گردشگری-ورزشی

گردشگری ورزشی چیست؟(بخش اول)

گردشگری ورزشی به سفرهایی گفته می‌شود که تماشای یک مسابقه‌ ورزشی یا شرکت در چنین مسابقاتی را در بر می‌گیرد. امروزه صنعت گردشگری در ابعاد گوناگون آن در حال پیشرفت و گسترش سریع است. در این میان، گردشگری ورزشی به معنای تجربه‌ سفر برای شرکت یا تماشای رویدادها و فعالیت‌های ورزشی، به بخش مهمی از بازار این صنعت تبدیل شده است. بازاری که می‌تواند برای کشورهای گوناگون منبع درآمد عظیمی باشد.

به منظور رقابت در این بازار روبه رشد، به دست آوردن درک عمیق از اهمیت و فواید این بخش از گردشگری برای کشورها و جوامع گوناگون ضروری است. فرآیندهای برگزاری رویدادهای بزرگ ورزشی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این رویدادها و برنامه‌ریزی برای میزبانی چنین رویدادهایی به شکل موفقیت‌آمیز، کاری بسیار دقیق علمی و حیاتی است. گردشگری ورزشی یک بازار روبه رشد است که شهرها و کشورهای زیادی در تلاش هستند تا با فراهم کردن زیرساخت‌ها، سهمی از این بازار پرسود داشته باشند.

گردشگری ورزشی؛ در واقع سفر به اقصی نقاط جهان برای شرکت در یک رویداد یا فعالیت ورزشی و یا حتی تماشای مسابقات ورزشی است. معمولاً این نوع گردشگری را به سه نوع تقسیم می‌کنند. گردشگری رویدادهای ورزشی، گردشگری ورزشی فعال و گردشگری ورزشی نوستالژیک. در حالی‌که شاید بسیاری از افراد حتی نام گردشگری ورزشی به گوش‌شان نخورده باشد، علاقه‌مندان به ورزش‌ها و تیم‌های گوناگون برای شرکت یا تماشای رقابت‌ها و مسابقات ورزشی مورد علاقه‌شان به راه‌های دور و نزدیک سفر می‌کنند.

اکنون برای آشنایی بیشتر شما با دسته‌بندی‌های این نوع گردشگری و هر یک از این بخش‌ها، نکاتی را یادآور می‌شویم. گردشگری رویدادهای ورزشی شامل رویدادهای ورزشی بزرگ مثل بازی‌های المپیک یا مسابقات جام جهانی فوتبال است. این دو رویداد بزرگ ورزشی از مشهورترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ورزشی در جهان هستند که هر چهار سال یک‌بار و هر بار در شهر و کشور متفاوتی در گوشه و کنار این گیتی برگزار می‌شوند.

علاوه بر این‌ها، گردشگری مرتبط با تیم‌های مطرح ورزشی نیز بخشی از گردشگری ورزشی هستند. به‌عنوان مثال سفر برای تماشای مسابقه یکی از تیم‌های محبوب در یک لیگ داخلی.

گردشگری ورزشی فعال آن است که افرادی برای انجام یک ورزش و در واقع شرکت در یک رویداد ورزشی سفر می‌کنند به آنها گردشگران، گردشگری ورزشی فعال می‌گویند. این رویدادهای مشارکتی طیف گسترده‌ای از ورزش‌ها و اشکال مختلفی از تورنمنت‌ها و رویدادها را شامل می‌شوند.

ورزش‌هایی مانند گلف، قایق‌رانی، تنیس، ماهیگیری، موج‌ سواری و حتی شنا و غواصی از ورزش‌هایی هستند که افراد برای انجام آنها و شرکت در مسابقات آنها به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. برخی از کارشناسان، این زیرمجموعه را نیز به دو دسته‌دیگر تقسیم می‌کنند که شامل شرکت‌کنندگان در رویداد و علاقه‌مندان به رویداد می‌شوند.

شرکت‌کنندگان در رویدادهای ورزشی کسانی هستند که یا به شکل آماتور یا حرفه‌ای در رقابت‌های ورزشی شرکت می‌کنند و برای این رقابت به جای دیگری سفر می‌کنند. علاقه‌مندان، آن دسته از افرادی هستند که در سفرهای ورزشی برای تفریح و سرگرمی شرکت می‌کنند. اما گردشگری ورزشی نوستالژیک و مشاهیر زیرمجموعه‌ از گردشگری، به سفرهایی گفته می‌شود که بازدید از جاذبه‌های گردشگری ورزشی را در بر می‌گیرند.

به‌عنوان مثال تالار مشاهیر ورزشی در گوشه و کنار دنیا یا موزه‌های ورزشی و ورزشگاه‌های بزرگ و مشهور دنیا که تورهای بازدید برگزار می‌کنند. حتی ملاقات با مشاهیر ورزشی نیز در این دسته جای می‌گیرد. دسته‌بندی دیگری نیز برای این شاخه از توریسم وجود دارد. گردشگری ورزشی سخت و گردشگری ورزشی نرم.

این گردشگری سخت شامل تعداد افرادی است که در رویدادهای رقابتی ورزشی شرکت می‌کنند. در این نوع سفرها به‌طور معمول این رویداهای ورزشی هستند که انگیزه‌ی سفر به مقصدی خاص می‌شوند. بازی‌های المپیک، جام جهانی فوتبال، مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک و رویدادهای ورزشی منطقه‌ای مانند بازی‌های آسیایی جزء این دسته قرار می‌گیرند.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *