تبریز

انجام مطالعات و مستندنگاری جداره‌های تاریخی تبریز

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از انجام مطالعات، مستندنگاری و تهیه طرح مرمت جداره‌های تاریخی تبریز خبر داد.

علیرضا قوچی ضمن اعلام این خبر، گفت: اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی آذربایجان‌ شرقی به عنوان متولی اصلی حفاظت و صیانت از آثار و بناهای تاریخی‌، همواره به صورت مستمر و تخصصی پیگیر اهداف و برنامه‌های خود در این راستا بوده و انجام مطالعات و ارائه طرح مرمتی برای تحقق اهداف صیانتی و حفاظتی از بناهای تاریخی امری، ضروری است.

وی با بیان اینکه این اداره‌ کل اجرای مطالعات، مستندنگاری و تهیه طرح مرمتی بناهای تاریخی استان را در دستور کار قرار داده است، ادامه داد: طی یک سال گذشته، مطالعات و مستندنگاری جداره‌های تاریخی تبریز اعم از “گراند هتل”، “هتل ژاله”، “هتل جهان‌نما” و “اکرامی” توسط معاونت میراث فرهنگی استان انجام شده و در حال حاضر مراحل اجرایی خود را سپری می‌کند.

معاون میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی با تشریح اقدامات انجام گرفته در مراحل مطالعات و مستندنگاری جداره‌های تاریخی تبریز، افزود: در مرحله نخست مطالعات، اسناد جمع‌آوری و فهرست آثار موضوع مطالعات مورد بررسی قرار گرفت همچنین مطالعات میدانی، مستندسازی و گردآوری اطلاعات مربوط به جداره‌های تاریخی و با ارزش سطح شهر تبریز، یکپارچه‌سازی اطلاعات گونه‌بندی جداره‌ها بر اساس نوع مصالح، دوره ساخت و تکنیک اجرا در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این راستا طی مرحله دوم نیز تهیه بانک اطلاعاتی و شناسنامه آثار موضوع مطالعه، نقشه‌برداری و ارائه نقشه‌های فنی پلان (در ترازهای لازم)، تزئینات، ســازه و کلیه عوارض وضــع موجود در مقیاس و بزرگنمایی مناسب، تهیه نقشه پراکندگی آثار در حوزه محیطی اجرا شده است.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، قوچی با بیان اینکه در مرحله پایانی مطالعات و مستندنگاری جداره‌های تاریخی تبریز تهیه طرح مرمت جداره‌ها در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: در راستای اجرای عملیات مرمتی، طرح مرمتی جداره‌های تاریخی و باارزش تبریز به دنبال سیاست‌گذاری، ارائه طرح و ضوابط راهبردی کلی برای حفاظت از آثار، تهیه متره و برآورد ریالی عملیات اجرایی کلیه اقدامات انجام شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آشنایی با مسجد جامع تبریز

باغ گلستان _باغ گل تبریز

قاری کورپوسو _پل چراغ تبریز

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *