آرامگاه بوذرجمهر

آرامگاه بوذرجمهر در سرزمین طلای سرخ

آرامگاه بوذرجمهر قاینی از ادیبان و سیاستمداران اواخر قرن چهارم قمری با بنایی چلیپایی، بقعه چهار ایوانی و تزییات گچ‌بری نگین پایتخت زعفران جهان در استان خراسان جنوبی محسوب می‌شود.

حکیم قسیم بن ابراهیم بن منصور معروف بزرگمهر قائنی (بوذرجمهر قاینی) سیاستمدار، ادیب، عارف و شاعر اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری قمری است که در دربار غزنویان حضور داشته است. این شاعر به زبان فارسی و عربی سخن می‌گفته و از وی اشعار و قصیده‌هایی به جای‌مانده که قصیده بهاریه او از شهرت خاصی برخوردار است.

بوذرجمهر بعد از مرگ سلطان محمود تا زمان فروپاشی حکومت غزنویان در دربار سلطان مسعود غزنوی به سر برد و اواخر حکومت غزنویان از غزنه که پایتخت بود به قاین آمد و پس از مدتی درگذشت.

علی‌اصغر مونسان با انتشار تصاویری از آرامگاه بوذرجمهر قاینی در استان خراسان جنوبی در حساب کاربری خود در اینستاگرام، نوشت: مقبره بوذرجمهر یکی از عرفای نامدار، سیاستمداران و شاعران قرن چهارم و پنجم هجری‌قمری در ۵ کیلومتری جنوب قاین بر دامنه کوه ابوذر قرار دارد. این بنا از بناهای ساخته شده در قرن ۶ و ۷ هـجری قمری (دوره تیموری-صفوی) است؛ این بنا به شکل چلیپایی و با معماری زیبایی ساخته شده است، بقعه آن چهار ایوانی و گنبد بر فراز این ایوان‌ها استوار شده است.

آرامگاه بوذرجمهر

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: تزیینات گچ‌بری زیر گنبد از زیباترین بخش‌های این بنا محسوب می‌شود. در پشت بقعه، صُفه‌ای ایجاد شده که بناهای جنبی مقبره روی آن بنا شده‌اند. در کنار مقبره بوذرجمهر درخت کهنسالی با عمر ۷۰۰ سال وجود دارد.

 

 آرامگاه بوذرجمهر قاینی به عنوان منطقه نمونه گردشگری با ۵۰۹ هکتار وسعت در جنوب غربی شهر قاین و در دامنه کوهی موسوم به کوه ابوذر (بزرگمهر) واقع شده و نه تنها در ایام تعطیلات نوروزی که در طول سال برای مردمان این دیار و مسافران و گردشگران مامن شده و هموار جزو آثار تاریخی پر بازدید قائنات پربازدید این منطقه از خراسان جنوبی است.

وجود درخت کهنسال ۷۰۰ ساله بنه‌ در کنار مقبره بوذرجمهر قاینی زیبایی این بنا را به عنوان یکی از تفرجگاه‌ها و مکان‌های دیدنی شهر قاین دوچندان کرده است؛ همچنین اراضی کوهستانی همراه با دشت و چشم‌ اندازهای مناسب در حومه شهر به منطقه بوذرجمهر جلوه خاصی بخشیده و برای میزبانی از مسافران آماده سازی شده است.

آرامگاه بوذرجمهر

استان خراسان جنوبی را علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و چشم‌اندازهای طبیعی، با دو محصول کشاورزی شناخته شده و جهانی زعفران (طلای سرخ) و زرشک قائنات می‌شناسند.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه ستاد ملی مقابله به کرونا به در خانه ماندن و تاکید بر تعویق سفر به دوران پس از مهار بیماری کرونا اکنون بهترین فرصت برای مطالعه و شناخت بیشتر جاذبه‌های فرهنگی، گردشگری و طبیعی ایران ایجاد شده است. می‌توان با بررسی دقیق، مقصدهای جذاب و جدید گردشگری را برای مسافرت‌های فردی و گروهی در دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی کرد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

سفره آردی هنری اصیل و بکر در خراسان جنوبی

فورگ ؛ قلعه‌ای زیبا در خراسان جنوبی

خسرویه _گردشگاه خراسان شمالی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *