رکود گردشگری

ادامه رکود گردشگری تا پایان تابستان

سرسره‌ای را تصور کنید که صدها پله آن را با سختی طی کردید تا به بالا برسید، حالا بر لبه نشسته‌اید و ناگهان یک نفر شما را به پایین هل می‌دهد، با بالاترین سرعت و به خطرناک‌ترین شکل به پایین می‌رسید و خراش های زیادی برداشته‌اید.این تصور ساده، دقیقا مصداق بلایی است که بر سر صنعت گردشگری آمده است. صنعتی که آهسته آهسته پیشرفت و توسعه یافت و تبدیل به بزرگترین صنعت دنیا شد، اما ناگهان پدیده‌ای به نام ویروس کرونا آن را از لبه سرسره به پایین هل کرد. این صنعت بی اختیار وارد یک رکود سنگین شد و آنچنان لطمه‌ای خورد که میلیون‌ها نفر در معرض خطر از دست دادن شغل خود و بسیاری از شرکت‌های مرتبط با آن در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند.

به گواه بسیاری از گزارش‌ها و اظهار نظرهای متخصصین، گردشگری شدیدترین لطمات را از شیوع ویروس کرونا متحمل شد. همچنین به دلیل قدرت فراگیری این ویروس و پخش سریع آن در اقصی نقاط جهان، ترس از سفر در مردم ایجاد شده است که برای گردشگری بین المللی در آینده نزدیک بسیار گران تمام می‌شود و کمتر کسانی هستند که به کشورهای کانون شیوع کرونا سفر کنند.

بنابراین گردشگری در دو بخش، اول در بحران کرونا و دوم در پساکرونا آسیب می‌بیند. در صف اول آسیب دیدگان گردشگری دفاتر خدمات سفر قرار دارند، آژانس‌هایی که پکیج‌های تور ارائه می‌دهند. فعالیت این دفاتر ماه‌ها است که در ایران و دیگر نقاط جهان متوقف شده است. خبر وجود ویروس کرونا در ایران درست یک ماه پیش از تعطیلات نوروزی که مهم‌ترین زمان برای فعالان گردشگری محسوب می‌شود، اعلام و باعث شد که دولت بخشنامه‌ای مبنی بر لغو بدون هزینه تورهای گردشگری را ابلاغ کند و از آن تاریخ آژانس‌های مسافرتی رسما تعطیل باشند.

از آبان ماه سودی نصیب ذی‌نفعان گردشگری نشده است

مدیرعامل یکی از آژانس‌های مسافرتی راجع به کم و کیف‌ فعالیت دفاتر خدمات سفر و در پاسخ این سؤال که پس از بحران کرونا چقدر ضرر دادید می‌گوید: “ضرر که برای یک دقیقه است، ما از آبان‌ماه سال گذشته تا کنون سودی نکردیم! از آن تاریخ تا کنون اتفاقات مختلفی در کشور و جهان رخ داد که در درجه اول به صنف گردشگری آسیب زد.”

مصطفی سعیدی‌پور، مدیرعامل آژانس هواپیمایی هرمس گشت آریانا ادامه می‌دهد: “هزینه‌های صنف ما ثابت است و ضررهای زیادی در ماه‌های اخیر متحمل شدیم. از سوی دولت هم فقط بخشنامه و حرف در رسانه‌ها شنیدیم و هیچ دستور یا راهکار اجرایی ندیدیم. در کنار اینکه سودی نداشتیم، مجبور شدیم بسیاری از هزینه‌ها را از جیب پرداخت کنیم.”

رکود گردشگری

وی در ادامه به راهکار دولت یعنی وام با بهره ۱۲ درصد تازه آن هم برای تاسیسات گردشگری که تعدیل نیرو نداشته‌اند، اشاره می‌کند و می‌گوید: “انتظار ما بسیار بیشتر از این‌ها بود، اصلا وام نباید برای چنین شرایطی در نظر گرفته شود تازه آن هم با چنین بهره‌ای. چنین وامی برای تقویت یک صنعت در زمان غیربحرانی می‌تواند کارساز باشد. اما شرایط بحرانی است، از طرفی آژانس‌های مسافرتی هم ارائه کننده خدمات هستند و جنسی برای انبار و فروش گران‌تر آن در پساکرونا ندارند. واقعا نمی‌دانم با چه فکری وام ۱۲ درصدی برای عبور از بحران پیشنهاد شده است.”

سعیدی‌پور ناکارآمدی این وام را اینگونه شرح می‌دهد:” در حال حاضر درآمدی نداریم و اگر این وام را بگیریم علاوه بر هزینه‌های خود مبلغی را به بانک بدهکار می شویم. زمان پایان وضعیت بحرانی ناشی از شیوع کرونا هم مشخص نیست و در نهایت این وام مبلغی به بدهی‌های ما اضافه می‌کند. در تصمیمات شاهد اشتباه پشت اشتباه هستیم، به عنوان مثال یکی از راهکارهای خیلی خوب برای عبور از این بحران، پرداخت بیمه بیکاری سه ماهه بود که هنوز تکلیف آن مشخص نیست‌.”

ادامه رکود حداقل تا پایان تابستان

این فعال گردشگری درباره وضعیت تورهای گردشگری در تابستان و پاییز ، اظهار می‌کند: “وضعیت حال حاضر کشور و مبارزه با ویروس کرونا حداقل تا پایان خرداد ادامه دارد. تازه پس از پشت سر گذاشتن بحران چند سناریو وجود دارد. بسیاری از افراد در این چند ماه درآمدی نداشته اند و تازه می‌خواهند کمی کاسبی کنند، از سویی دیگر پایان سال تحصیلی مشخص نیست ضمن اینکه ماه‌های محرم و صفر در تابستان قرار گرفته و بعید است در این فصل شاهد رونق سفر باشیم.”

وی در پایان با ابراز گلایه از مسئولان مرتبط با حوزه گردشگری تصریح می‌کند: “متاسفانه‌ مدیران در دولت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هیچ تعاملی با آژانس‌های مسافرتی ندارند. اگر تنها به چند آژانس‌ متمول و بزرگ نگاه نمی‌شد و همه را می‌دیدند و دغدغه داشتند مشکلات حداقل در گستره استان اصفهان به راحتی قابل حل بود.”

اکنون دقیقا صنعت گردشگری از بالای آن سرسره رها شده و محکم بر زمین خورده، در حال حاضر اینکه چه تصمیماتی برای بهبود و تیمار آن گرفته شود مساله اساسی و مهم است. صنعت گردشگری و بخش های مختلف آن نیازمند کمک‌های کارآمد و آنی هستند تا از این بحران سخت عبور کنند.

منبع:ایمنا

مرتبط:صنعت گردشگری جهان زیر تیغ کرونا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *