان مربوط به دوره های مختلف از جمله غارهای دستکند «هنامه» نیاز به مرمت دارد.

میثم زارع روز سه شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: این آثار تاریخی شامل مرمت غارهای هنامه، قلعه تیموری، ارگ دوین، ارگ نادری، خانه هاشمی و خانه پرهیزکار در بخش مرکزی و شهر زیارت است.

وی با بیان اینکه هنوز اعتبارات مرمت آثار تاریخی شهرستان مشخص نشده است گفت: براساس نظر کارشناسان برای مرمت آثار تاریخی مزبور، ۲ میلیارد ریال اعتبار لازم است.

زارع با اشاره به اینکه سال گذشته سه میلیارد اعتبار برای مرمت بناهای تایخی این شهرستان تخصیص یافت افزود: اینک مرمت حمام خزینه پیرشهید واقع در بخش مرکزی شهرستان آغاز شده که روند اجرایی خوبی دارد و تا ۴۰ روز آینده به اتمام خواهد رسید.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان گفت: برای این اثر تاریخی ۲.۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی تخصیص داده شده که محوطه سازی آن را دهیاری روستا قصد دارد انجام دهد.

زارع با اشاره به اهمیت و حفاظت آثار تاریخی شهرستان افزود: هر سال تمام آثاری که مرمت می شوند به صورت کاربری در اختیار دهیاران قرار می دهیم تا تخریب نشوند و قصد داریم در محل چهارتاقی تیموری واقع در امام زاده حمزه رضا(ع) شیروان مکانی برای فروش فعالیت های فرهنگی انجام شود و کاربری فرهنگی داشته باشد.

وی گفت: چنانچه کسی برای کاربری فرهنگی در این‌گونه مکان های تاریخی اقدام کند برای حفاظت از این آثار ارزشمند، از آن استقبال خواهیم کرد و اجاره بامیزان محدودی انجام می شود.

در چهار دهه گذشته، ۶۵  اثر تاریخی این شهرستان خراسان شمالی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

آشنایی با غارهای هنامه

چه خطراتی بناهای تاریخی خراسان شمالی را تهدید می کند؟

پخت “نان یوخا” در خراسان شمالی؛ مهارتی که میراث ملی شد

پیش‌بینی خسارت کرونا برای گردشگری ایتالیا

نتایج بررسی‌های صورت‌گرفته درباره میزان خسارت شیوع ویروس کرونا بر گردشگری ایتالیا نشان می‌دهد خسارت‌های احتمالی بسیار بیشتر از رقمی است که پیش‌تر برآورد شده بود.

به گزارش ایسنا و به نقل از شینهوا، روز دوشنبه دو موسسه تحقیقاتی ایتالیا اعلام کردند نتایج بررسی‌ها میزان خسارت احتمالی ویروس کووید-۱۹ بر صنعت گردشگری ایتالیا را تا رقم سرسام‌آور ۱۰۰ میلیارد یورو (معادل ۱۱۸ میلیارد دلار آمریکا) برآورد کرده که این رقم بسیار بیشتر از آن‌چه پیش‌تر اعلام شده بود است.

این میزان معادل بیش از ۶ درصد از تولیدات ناخالص داخلی ایتالیا در پایان سال گذشته است که اگر پیش‌بینی‌ها درست باشد، سهم صنعت گردشگری در تولیدات ناخالص داخلی ایتالیا که سال گذشته ۱۳.۳ درصد بود امسال به نیمی از آن خواهد رسید.

بر اساس نتایج این تحقیقات، شمار گردشگران بازدیدکننده از ایتالیا در فاصله ژوئن تا اوت امسال ۶۵ درصد کاهش داشته است.

اخیرا شورای جهانی گردشگری و سفر با اشاره به این‌که گردشگری ایتالیا، تا سال‌ها به شرایط اولیه بازنخواهد گشت، میزان خسارت امسال این کشور در حوزه گردشگری را ۳۶.۷ میلیارد یورو برآورد کرده بود.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در صورت فقدان کمک مالی دولت ایتالیا به گردشگری، این حوزه با خسارت‌های جبران‌ناپذیر مواجه خواهد شد، چراکه با وجود افزایش ۱.۱ درصدی آمار گردشگری داخلی ایتالیا در تابستان امسال این پیشرفت با کاهش ۶۶ درصدی گردشگران خارجی بی‌تاثیر خواهد بود.

فعالیت گردشگری ایتالیا، در فاصله مارس تا می به طور کامل به دلیل قوانین قرنطینه این کشور تعطیل شده بود. مقام‌های ایتالیا قوانین قرنطینه در کشور را از ماه می کاهش دادند، با این حال آمار گردشگری افزایش نیافته است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

فرصتی استثنایی در ایتالیا برای تجربه تاریخ

قلعه سنت آنجلو یکی از جاذبه ی گردشگری شهر رم در ایتالیا

فروم روم _ میدانگاه تاریخی رم ایتالیا