کروناویروس

افزایش کشورهای آسیاییِ درگیر با موج جدید کروناویروس

موج جدید کروناویروس علاوه بر هند، اخیرا تعداد فزاینده ای از دیگر کشورهای آسیایی را نیز درگیر کرده است.

 با وخیم شدن فاجعه شیوع کروناویروس در هند، موج جدیدی از موارد ابتلا، تعداد فزاینده ای از دیگر کشورها را در سراسر جنوب و جنوب شرق آسیا به سرعت دربرگفته به گونه ای که برخی از این کشورها در حال حاضر با بدترین وضعیت از زمان آغاز همه گیری مواجه هستند.

سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرده بود که هند نزدیک به نیمی از تمامی موارد جهانی ابتلا به کروناویروس و یک چهارم از موارد فوت ناشی از آن را طی هفته گذشته ثبت کرده است.

اما موارد ابتلا در کشورهای اطراف هند از نپال در شمال گرفته تا سریلانکا و مالدیو در جنوب واقع در جنوب این کشور جهش پیدا کرده و البته این روند افزایشی تنها در کشورهای همسایه هند نیست بلکه در تایلند، کامبوج و اندونزی نیز موارد ابتلا افزایش یافته است.

طبق گزارش جدید این سازمان، منطقه جنوب شرق آسیا بیش از ۲.۷ میلیون مورد جدید ابتلا به کووید-۱۹ و بیش از ۲۵ هزار مورد فوت جدید را ثبت کرده که نسبت به هفته قبل از آن به ترتیب افزایش ۱۹ و ۴۸ درصدی داشته است. در حال حاضر هند بیشترین سهم را در این روند افزایشی داراست.

بنابر گزارش شبکه خبری سی ان ان، جهش سریع موارد ابتلا، فشار مضاعفی را به سیستم سلامت و ذخایر دارویی و پزشکی این کشورها وارد کرده است.

سریلانکا 

موارد ابتلا به کروناویروس در این کشور از اواسط ماه آوریل افزایش شدیدی داشته و موارد ابتلا از پیک قبلی در ماه فوریه فراتر رفته است. در روز جمعه ۱۸۹۵ مورد جدید ابتلا در این کشور شناسایی شده که نسبت به اوایل ماه آوریل افزایش حدودا پنج برابری داشته است.

طبق گفته وزیر بهداشت سریلانکا، برگزاری تجمعات مربوط به سال نو در ۱۳ و ۱۴ آوریل، عامل تشدید موارد ابتلا به بیماری در این کشور بوده است. همچنین با وجود اینکه این کشور در همسایگی هند قرار دارد، کروناویروس هندی در سریلانکا شناسایی نشده و سویه جهش یافته کرونا در انگلیس موسوم به B.۱.۱.۷ عامل افزایش موارد ابتلا در این کشور بوده است.

مالدیو 

مالدیو از دیگر کشورهای همسایه هند است که روز سه شنبه با شناسایی ۶۰۱ مورد جدید ابتلا، رکورد آمار روزانه را ثبت کرد.

اقتصاد این کشور که تا حد زیادی به گردشگری وابسته است موجب شد تا اواخر ماه جولای و پس از سه ماه محدودیت، مرزهای این کشور به روی مسافران خارجی بازگشایی شود و اولین کشوری شد که در بحبوحه همه گیری، مسافران خارجی را پذیرش کرد.

درحالیکه دیگر کشورهای مجاور هند در تلاش هستند تا با بستن مرزها و اعمال محدودیتهای سفر، بیماری کووید-۱۹ را مهار کنند اما مرزهای مالدیو به روی ستارگان بالیوود و دیگر مردم هند باز است.

نپال 

وضعیت شیوع کروناویروس در نپال در حال نزدیک شدن به بحران هند است و افزایش موارد ابتلا موجب فروپاشی بیمارستانها و درخواست کمک از کشورهای دیگر شده است. در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۰ مورد ابتلا در این کشور شناسایی می شود که تقریبا میزان مشابهی است که هند دو هفته پیش گزارش می کرد.

به گفته رئیس صلیب سرخ نپال، آنچه اکنون در هند شاهد آن هستیم نمایی وحشتناک از وضعیت نپال در آینده است و اگر بیماری در این کشور مهار نشود هر دقیقه تعداد بیشتری از مبتلایان جان خود را از دست خواهند داد.

برگزاری تجمعات عمومی از جمله جشنواره ها، مراسم و عروسی شرایط را برای گسترش بیماری در نپال فراهم ساخت.

تایلند 

با وجود اینکه تایلند اولین کشور پس از چین بود که ابتلا به کروناویروس را شناسایی کرد، با اعمال محدودیتهای به موقع موارد ابتلا در این کشور پایین نگه داشته شد. هرچند این کشور امسال با چالش بسیار بزرگتری روبرو است. این کشور پس از مهار موج دوم که در ماه دسامبر گذشته آغاز شد، در تلاش است تا موج سوم شیوع بیماری را که موجب افزایش موارد روزانه ابتلا و فوتی ها شده است، کنترل کند.

پیش از شروع موج آخر کرونا، این کشور ۲۸ هزار و ۸۶۳ مورد ابتلا را تا ۳۱ ماه مارس گزارش کرد اما در پنج هفته این رقم بیش از دو برابر افزایش یافت و از ۷۶ هزار مورد گذشت. تنها در روز جمعه ۱۹۱۱ مورد جدید ابتلا گزارش شد.

کامبوج 

موارد جدید ابتلا در این کشور نیز رو به افزایش است و این درحالیست که تا ماه فوریه کمترین میزان ابتلا به کروناویروس بدون هیچ مورد فوتی در کامبوج گزارش شد. اما شیوع آن از اواخر فوریه، باعث افزایش شدید موارد ابتلا از حدود صفر به صدها نفر در روز شد. مجموع آمار مبتلایان در این کشور از حدود ۵۰۰ نفر در اواخر فوریه اکنون به بیش از ۱۷ هزار نفر رسیده و ۱۱۴ مورد فوتی مرتبط با این بیماری نیز گزارش شده است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در کامبوج گفته است: به رغم تلاشهای صورت گرفته ما همچنان در کنترل ویروس با چالش روبرو هستیم. تا زمانیکه نتوانیم شیوع بیماری را متوقف کنیم، سیستم بهداشتی این کشور در معرض خطر فروپاشی قرار دارد که عواقب فاجعه باری در پی خواهد داشت.

اندونزی 

در اوایل هفته گذشته وزارت بهداشت اندونزی دو بیمار آلوده به کروناویروس هندی در این کشور را شناسایی کرد. این کشور با جمعیت ۲۷۰ میلیون نفری در هفته گذشته به طور میانگین روزانه حدود ۵۰۰۰ مورد جدید ابتلا را شناسایی کرده است.

همچنین دولت این کشور به منظور جلوگیری از تشدید موارد ابتلا به بیماری در تعطیلات عید فطر تمامی سفرهای داخلی از ششم تا ۱۷ ماه جاری را ممنوع کرده است. این ممنوعیت شامل سفرهای عمومی و خصوصی از جمله استفاده از اتومبیل، موتورسیکلت، اتوبوس، قطار، کشتی و هواپیماست.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *