قلعه منوجان

آغاز فاز دوم عملیات مرمت و ساماندهی قلعه منوجان

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از آغاز فاز دوم عملیات مرمت، احیا و ساماندهی قلعه شهرستان منوجان با اعتباری معادل ۳۰ میلیارد ریال خبر داد.

“مجتبی شفیعی” با اشاره به اینکه فاز نخست این پروژه با حمایت مالی شرکت سنگ آهن گوهرزمین معین اقتصادی شهرستان منوجان در سال ۱۳۹۶ آغاز شد، گفت: در این فاز فعالیت آواربرداری، خاکبرداری و پی‌گردی این قلعه تاریخی به طور کامل انجام گرفت.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های مذکور به منظور خارج کردن حصار پیرامونی این قلعه از زیر آوار و استحکام بخشی، مرمت و احیا آن انجام گرفت، اظهار کرد: در این راستا ۳۵ هزار مترمکعب آوار از حصار پیرامونی قلعه به همراه بخش‌های درونی حصار برچیده شد.

شفیعی بااشاره به اینکه همزمان با آواربرداری کار پژوهش باستانشناسی قلعه نیز آغاز شد که در نتیجه آن آثار ارزشمند معماری مسکونی، کارگاهی و فضاهای عمومی چون حمام قلعه آشکار شد، بیان کرد: همچنین در جریان کاوش‌های مذکور لایه‌های مختلف فرهنگی و استقراری قلعه در ادوار مختلف اسلامی نیز به دست آمد.

وی گفت: با پایان یافتن آواربرداری قلعه، فعالیت استحکام بخشی و مرمت حصار قلعه در قسمت های جنوب شرق، جنوب و غرب مرمت و احیا انجام شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان به آغاز فاز دوم عملیات مرمتی و ساماندهی این قلعه تاریخی که یکی از پروژه های مشترک اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان و بنگاه های اقتصادی است، اشاره کرد و افزود: در این فاز حصار قلعه در بخش‌های شرقی، غربی و جنوبی احیا و ساماندهی می شود.

وی ادامه داد: طرح ساماندهی فضاهای پیرامونی قلعه منوجان نیز در این پروژه گنجانده شده است تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با انگیزه بیشتری برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این منطقه اعلام آمادگی کنند.

شفیعی با بیان اینکه قلعه منوجان به واسطه قرارگیری در محور ارتباطی کرمان- جیرفت- بندرعباس از موقعیت مناسبی برای جذب گردشگری برخوردار است، خاطرنشان کرد: منوجان افزون بر وجود قلعه ها و بناهای تاریخی منحصربفرد در زمینه صنایع دستی از استعداد قابل توجهی برخوردار است که از می‌توان به حصیربافی، خوس‌بافی و سوزن‌دوزی اشاره کرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

قلعه سب _سالم ترین قلعه ی سیستان و بلوچستان

فورگ ؛ قلعه‌ای زیبا در خراسان جنوبی

حفاظت و مرمت قلعه ایزدخواست

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *