رسانههای بینالمللی همیشه ایران را بحرانی توصیف میکنند/ ایران ارایه خوبی از بستههای سفر ندارد/ سیستم رزرواسیون آنلاین گردشگری ایران بسیار ضعیف است
شن سیکین (Siqin Shen) یکی از مدیران فروش ماهان ایر در چین است که پس از چندین سفر به ایران میگوید: ایران بسیار امن است و مردم ایران بسیار دوست داشتنی هستند. آنها بسیار گرم و رنگارنگ هستند. ارزش آن را دارد که بیش از یکبار ایران را ببینیم چراکه ایران کشور بزرگی است و مناطق مختلفی دارد و قطعاً نیاز است تا برای دیدن همه نقاط آن بیش از یک بار به این کشور سفر کنیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، شن سیکین (Siqin Shen) یکی از مدیران فروش ماهان ایر در چین است که وظیفه او فروش هرچه بیشتر بلیط به چینیها برای سفر به ایران است و به این واسطه بیش از ۵ بار به ایران سفر کرده است.
او معتقد است: ایران کشوری امن است که باید به گردشگران معرفی شود به همین منظور نیاز است تا دفاتر اطلاعرسانی گردشگری در چین راهاندازی شوند و جاذبه های ایران را معرفی کنند.
در ادامه گفتگوی ایلنا را باSiqin Shen میخوانید:
هرچند به واسطه شغلی که دارید بارها به ایران سفر کردهاید اما قطعا قبل از اولین سفر به ایران تصویری برگرفته از آنچه رسانهها درباره ایران میگویند، در ذهن داشتید. آیا با توجه به قدمت طولانی ارتباطات ایران و چین که به واسطه راه ابریشم رقم خورده، مردم امروز چین امنیت ایران را چگونه ارزیابی میکنند؟
قبل از آنکه به ایران سفر کنم هر روز اخباری را در شبکههای خبری میشنیدیم و میدیدیم که درباره احتمال وقوع عملیات در خلیج فارس صحبت میکردند. در واقع میتوان گفت رسانههای بینالمللی، ایران را همیشه در شرایط بحرانی ترسیم میکنند. بزرگترین نگرانی مردم چین برای سفر به ایران امنیت است. با توجه به آنکه تعداد گردشگران ایرانی که به چین سفر میکنند زیاد نیست از این رو مردم چین شناخت زیادی نسبت به ایران امروزی ندارند و این احتمال وجود دارد که تصویر ذهنی که رسانههای بینالمللی در ذهن آنها نسبت به ایران ایجاد کردهاند، بهبود پیدا نکند.
شبکههای اجتماعی، اخبار، رسانههای داخلی چین و حتی رسانههای اجتماعی در چین همواره چنین اخباری را منتشر میکنند. با توجه به آن که تمام رسانهها اعم از رسانههای دیداری، شنیداری، مکتوب و حتی شبکههای اجتماعی چنین اخباری را درباره ایران مخابره میکنند، میتوان به این نتیجه رسید که سیاستی پشت انتشار چنین اخبار منفی درباره ایران وجود دارد.
پیشنهادتان برای بهبود تصویر ذهنی گردشگران چینی درباره ایران چیست؟
ایران باید دفاتر اطلاع رسانی گردشگری متعددی را در مناطق مختلف چین فعال کند تا این دفاتر بتوانند جاذبههای گردشگری ایران را بهتر و بیشتر به گردشگران چینی بشناسانند. به خصوص باید اطلاعات موثق و متعددی درباره وجود امنیت در ایران به گردشگران چینی و سایر گردشگران دنیا مخابره شود.
سالهاست ایران در نمایشگاههای گردشگری که در چین برگزار میشود حضور پیدا میکند و سعی دارد از طریق اعلام و معرفی بستههای سفر به ایران، گردشگران چینی را جذب کند. به نظرتان این نمایشگاهها چه اندازه توانسته در معرفی ایران موثر عمل کند؟ آیا غرفههای ایران در نمایشگاههای گردشگری یک عضو فعال به حساب میآیند؟
قطعا حضور در نمایشگاه بینالمللی گردشگری یک نیاز اساسی برای معرفی جاذبههای ایران خواهد بود اما متاسفانه فعالان گردشگری ایران که غرفهداران نمایشگاههای گردشگری در چین و سایر کشورها هستند حضور فعالی در این نمایشگاهها ندارند و ارائه خوب و درخوری از بستههای سفر به ایران و معرفی جاذبههای گردشگری ایران ارائه نمیدهند.
چه پیشنهادی برای بهبود روند حضور فعالان گردشگری ایران در نمایشگاه گردشگری چین و معرفی بستههای سفر به ایران دارید؟
افزایش تعداد دفاتر اطلاعرسانی گردشگری ایران در چین و افزایش تعداد خطوط پروازی بین ایران و چین قطعاً تسهیلگرانی برای حضور بیشتر چینیها در ایران خواهند بود. ضمن آنکه توراپراتورهای فعال در گردشگری ورودی ایران باید برنامههای خود را برای جذب گردشگران چینی منسجمتر و بهتر کنند و به نوعی برنامهریزی شدهتر عمل کنند.
یکی از مشکلات ایرانیان در برخورد با گردشگران خارجی، عدم تسلط آنها به زبان کشور مبدا است. با توجه به آنکه هم ایرانیها و هم چینیها تسلطی به زبان یکدیگر و حتا زبان مشترکی مانند انگلیسی ندارند، به اعتقاد شما آیا میتوان برای حل اختلاف زبانی برنامههایی خاص داشت مثلا آیا داشتن یک تورلیدر آشنا به زبان به تنهایی تمامی مشکلات را حل کرده است؟ درعین حال، به نظر میرسد نه چینیها از سلیقه غذایی ایرانیها و نه ایرانیها چندان از سلیقه غذایی چینیها آگاهی کاملی دارند. تفاوتهای بسیار زیاد در حوزه فرهنگ و آداب و رسوم نیز با یکدیگر داریم. آیا میتوان از این عوامل به عنوان موانعی برای سفر گردشگران چینی به ایران نام برد؟
چین بازار بسیار بزرگی برای گردشگری ایران خواهد بود. در میان گردشگران چینی علایق متنوعی برای سفر وجود دارد و میتوان گفت همه نوع سبک برای سفر در میان چینیها وجود دارد. برخی دوست دارند به صورت گروهی و با تور سفر کنند و برخی دوست دارند شخصی و انفرادی سفر کنند.
صنعت گردشگری ایران افراد زیادی دارد که میتوانند به زبان انگلیسی صحبت کنند اما رانندگان تاکسی که شاید قشری باشند که بیشترین ارتباط را با گردشگران دارند اصلا به زبان انگلیسی مسلط نیستند. بنابراین حتی اگر گردشگران چینی سعی کنند از طریق زبانی مشترک مانند انگلیسی با آنها تماس برقرار کنند بازهم نمیتوانند منظور خود را به آنها تفهیم کنند.
یکی دیگر از مسائلی که گردشگران چینی با آن روبهرو هستند این مهم است که امکان رزرواسیون آنلاین برای بخشهای فعال در حوزه گردشگری ازجمله هتل، رستوران، قطار، اتوبوس و غیره وجود ندارد. کانالهای بسیار محدودی وجود دارند که بتوانند اطلاعاتی در خصوص حوزه گردشگری ایران کسب کنند. وقتی در چین هستیم نمیتوانیم اطلاعات درستی درباره هتلهای ایران و سیستم حمل و نقل و چگونگی رزرواسیون آن به دست بیاوریم.
درخصوص راهنمای گردشگری هم مشکلاتی وجود دارد. به طور مثال، اگر بخواهیم یک راهنمای چینی زبان در ایران در اختیار داشته باشیم به دلیل تعداد اندک آنها، قیمت بسیار بالاست و برای ما بسیار گران تمام میشود. شاید به همین دلیل است که بسیاری از توریستهای چینی سعی میکنند به صورت گروهی به ایران سفر کنند و در این سفر یک هماهنگکننده به همراه دارند که میتواند به زبان انگلیسی صحبت کند و در ایران یک راهنمای انگلیسی زبان میگیرند تا بتواند کار ترجمه را انجام دهد. این کار برای تورهای کوچک حتی سفرهای شخصی و انفرادی که نمیتوانند انگلیسی صحبت کنند بسیار دشوار است چراکه تعداد راهنمایان چینی زبان در ایران بسیار کم است.
درخصوص فرهنگ و مردم ایران هم میتوانم بگویم که یکی از جذابترین قسمتهای سفر به ایران برای چینیها آشنایی با فرهنگ مردم ایران است. چین و ایران تاریخی طولانی در حوزه تبادل فرهنگ و اندیشه داشتهاند. در مورد غذا هم میتوانم بگویم، حق انتخاب گردشگران چینی در منوی رستورانهای ایران باید بیشتر از آن چیزی باشد که اکنون است. منوی غذای رستورانهای ایران بسیار محدود است. این در حالی است که تنوع غذایی در ایران بسیار زیاد است. ایرانیها باید کاری کنند که به گردشگران نشان داده شود غیر از کباب، غذاهای دیگری نیز دارند.
بارها به ایران سفر کردهاید و با مردم و فرهنگ ایران از نزدیک آشنا شدهاید؛ اگر بخواهید تعریفی از مردم ایران برای مردم چین ارائه دهید چه خواهید گفت؟
نخستین چیزی که خواهم گفت این است که ایران بسیار امن است و مردم ایران بسیار دوست داشتنی هستند. در عین حال مردم ایران بسیار گرم و رنگارنگ هستند. ارزش آن را دارد که بیش از یکبار ایران را ببینیم چراکه ایران کشور بزرگی است و مناطق مختلفی دارد و قطعاً نیاز است تا برای دیدن همه نقاط آن بیش از یک بار به این کشور سفر کنیم.
بیشتر مسافران خارجی از مسیرهای کلاسیک یعنی تهران، اصفهان، یزد و شیراز بازدید میکنند ولی ایران مسیرهای بسیار بکری در شمال شرق به غرب، شمال غرب به جنوب غرب و … دارد که کمتر مورد استفاده و توجه بستههای سفر خارجیهاست به گونهای که خارجیها با قرار گرفتن در آن فضاها یا صرف غذاهای آنها بسیار تحت تاثیر فضا قرار میگیرند، آیا این بستههای سفر به شما چه در کشورتان یا در ابتدای ورودتان به ایران به شما ارایه شده است؟
هرچند مسیر کلاسیک سفر در ایران جذاب است اما این روزها شهری مانند کاشان توانسته بیش از گذشته در میان توریستها جای خود را باز کند و مورد علاقه آنها قرار گرفته است. این در حالی است که در گذشته این مقصد از بسته سفر به ایران حذف میشد و گردشگران مستقیم از تهران به سمت اصفهان و شیراز میرفتند؛ اما اکنون گردشگران بیشتری هستند که دوست دارند حداقل یک شب را در کاشان بگذرانند. کاشان یکی از شهرهایی است که ظرفیت زیادی برای پذیرش گردشگر دارد. در عین حال یزد از ظرفیتهای خاص خود برای جذب به گردشگران برخوردار است.
کوه دماوند میتواند یکی از جاذبههای مورد علاقه برای چینیها باشد چراکه بلندترین قله ایران است. ممکن است بسیاری از گردشگران چینی این اطلاعات را داشته و دوست داشته باشند که به آنجا سفر کنند اما هیچ گاه حتی نتوانستند به آن نزدیک شوند چراکه بسته سفر به این مقصد تعریف نشده است و شرایط برای این نوع سفر فراهم نیست.
جزیره هرمز، کیش و شهرهای جنوبی ایران نیز ظرفیت بسیار زیادی برای جذب گردشگران چینی دارند. چینیها این مقاصد را میشناسند اما نمیدانم که چگونه میتوانند به این مقاصد سفر کنند. معمولاً بخشهای زیادی از ایران سرد است اما شهرهای جنوبی همیشه گرم است و در تصور چینیها اینگونه است که این بخش از ایران مانند استواست و میتوانند از ساحل و آفتاب استفاده کنند.
منبع:ایلنا
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.