غارهای هنامه-شیروان

۶ اثر تاریخی شیروان نیاز به مرمت دارد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان گفت: اینک ۶ اثر تاریخی این شهرستان مربوط به دوره های مختلف از جمله غارهای دستکند «هنامه» نیاز به مرمت دارد.

میثم زارع روز سه شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: این آثار تاریخی شامل مرمت غارهای هنامه، قلعه تیموری، ارگ دوین، ارگ نادری، خانه هاشمی و خانه پرهیزکار در بخش مرکزی و شهر زیارت است.

وی با بیان اینکه هنوز اعتبارات مرمت آثار تاریخی شهرستان مشخص نشده است گفت: براساس نظر کارشناسان برای مرمت آثار تاریخی مزبور، ۲ میلیارد ریال اعتبار لازم است.

زارع با اشاره به اینکه سال گذشته سه میلیارد اعتبار برای مرمت بناهای تایخی این شهرستان تخصیص یافت افزود: اینک مرمت حمام خزینه پیرشهید واقع در بخش مرکزی شهرستان آغاز شده که روند اجرایی خوبی دارد و تا ۴۰ روز آینده به اتمام خواهد رسید.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان گفت: برای این اثر تاریخی ۲.۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی تخصیص داده شده که محوطه سازی آن را دهیاری روستا قصد دارد انجام دهد.

زارع با اشاره به اهمیت و حفاظت آثار تاریخی شهرستان افزود: هر سال تمام آثاری که مرمت می شوند به صورت کاربری در اختیار دهیاران قرار می دهیم تا تخریب نشوند و قصد داریم در محل چهارتاقی تیموری واقع در امام زاده حمزه رضا(ع) شیروان مکانی برای فروش فعالیت های فرهنگی انجام شود و کاربری فرهنگی داشته باشد.

وی گفت: چنانچه کسی برای کاربری فرهنگی در این‌گونه مکان های تاریخی اقدام کند برای حفاظت از این آثار ارزشمند، از آن استقبال خواهیم کرد و اجاره بامیزان محدودی انجام می شود.

در چهار دهه گذشته، ۶۵  اثر تاریخی این شهرستان خراسان شمالی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

آشنایی با غارهای هنامه

چه خطراتی بناهای تاریخی خراسان شمالی را تهدید می کند؟

پخت “نان یوخا” در خراسان شمالی؛ مهارتی که میراث ملی شد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *