حمام ملابابا

فاز دوم مرمت حمام ملابابا کازرون به اتمام رسید

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون از اتمام فاز دوم مرمت حمام ملابابا در این شهرستان خبر داد.

محمدجواد جوکاری گفت: این عملیات استحکام‌بخشی شامل برداشت اندود گچ بدنه و طاق‌ها، برداشت موزاییک کف و بدنه، خاک‌برداری کف، تقویت پی در بخش‌های موردنیاز، جازنی برداشت بخش‌های در حال ریزش و انجام خشکه‌چینی (بلوکاژ) با استفاده از سنگ لاشه، اجرای بتن‌ریزی کلیه سطوح کف، آواربرداری و خارج کردن نخاله‌های انباشته‌شده در حمام، اجرای تعمیرات سنگ‌چین با استفاده از سنگ لاشه و ملات گچ بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از میراث فرهنگی فارس، جوکاری ادامه داد: اولین دوره مرمت حمام ملابابا تاریخی در سال ۹۷ با از اعتباری بیش از ۲ میلیارد ریال به انجام رسیده است.

جوکاری گفت: در فاز دوم این عملیات مرمتی که بیش از یک سال طول کشیده است یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی اعتبار داشته است.

این بنا از جالب‌ترین حمام‌های دوره قاجاری به شمار می‌رود که در بین فضاهای معماری شهری از اهمیت زیادی برخوردار است.

سقف گنبدی شکل آن دارای ارتفاع ۸ متر است و مصالح به‌کاررفته در گچ و سنگ است. بخش‌های مختلف آن شامل راهرو و یک صحن وسیع، سقف‌های گنبدی شکل و نورگیرهای در مرکز گنبد قرار دارد و قسمت‌های داخلی شامل سکوهای نشیمن، خزینه و آتشدان است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

سفر به دریاچه ی دیدنی پریشان کازرون

خانه ملا آقا جان الیفی کازرون مرمت می‌شود

کاخ جهانی اردشیر در محاصره مزارها

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *