سیمرغ گردشگری

سیمرغ گردشگری ایران باز هم شاکی پیدا کرد!

سیمرغ گردشگری به همراه یک شعار که طرح آن را وزارت میراث فرهنگی به عنوان برند گردشگری ایران به جهان معرفی کرده بود، باز هم شاکی خصوصی پیدا کرد.

برند گردشگری ایران مهرماه سال گذشته همزمان با روز جهانی جهانگردی رونمایی شد. همچنین طرح «سیمرغ» فیروزه‌ای با شعار «ایران باشکوه، یک تجربه متفاوت» (Majestic Iran a Different Experience) به عنوان نشان و شعار گردشگری ایران انتخاب شد.

برای طراحی این سیمرغ و شعار مرتبط با آن حدود سه میلیارد تومان خرج شده بود و از بسیاری کارشناسان و پژوهشگران بنا به گفته معاونت گردشگری نظرخواهی صورت گرفت. اما چند وقت پیش حبیب الله متحدین که از کارشناسان قدیمی معاونت گردشگری بوده است در گفتگویی با خبرنگار مهر بیان کرد: چندین سال پیش برای اولین بار سیمرغ گردشگری ایران را طراحی کردم و حتی به رؤسای سازمان میراث فرهنگی نیز آن را ارائه داده و در جریان گذاشتم حالا پس از مدتی می‌بینم بدون اینکه به من بگویند از این طرح با کمی تغییر استفاده کرده و آن را به عنوان برند ثبت کرده‌اند.

او گفت که قصد شکایت از وزارت میراث فرهنگی را دارد. حالا فرد دیگری در گفتگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند که کلمه سیمرغ به زبان فارسی و انگلیسی در شاخه فعالیت‌های گردشگری که در مرکز مالکیت معنوی ثبت شده، به نام حسین شهیدی پور و شرکتش ثبت شده است. بنابراین وزارت میراث فرهنگی حق استفاده از نام سیمرغ را برای برند خود نداشته است.

منتها برند گردشگری ایران تنها یک طرح سیمرغ به همراه یک شعار است و دیگر نامی از سیمرغ چه به زبان فارسی و چه لاتین نیامده است. حسین شهیدی پور در این باره به خبرنگار مهر گفت: وزارت میراث فرهنگی در همه جا حتی در رسانه‌ها گفته که برند سیمرغ متعلق به گردشگری است. وقتی شما از این لفظ استفاده می‌کنید باید آن را از قبل در جایی ثبت کرده باشید. الان هم اگر از آنها بپرسید برند گردشگری چیست آیا می‌گویند شعارش این است و طرحش آن است؟ خیر. می‌گویند سیمرغ، برند ایران است.

در گواهی نامه ثبت علامت حسین شهیدی پور آمده: این شرکت سهامی خاص در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک، کلمه سیمرغ به لاتین و فارسی و تصویری شامل یک کره زمین که یک هواپیما به دور آن می چرخد و خط دوده آن تا نیمی از کره زمین کشیده شده و در سمت راست آن سیمرغ به لاتین و در زیر آن سیمرغ فارسی نوشته شده است. اقدامات این شرکت در حوزه مدیریت هتلداری، صدور چک‌های مسافرتی، ترتیب دادن تورهای مسافرتی، رزرو بلیت، خدمات آموزشی مربوط به دوره‌های گردشگری، امور مربوط به هتلداری و محل‌های اسکان و…. است. این برند در سال ۹۶ ثبت شده و تا سال ۱۴۰۶ نیز اعتبار دارد.

اسلام شمس وکیل پایه یک دادگستری در این باره به خبرنگار مهر گفت: برند تجاری سیمرغ در گردشگری و تمام حوزه‌های آن در سال ۹۶ توسط سازمان مالکیت معنوی ثبت شده است و قرار است با این نام فعالیت کند. اما وزارت میراث فرهنگی، سیمرغ را به نام برند گردشگری اعلام کرده است. این کار خلاف قانون است. اگر وزارت میراث فرهنگی برند سیمرغ را ثبت کرده باشد باید به نحوی اعلام عمومی می‌کرد که اگر کسی اعتراضی دارد آن را مطرح کند ولی این تشریفات نه تنها انجام نشد بلکه از آن رونمایی کردند. حرف ما این است که چرا وقتی برندی ثبت نشده از آن رونمایی می‌شود؟ افرادی که از نام تجاری به هر نحوی سوءاستفاده می‌کنند در بعد داخلی و بین‌المللی محکوم هستند. آقای شهیدی پور نیز قصد دارد در صنعت گردشگری و در فاز اول فعالیت ملی انجام دهد. ولی برای شروع کار نیاز به مجوزهایی داشت که از طرف وزارت میراث فرهنگی حمایت نشد. با این وجود مذاکرات خوبی با منابع خارجی برای جذب سرمایه انجام گرفت. اما حالا با این اقدام وزارت میراث فرهنگی همه برنامه‌های او بهم خورده است.

پیش از این وزارت میراث فرهنگی اعلام کرده بود که برند سیمرغ گردشگری ایران را در سازمان جهانی UNWTO نیز ثبت کرده است. سازمان جهانی گردشگری هم در گزارشی که در وب‌سایت خود منتشر کرد، از به رسمیت شناختن نماد سیمرغ، به‌عنوان برند گردشگری ایران خبر داد. با این اقدامِ UWTO ایران رسماً وارد فهرست کشورهای دارای برند گردشگری شد.

منبع:مهر

مرتبط:

آیا سیمرغ گردشگری ایران کپی است؟

«سیمرغ» گردشگری هم پرواز کرد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *