همزیستی گردشگری

گردشگری ایران در سایه کرونا _کاهش چشمگیر سفر

کاهش چشمگیر سفر همزمان با شیوع ویروس کرونا باعث رکود صنعت گردشگری شده است.

کنفرانس خبری آنلاین گردشگری و کرونا با تمرکز بر وضعیت کسب و کار‌های کوچک، امروز (۱۸ شهریورماه) با حضور کارشناسان گردشگری برگزار شد. در این نشست تحلیلی وضعیت صنعت و پیش‌بینی افزایش شدید سفر در پایان سال، فرصت‌های آینده‌ گردشگری، اهمیت سفرپاک و مسئولانه و نقش ساختارها مطرح شد.

در این مراسم علی طالشی، کارشناس حوزه‌ گردشگری با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری در رشد و توسعه‌ جامعه و عدالت اجتماعی و توزیع ثروت گفت: از اوایل دهه‌ ۸۰ در کشور که مردم با گردشگری محلی و داخلی به واسطه‌ تور‌های تفریحی و ظهور اینترنت آشنا شدند و به واسطه‌ ظهور اماکن اقامتی کوچک همچون بومگردی‌ها، دیگر مقاصد گردشگری، منحصر به سواحل شمال و جنوب و شهر‌های بزرگ نیست، بلکه کم‌کم اقتصادی شکل گرفته که تبدیل به شریان‌ها، رگ‌ها و مویرگ‌های رشد اقتصادی در جوامع کوچک و محلی شد. این جریان اقتصادی که به نوعی سرریز درآمد مناطق شهری و پردرآمدتر به مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی بود، با خود نه فقط درآمد برای جوامع محلی و کسب‌وکار‌های مستقر در آن‌ها فراهم کرد بلکه به عدالت اقتصادی و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته، احیای جوامع محلی، مهاجرت معکوس و حفظ محیط زیست کمک کرد.

او در زمینه‌ اثرات کلی کرونا بر جامعه و اقتصاد محلی و کوچک گردشگری اظهار کرد: امروز همه‌ ما در خانه‌ها و محل کارمان در شهرها، از عوارض مبارزه با کرونا در امان نبوده‌ایم.

طالشی با بیان اینکه این بیماری متاسفانه جان هزاران نفر از هموطنان ما را گرفته و بیکاری و مشکلات اقتصادی و استرس‌های تنهایی و سفر نرفتن باعث ایجاد مشکلات زیادی شده است افزود: آن وجهه از اثرات کرونا که هنوز از معرض دید اکثر ما پنهان مانده، اتفاقی است که برای میلیون‌ها ایرانی شاغل در کسب‌وکار‌های کوچک گردشگری در شهر‌های کوچک و روستا‌ها افتاده آسیب‌هایی است که به آن‌ها خورده است.

این کارشناس گردشگری افزود: حتی پس از واکسیناسیون گسترده و کاهش ابتلا به کرونا هم صنعت گردشگری، تا سال‌های سال تحت تاثیر ویروس کرونا خواهد بود و عادات سفر هیچگاه به قبل باز نمی‌گردند.

او ادامه داد: اگر همین امروز تمامی مسئولان، کارشناسان و کسب‌وکار‌های بزرگ ملی، برای آن اقدامی نکنند، باید منتظر فاجعه‌ای بزرگ در کشور بود، ولی از طرفی دنیایی از فرصت‌ها در سایه‌ تغییر عادات سفر همچون تغییر اجباری از گردشگری بین‌المللی به داخلی و سفر‌های نزدیک ایجاد شده است که می‌توان در سایه‌ آن‌ها رشد گردشگری را شاهد باشیم.

در ادامه این برنامه آماری از کرونا و گردشگری ارائه شد به طوری که این آمار نشان می‌دهد که تمایل مردم به خرید آنلاین که به صنعت گردشگری هم وارد شده، گردشگری داخلی به جای گردشگری بین‌المللی، تکثر و تعدد سفر‌های کوتاه به جای سفر‌های بلند و فصلی، تمایل مردم به سفر‌های به مناطق نزدیک (سفر به نزدیک یا Go Near)، استفاده از ماشین شخصی به جای هواپیما و قطار و اتوبوس، افزایش سفر‌های برنامه‌ریزی نشده و یا برنامه‌ریزی شده در زمان کم، تمایل به استفاده از ساختار رزرو جا و اماکن اقامتی به هدف افزایش ضریب اطمینان از بهداشت سفر، سفر به مناطق متنوع‌تر و دوری از مراکز شهری، از اتفاقاتی است که در حال حاضر در صنعت گردشگری در حال وقوع است.

او به رشد سفر در اواسط اردیبهشت و شهریورماه به اماکن اقامتی اشاره کرد، گفت: به زودی چه بخواهیم چه نخواهیم، شاهد انفجار سفر در کشور و به خصوص نوروز ۱۴۰۰ خواهیم بود که در آن هم همچنان کرونا با ماست و باید برای توزیع سفر به جای مناطق توریستی عادی به مناطق متنوع‌تر، آموزش سفر مسئولانه و حفظ بهداشت و نظارت بیشتر آماده شویم که نقش ساختارهای گردشگری در این زمینه حائز اهمیت و تاثیرگذار خواهد بود.

در ادامه این برنامه شهاب شهوازیان، کارشناس دیگری در حوزه گردشگری، به اقدامات نوآورانه و خلاق این سامانه در طی بحران کرونا اشاره کرد و گفت: «مردمی که از راه‌های خاص سفر و مقصد گردشگری خود را انتخاب می‌کنند، به بهداشت و رعایت شیوه نامه‎ها حساسیت بیشتری دارند و بنابراین از اقدامات موثر که می‌تواند کمک و یا فرهنگ‌سازی و الگو برای شرکت‌ها، سازمان‌های مسئول و سفر مسئولانه و پاک باشد، افزایش نظارت و آموزش‌هایی است که هم به میزبانان و هم مهمانان برای حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی مبارزه با کرونا در سفر داده شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

مرتبط:

نیازمند آموزش گردشگری مسئولانه هستیم

بخشودگی‌ مالیاتی _راه نجات صنعت گردشگری از چالش کرونا

باید فکری به حال معیشت فعالان حوزه گردشگری کرد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *