بقعه شیخ کشف‌الدین انصاری

بقعه شیخ کشف‌الدین انصاری خلخال مرمت شد

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خلخال گفت: بقعه شیخ کشف‌الدین انصاری در این شهرستان که از جمله اولویت‌های کاری سال جاری این اداره در راستای حفظ و مرمت اماکن مذهبی و تاریخی منطقه است، مرمت و بازسازی شد.

علی درویشی روز پنجشنبه افزود: مرمت بقعه شیخ کشف‌الدین انصاری عارف و پیر نامدار منطقه یکی آثار ملموس تاریخی است که توسط استادکاران مجرب اخیرا به پایان رسید.

وی گفت: این اثر تاریخی در روستای دایوکندی از توابع بخش خورش‌رستم خلخال قرار دارد که جزو چند اثر تاریخی استان اردبیل مربوط به دوره صفوی است که دارای گنبد دوپوسته بوده و ارزش‌های معماری تقارن و توازن با نقش نگارهای بی‌نظیر با بکارگیری آجر و کتیبه سنگی نقوش‌دار شده است.

او تشریح کرد: این اثر ملی و بنای تاریخی منطقه توسط اداره کل میراث فرهنگی استان در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در لیست آثار ملی و تاریخی کشور جای گرفته است.

او با بیان اینکه تاکنون بیش از ۴۵ اثر تاریخی در مناطق مختلف این شهرستان به ثبت ملی رسیده است، افزود: ثبت آثار تاریخی باقیمانده و میراث گرانبهای منطقه در لیست آثار ملی و افزایش حفاظت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی نهفته در دل خاک در دستور کار اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد.

وی با بیان اینکه فعالیت موزه میراث فرهنگی خلخال یکی از ظرفیت‌های بزرگ برای معرفی آثار تاریخی کشف شده از مناطق باستانی این شهرستان است، گفت: با راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی خلخال در مجموعه گردشگری ،بوم‌گردی بام خلخال در بلندای این شهر و همچنین موزه مردم‌شناسی در محل اثر تاریخی رختشورخانه روستای هدف گردشگری خوجین و نیز شهر کلور مرکز بخش شاهرود این شهرستان توجه گردشگران به تاریخ و فرهنگ این منطقه بیش از پیش جلب می‌شود.

رییس اداره  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خلخال اظهارداشت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در خلخال وجود دارد، این شهرستان قابلیت توسعه در بخش گردشگری و میراث فرهنگی را داشته و تلاش بر معرفی و بهره‌برداری مناسب از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه اقتصادی است.

شهرستان خلخال با ۸۵ هزار نفر جمعیت در جنوبی‌ترین منطقه استان اردبیل در همسایگی استان‌های آذربایجان‌شرقی ، زنجان و گیلان واقع شده ، قلعه خشتی گیلوان ، کاروانسرای چنارلق ، کاروانسرای شاه‌عباسی ، پل تاریخی پردیس ،هفت بام گرمخانه ،قلعه کافو و تاریخی روستای اندبیل و بنای چهار گوش از جمله آثار تاریخی معروف این شهرستان است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

ساخت تونل زمان در بام خلخال

دریاچه تفریحی شورابیل

آذربایجان _سرزمین قلعه‌ها

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *