عمارت شاپوری

بنای دیدنی و تاریخی عمارت شاپوری در شیراز

عمارت شاپوری شیراز متفاوت ترین و زیباترین بنای تاریخی این شهر است و با داشتن امکانات رفاهی مانند رستوران بین المللی ایرانی و فرنگی پذیرای گردشگران می باشد.

نام: عمارت شاپوری، شیراز

عمارت شاپوری

قدمت:دوره پهلوی

بازسازی:از سال ۷۴ تا ۸۱

سازنده:متعلق به عبدالصاحب شاپوری از تاجران بزرگ شیراز بوده است و معمار آن ابوالقاسم مهندسی بوده است .

ویژگی خاص:دارای معماری متفاوت با سایر بناهای تاریخی شیراز

عمارت شاپوری

هنر ایرانی و معماری فرنگی دست به دست هم داده و بنایی منحصربفرد و باشکوه را در دل شهر و شعر و ادب پارسی ایجاد نموده اند که نمونه اش را به سختی می توان یافت. این بنا که متعلق به یکی از تاجران به نام شیراز عبدالصاحب شاپوری بوده است اکنون مکانی برای پذیرایی از میهمانان و مسافران شیرازی در قالب رستوران و کافی شاپ است.

خانه شاپوری عمارتی دو طبقه در باغی به وسعت ۴۶۳۵ متر است که ساخت آن ۵ سال از سال ۱۳۱۰ تا ۱۵ بطول انجامیده است. وجود ۱۴ ستون به قرینه در کنار یکدیگر با تزئیناتی منحصربفرد در یک بالکن بزرگ سرتاسری از شاخصه هایی است که این خانه را از نمونه هایش در شیراز متفاوت ساخته است.

در حال حاضر در گوشه و کنار این باغ زیبا خدمات، مراسم و رویدادهای متعددی ارائه می گردد که از میان آن ها می توان سفر به دوران قاجار و عکاسی در باغ و عمارتی باشکوه را تجربه نمود. همچنین برگزاری جشنواره های سینمایی ، گالری آثار هنری هنرمندان سراسر جهان و برگزاری مراسم تشریفاتی این حوزه اقداماتی است که گه گاه در باغ شاهد آن خواهید بود .

عمارت شاپوری

وسعت عمارت شاپوری

عمارت شاپوری نام مجموعه ای است دو طبقه، با زیربنای ۸۴۰ متر که در باغی زیبا به وسعت ۴۶۳۵ متر مربع ساخته شده و در منطقه مرکزی شهر شیراز، در محله ای با قدمت ۱۰۰ساله، معروف به انوری قرار دارد .

تاریخچه عمارت شاپوری

این باغ در فاصله بین سال های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ هجری شمسی، با طراحی استاد ابوالقاسم مهندسی و با مالکیت اقای عبدالصاحب شاپوری از تجار بنام شیراز بنا شده است. عمارت شاپوری در سال ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۷۸۱ به عنوان اثر ملی ثبت گردیده است .

blank

خصوصیات عمارت شاپوری

بخش خصوصی در سال ۱۳۸۷ مرمت این بنا را آغاز نموده و از فروردین امسال نیز بازدید از این بنا برای عموم آغاز شده است .

از جمله خصوصیات ویژه این بنا، می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • اضافه نمودن بالکن به بنا که در معماری ایرانی جایگاهی نداشته، از مشخصات خاص معماری این عمارت می باشد .
  • دسترسی به این عمارت، از محور اصلی میسر نیست و با ۹۰ درجه چرخش، در نمای شمالی واقع شده است .
  • لازم به ذکر است که باغ این مجموعه دارای تقارن در معابر است ولی نحوه قرارگیری درخت ها در آن تقارن ندارند .
  • راه پله درونی بنا، در معماری بناهای هم دوره با این اثر، دیده نمی شود .
  • برخلاف دیگر بنا ها که اتاق ها چندمنظوره بودند، در این بنا هر اتاق، کاربری خاص خود را داراست .
  • در واقع، عمارت شاپوری، مجموعه ای است دو طبقه، با زیربنای ۸۴۰ متر که در باغی زیبا به وسعت ۴۶۳۵ متر مربع بنا شده است .
  • حضور در باغ و عمارت بسیار زیبای شاپوری، انرژی بسیار مثبتی به هر بیننده می دهد. در لحظه اولی که وارد این خانه قدیمی می شوید، حیاط بزرگ و با صفایش، نظرتان را جلب خواهد کرد، مخصوصا اگه فصل بهار یا تابستان باشد و استخرش پر آب و فواره هایش باز باشد و باغچه هاش پر از گلهای رنگارنگ .

blank
باغ شاپوری شیراز

باغ و عمارت با شکوه و بسیار زیبای شاپوری، پس از بازسازی های اساسی، به صورت موزه ای تاریخی تبدیل شده و میزبان علاقمندان به معماری قدیم ایران، به خصوص شیوه معماری و تزئینات شیراز است .

هم اکنون این مجموعه با داشتن امکانات رفاهی همچون رستوران بین المللی ایرانی – فرنگی و کافی شاپ، پذیرای گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

بعد از اینکه بازدیدتان تمام شد، میتوانید در کافی شاپ و رستوران این مجموعه استراحتی داشته باشید و در حیات باشکوه و زیبایش ، کنار ستون ها و پنجره های قشنگ این موزه، چند عکس یادگاری بگیرید و سپس کمی کنار گل های زیبا در حیاط روی نیمکت هایی که برای شما تهیه کرده اند، استراحت کنید و از سکوت و آرامش منحصربفرد این خانه لذت ببرید .

از تزئینات و گچ بری ها و ستونهای رنگی که بگذریم، حوض پنج پر بزرگ وسط حیاط به هیچ یک از بناهای تاریخی موجود در شیراز شباهتی ندارد و جلوه ای چشم نواز، به باغ داده است. جلوه ای که شکوه معماری عمارت را دو چندان می کند.

چند منظوره بودن اتاقها و سادگی ساختن آنها از ویژگیهای خاص بنا است، اما وجود راه پله در وسط عمارت و دو سویه شدن آن و هدایت بازدیدکنندگان به شاه نشین و گوشواره هایی که با درک های کوچک و بزرگ فضای بیرون خانه را (باغ) نشان می دهد ، از دیگر جلوه های بنا محسوب می شود .

آدرس عمارت شاپوری

استان فارس- شیراز- خیابان کریم خان زند- خیابان انوری- تقاطع اهلی- باغ و عمارت شاپوری

منبع:نمناک

مرتبط:

از “مسجد وکیل شیراز” چه میدانید؟

آشنایی بازار مسگرها در شیراز

شکوه و عظمت تاریخ ایران در تخت جمشید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *